المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : إدخل وإكتب اللي إنت عايزه

الصفحات : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 [29] 30 31 32 33 34 35 36 37 38

zizo4am
3rd January 2010, 10:38 PM
دور كده هتلاقي الأخضر بقي أصفر http://www.bala6y.org/vb/images/smilies/biggrin.gif
الأخضر والأصفر وما شابههما .. بقوا لون واحد .. الحقيقة مش فادر أحدده أو أفهمه :d

اللون النبيتي درجة محببة من درجات الاحمر
النبيتى فعلا أفضل درجات الأحمر .. مش مؤذى :)

Sally
3rd January 2010, 10:44 PM
لم يعد الامر يحتمل على الاطلاق
حقا
ومن ذا الذى يستطع ان يحتمل مثل هذا الامر هذا العدد من المرات ,اخاف ان يفيض الكيل فى احدى المرات ,وساعتها حقا لن اعرف من اصيب ,ان كان قريب او غريب
فالامر لم يقتصر فقط على من اقابلهم فى المواصلات العامة كل يوم او خصيصا يوم عودتى الى بلدتى او الرحيل
الكل يتحدث فى الدين كالخبير
لا واى خبير
خبير امتص علمه من العلامة "محمد حسان "او "الحوينى "
حسنا ,انا لا اعرف هذا ولا ذاك
يا لنظرة الاحتقار التى ترتسم على الوجوه
فلتعتقدوا ما تشاءون
ليس معناه ابدا اننى لست مسلمة ,مؤمنة ,فى رعاية الله ,اشعر به جوارى وقت الشدة
لا شعر بمن تريدوننى ان اشعر وهذا يكفينى
تنظرين لبنطالى باحتقار ايضا
انا ارى نقابك ,ارى سواده بوضوح لكنى لا ارى ما فى قلبك ,لا ارى تعابير وجهك وانتى تحادثينى
لا يهمنى الامر ,فقد سألتينى رأيى وقلت لك انها حريتك الشخصية ,نعم حريتك الشخصية برغم من انها تنقص من حريتى انا ولكنى راضية
تريدننى ان احادث "الشيخ" "محمد حسان " واسأله فى الامر
لا يوجد رقم جواله فى جيب "بنطالى"
اعرف انه معك وانك كنت تنتظرين ان اسألك عنه لتعطيه لى بكل شغف
لا لن افعل
وانت يا من فكرت للحظة ان تعقد مقارنة بين "الشيخ"محمد حسان و"الشيخ الشعراوى "*
لا ادرى هل اصابنى انا العمى ,وكل هؤلاء انارت البصيرة "عيونهم"
سبحان من امسك لسانى وقتها
حسنا لا احب المناقشات فعندما ادخل فيها يصيبنى صداع قاتل ,مميت لا يذهب الا بعدها بأيام
اعرف اننى بهذا ربما اكتسب عداوة الكثيرين ,لكنى حقا لا اتمنى ذلك .
احترم آراء الآخرين ,فلك ما تعتقد ,لكن ليس لك الحق فى تكفيرى ولا الانقاص من تدينى لمجرد اعتقادك ان منظرى لا يليق(فى نظرك).
فعلى النقيض البعض يحدثنى عن ملابسى الفضفافة
ياللعجب
لكنى انا
لست مع هؤلاء ولا هؤلاء
هذه انا
كم اكره هذه الكلمة عندما تخرج من فمى لكن البعض يضطرنى لاستعمالها

i cant agree more :)

Sally
3rd January 2010, 11:32 PM
ألسحب تركض في الفضاء الرّحب ركض الخائفين
و الشمس تبدو خلفها صفراء عاصبة الجبين
و البحر ساج صامت فيه خشوع الزاهدين
لكنّما عيناك باهتتان في الأفق البعيد

سلمى ...
بماذا تفكّرين ؟

سلمى ...
بماذا تحلمين ؟

----
ثم يمر قبلها بسرعة البرق
عذرا ايليا سلمى تفكر في الفار
اي نعم
ذلك الكائن المشعر المقرف

وسلمى الباسلة تركض ، و ترفع يد المقشة عاليا ، ثم هوب ، لم تصبه ، لقد فر الوغد كالعادة

لقد طور هذا الفأر العديد من المهارات في بيت الطالبات ، ونجح مرات عديده في الانتخاب الطبيعي ،
هو الاقوي والاكثر مكرا وسرعة ومهارة من اي فأر قد تراه في حياتك

هو ... فر من المصيدة المحكمة الغلق من قبل ، ما بين قضبان تفصلها عن بعضها البعض مسافة 1 سم
هو ... يتسلق الجدران الملساء بمنتهى السهولة ، ولا يتساقط بجسمه الملظلظ ابدا
هو ... يأكل العديد والعديد من سم الفئران الشهي ،مع اطباقه المفضله من الجبنة والطماطم

وسلمى ، متمسكة بيد المقشة ، تفكر ، كيف تخلص من هذا البلطجي الصغير

-------

تفكر ، وزميلاتها البلهاوات غارقات في هيستيريا ، صارخات بمنتهي الذكاء " فاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااار"
تفكر ، وصاحبة البيت قد رفعت ايديها من تلك الامور كلها ، سلمى اصلحت اللمبة المحترقه ، والصنبور ، والبوتاجاز والسخان ، تفكر سلمى في استغلال تلك المهارات في مكان اخر
تفكر ، في صاحبة البيت وهي تبذل الرخيص والغالي في فرح ابنها من راحة سلمى هي وزميلاتها ، الليالي الطويلة ، من الاثاث الصاعد ، والاثاث النازل ، والاغاني والزغاريط ليالي الامتحانات

تفكر وهي في القطار ، في طريق عودتها ، في عامل الشباك الاحمق الذي قطع لها تذكرة ذهاب من القاهرة لبني سويف ، وهي في بني سويف ! ، ومفتش القطار الاكثر حمقا ، الذي اصر انه طبعا خطأها انها اخذت تلك التذكرة ولم تراجعها ، واصر _ الوغد _ على دفعها لثمن التذكرة مرة اخرى !

تفكر في محاضرة يوم السبت ، وكيف ستعود من القاهرة الي بني سويف ، في ظل نظام قطارات مصر العجيب ، قبل الثامنة الا خمس دقائق قبل ان يغلق المحاضر باب المدرج ، وهو يعلم ان نصف الدفعة مازال في القطار !

إنّي أراك كسائح في القفر ضلّ عن الطّريق
يرجو صديقاً في الفـلاة ، وأين في القفر الصديق
يهوى البروق وضوءها ، و يخاف تخدعه البروق
بل أنت أعظم حيرة من فارس تحت القتام
لا يستطيع الانتصار
و لا يطيق الانكسار

------

الى اختى الباسلة سلمى ، في سنتها الرابعة ، في كلية صيدلة بني سويف
وكل فتاة تركت بيتها وعائلتها ، راحتها وصديقاتها ، وسافرت بعيدا في المشقة ، لكي تتعلم ، تصبح انسانه افضل ، تفيد الناس ، وانسانيتها

اتذكركن كثيرا
كلما سمعت احمقا ينادي ، النقاب اولى من الجامعة
واخر عنصري يتبجح ، البنات لا يعلمن شيئا ولا يصلحن للعمل
ومتخلف اخر يطالب طالبة الطب الا تتعلم شيئا يتطلب كشف عورة رجل ، لأنه حرام عليها ، وفي نفس السطر ، يطالب طالب الطب ، ان يرى ما يفيده في التعلم من عورات النساء ، لأن عمله يتطلب منه ان يعرف !

اليكن
ايليا ابو ماضي

هذي الهواجس لم تكن مرسومه في مقلتيك
فلقد رأيتك في الضّحى و رأيته في وجنتيك
لكن وجدتك في المساء وضعت رأسك في يديك
و جلست في عينيك ألغاز ، و في النّفس اكتئاب
مثل اكتئاب العاشقين
سلمى ... بماذا تفكّرين ؟
*
بالأرض كيف هوت عروش النّور عن هضباتها ؟
أم بالمروج الخضر ساد الصّمت في جنباتها ؟
أم بالعصافير التي تعدو إلى و كناتها ؟
أم بالمسا ؟ إنّ المسا يخفي المدائن كالقرى
و الكوخ كالقصر المكين
و الشّوك مثل الياسمين
*
لا فرق عند اللّيل بين النهر و المستنقع
يخفي ابتسامات الطروب كأدمع المتوجّع
إنّ الجمال يغيب مثل القبح تحت البّرقع
لكن لماذا تجزعين على النهار و للدّجى
أحلامه و رغائبه
و سماؤه و كواكبه ؟
*
إن كان قد ستر البلاد سهولها ووعورها
لم يسلب الزهر الأريج و لا المياه خريرها
كلّا ، و لا منع النّسائم في الفضاء مسيرها
ما زال في الورق الحفيف و في الصّبا أنفاسها
و العندليب صداحه
لا ظفره و جناحه
*
فاصغي إلى صوت الجداول جاريات في السّفوح
واستنشقي الأزهار في الجنّات ما دامت تفوح
و تمتّعي بالشّهب في الأفلاك ما دامت تلوح
من قبل أن يأتي زمان كالضّباب أو الدّخان
لا تبصرين به الغدير
و لا يلذّ لك الخرير
*
لتكن حياتك كلّها أملا جميلا طيّبا
و لتملإ الأحلام نفسك في الكهولة و الصّبى
مثل الكواكب في السماء و كالأزاهر في الرّبى
ليكن بأمر الحبّ قلبك عالما في ذاته
أزهاره لا تذبل
و نجومه لا تأفل
*
مات النهار ابن الصباح فلا تقولي كيف مات
إنّ التأمّل في الحياة يزيد أوجاع الحياة
قدعي الكآبة و الأسى و استرجعي هزج الفتاة
قد كان وجهك في الضّحى مثل الضّحى متهلّلا
فيه البشاشة و البهاء
ليكن كذلك في المساء

Shofolofo
3rd January 2010, 11:46 PM
لم يعد الامر يحتمل على الاطلاق
حقا
ومن ذا الذى يستطع ان يحتمل مثل هذا الامر هذا العدد من المرات ,اخاف ان يفيض الكيل فى احدى المرات ,وساعتها حقا لن اعرف من اصيب ,ان كان قريب او غريب
فالامر لم يقتصر فقط على من اقابلهم فى المواصلات العامة كل يوم او خصيصا يوم عودتى الى بلدتى او الرحيل
الكل يتحدث فى الدين كالخبير
لا واى خبير
خبير امتص علمه من العلامة "محمد حسان "او "الحوينى "
حسنا ,انا لا اعرف هذا ولا ذاك
يا لنظرة الاحتقار التى ترتسم على الوجوه
فلتعتقدوا ما تشاءون
ليس معناه ابدا اننى لست مسلمة ,مؤمنة ,فى رعاية الله ,اشعر به جوارى وقت الشدة
لا شعر بمن تريدوننى ان اشعر وهذا يكفينى
تنظرين لبنطالى باحتقار ايضا
انا ارى نقابك ,ارى سواده بوضوح لكنى لا ارى ما فى قلبك ,لا ارى تعابير وجهك وانتى تحادثينى
لا يهمنى الامر ,فقد سألتينى رأيى وقلت لك انها حريتك الشخصية ,نعم حريتك الشخصية برغم من انها تنقص من حريتى انا ولكنى راضية
تريدننى ان احادث "الشيخ" "محمد حسان " واسأله فى الامر
لا يوجد رقم جواله فى جيب "بنطالى"
اعرف انه معك وانك كنت تنتظرين ان اسألك عنه لتعطيه لى بكل شغف
لا لن افعل
وانت يا من فكرت للحظة ان تعقد مقارنة بين "الشيخ"محمد حسان و"الشيخ الشعراوى "*
لا ادرى هل اصابنى انا العمى ,وكل هؤلاء انارت البصيرة "عيونهم"
سبحان من امسك لسانى وقتها
حسنا لا احب المناقشات فعندما ادخل فيها يصيبنى صداع قاتل ,مميت لا يذهب الا بعدها بأيام
اعرف اننى بهذا ربما اكتسب عداوة الكثيرين ,لكنى حقا لا اتمنى ذلك .
احترم آراء الآخرين ,فلك ما تعتقد ,لكن ليس لك الحق فى تكفيرى ولا الانقاص من تدينى لمجرد اعتقادك ان منظرى لا يليق(فى نظرك).
فعلى النقيض البعض يحدثنى عن ملابسى الفضفافة
ياللعجب
لكنى انا
لست مع هؤلاء ولا هؤلاء
هذه انا
كم اكره هذه الكلمة عندما تخرج من فمى لكن البعض يضطرنى لاستعمالها

اركليها من سكات

Bukhari
4th January 2010, 12:27 AM
انا بردو بحب الازرق...لكن كتر الازرق يرخي الاعصاب و يخليك عايز تسبح بلا نهاية...اللون النبيتي درجة محببة من درجات الاحمر...

الأزرق هايل... ولو مش عايزة الأعصاب ترتخي... فقط استعملي درجة تانية... :d

Amjad
5th January 2010, 01:14 PM
كم أنت حرّ أيها المنسيّ .. فلا أحد يرى أثر الكمنجة فيك .. لا أحد يُحمْلق في حضورك أو غيابك ..

7oda
5th January 2010, 01:33 PM
لن أبحث أكثر من ذلك
لن أصارع اكثر من ذلك
أنا لا جيد النزال
أنا لا أجيد الجدال
انا لا أجيد المنافسة
أنا إنسان
وسأظل كما أنا
لن أطارد احد
ولن أصارع أحد
ولن انافس أحد
ولو من اجل أعز ما أريد
أنا حر... فى اختياراتى
انا عاشق ولكن لست مصارع
أنا متأمل ... لذلك وجدتك
أنا... أنا أنا أنا أنا
أنا لن أبرز نفسى أكثر من ذلك

hussein boss
5th January 2010, 10:41 PM
هما :

بيفهمو ...
بيخططو ...
بيحاولو يطلعو السلم...
بيتقربو...
بيبعدو...
بيحاولو يوصلولي....
بيوصل...
وصل....
فهمت...

...العيب فيا....

أنا :

دماغي......
ميولي....
بحب...
بكره....
مبقولشي.....
بستغرب....
بشغل دماغي...
كتير...
حرية....
إستغلال.....
نظرية خاطئة....

....العيب أيضا فيا.....

المرتقب :

يفهم...
يفهم...
يفهم...
أحس....

بس :)

cazablanca
6th January 2010, 02:05 AM
مصر تبنى جدار عازل بضغط اسرائيلى امريكى لزيادة معاناة الفلسطينين بحجة حفظ الأمن المصرى المباح فى كل المناطق الحدودية وداخل مناطق كتيرة فى عمق الدولة بسبب الانكماش الرهيب اللى حاصل للدولة المصرية واختصار مؤسسة سيادية كالداخلية فى ضمان أمن الرئيس ونظامه وقمع معارضيه لحد هنا والكلام عادى لكن أن تلجأ الحكومة للأزهر لتحصل على فتوى تبيح لها بناء الجدار فى مقابل فتاوى رجال الدين المعارضين كالقرضاوى بتحريم بناء الجدار وفى ناس كمان شايفة انه كفر وانضم الى الهوجة عبد الصبور شاهين (صاحب قضية تكفير الدكتور نصر أبو زيد ) ليتحول الموضوع الى مايشبه العبث وصراع فتاوى وكأن المشكلة دلوقتى بناء الجدار حلال ولا حرام وطبعا كل طرف بيجيب أدلة بيقول عليه شرعية وبيدعى انه يمتلك الحقيقة .
على فكرة الجدار ده هيأثر على الانفاق التافهة اللى بتزود الفلسطينين بااحتياجاتهم البسيطة لكن أنفاق السلاح والمخدرات أقوى وأعمق وتسيطر عليها عصابات دولية فالتاثير عليها هيكون ضعيف ورغم ان الانفاق ممكن تكون كارت رابح لدى المفاوض المصرى فى الكلام مع حماس أو اسرائيل ( ده غير الالتزام الانسانى والاخلاقى ومايسمى بالدعم العربى ) بدل منسيب المنطقة لاايران وتركيا الا ان السياسى المصرى يبدو عديم الاكتراث أصلا .

Dr.Mohannad.M
6th January 2010, 11:25 PM
أعلم .. أعلم أنك بالأعلى تنظر ، تراقب ذلك الكم من الخطايا والآثام الذي يحدث بإسمك في تلك الليلة – ليلة ميلادك المجيدة – وكل ليلة ، ولكني لا أستطيع تخيل مشاعرك حينها .

أهي حزن .. أم غضب !

أم هو ألمٌ وحسرة على أمتك التي ألهتها شهواتها وغرقت في معاصيها .. يتبعون من لا يضرونهم ولا ينفعوهم ، يرجون الخلاص من أناسٌ لا يملكونه اصلاً لأنفسهم .

هون عليك يا سيدي ، فأمة سيد الخلق ليست بأبعد كثيرا ، فهي تشرب من نفس ذات الكأس معهم ، هاهم يرقصون ويعبثون في تلك الحانة نافضين عنهم أبسط التعاليم التي بشرّتم بها ، بينما كؤوس أخرى تدار في الجوار ، كؤوس تنبعث منها رائحة الدمّ .. دماء شهداء لم تجف بعد ولست أظنها ستجف أبدا .. دماء رعايا تلك البقعة المباركة التي ولدت فيها منذ أكثر من ألفي عام .. وضعتك أمك العذراء مريم هناك ، وإتهمها اليهود حينها بالبغى ، فتكلمت أنت في المهد بإذن الله لترد عنها ..

أرى فريقاً من أتباعك ينفي هذا الآن ، فريق من أتباعك سيدي تحالف مع اليهود الذين حاولوا قتلك ، أو صلبك كما يزعمون ، لإحتلال تلك الأرض المباركة وتدنيسها ، دنسوا ذلك المسجد الذي صليت فيه يوماً مع سائر الأنبياء خلف رسولي وحبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم .

بالأمس القريب هناك كانت تدار كؤوس من نوع آخر ، حداداً على ذكرى محرقة .. وهم لا يدخرون وسعاً حتى تدار تلك الكؤوس مراراً وتكراراً .

روّجوا عنك من الأكاذيب أكثر مما عرف من الحقائق ، يحاولون بكل ما أوتوا من قوّة ومال وعتاد هدم كل ما بنيته من قيم ومبادئ في رسالتك التي مازالت تنير لنا الطريق إلى الآن ، ولكن الله متم نوره ولو كرهوا ..

سامحنا إن كنا قد قصرنا في حقك ، سامحنا إن كنا قد أهملنا رسالتك وأُلهينا عنها ، سامحنا وإسأل الرب لنا أن يسامحنا .. وأن يهديهم ..

هم ليسوا أتباعك ، حقيقة هي ، ولم يكونوا يوماً ، ولا يستحقون أبداً شرف الإقتران بإسمك الطاهر .. فلا يجوز أن ننسبهم لك أو لرسالتك السمحة ، الأجدى أن نسعى نحن إلى الإنتساب لك ، وأن ننشر رسالتك الحقّة ، وسيرتك العظيمة ، وأن نُري العالم من هو - فعلاً - المسيح عيسىٰ بن مريم .

وأن نفرح .. نفرح في تلك الليلة المجيدة التي ولدت فيها ونحيي ذكراها كل عام ، ناظرين ذلك اليوم - المجيد أيضاً - الذي ستهبط فيه وتنيرُ الأرض من جديد .. وللمرة الأخيرة ربما .

سيدي المسيح ، كل عامٍ لميلادك وأنت - ومن إتبعك - بخير .

كريم محمد
6.1.2010

hussein boss
7th January 2010, 12:06 AM
انا يونس ونسيت مين يونس والدنيا مالت عليا
قلبى ضايع مين يلاقيه لى
باينى نسيته حدا اهلى
ينفع احبك من غير قلبى
ماتردوا عليها وعليا

hussein boss
7th January 2010, 12:12 AM
Lately I've been hard to reach
I've been too long on my own
Everybody has their private world
Where they can be alone
:hugme:

Dr.7oda
7th January 2010, 12:36 AM
دور علي القلوب ياحب دور و تعالي عندي و شوف ماعند تلاقيني حوليا بلف وادور

sleepy hollow
7th January 2010, 01:05 AM
من كلامك كدا واضح إنك فى كلية طب المنوفية
أنتى سنة كام ؟؟

DR . mody elnmr
7th January 2010, 01:14 AM
إنى أبحث عن معنى الحب
الشئ الوحيد الذى كاد أن يذهب عقلى بحثا عن معانيه الحقيقة
إنه شئ معقد للغاية
عجزت عن فهم كلا من المحب والمحبوب
ما هى الأحاسيس الذى يفعلها الحب
هل حقا ما يقال عنه
إنى لا أصدق ما يقولون عنه
هل هم صادقون حقا
أم مسهم الجنون
اتسأل بينى وبين نفسى مئات المرات ما معنى الحب
كيف يغير الحب البشر
وما هى نهاية هذا الحب
أهى السعادة أم ...........؟؟
لماذا نسعى دائما إلى الحب
أدرك أنه لا يمكننا العيش بدونه
لكن أين هو وما هى ماهيته ؟؟
كفانى هكذا منه علنى أجد إجابة لما أرمو إليه

Shofolofo
7th January 2010, 01:48 AM
من كلامك كدا واضح إنك فى كلية طب المنوفية
أنتى سنة كام ؟؟

انا فعلا بتمنى انى احول لعين شمس انا الحمد لله فى كلية الكوسة
اوحش كلية طب على مستوى الجمهورية فى حكاية الوسايط وبرضة فى حاجات كتير

كملو حوار في موضوع ادخل و اتكلم في اللي انت عايزه او البروفايلات :)

zizo4am
7th January 2010, 04:32 AM
جميل شعور أن تكون فريسة لغبىٍ ما كى يتذاكى .. ويلبسك العمة ويستغفلك ..
الأجمل أن تكون مغفلا .. بمزاجك

يعنى عارف إن اللى قدامك هى دى قدراته المحدودة البائسة .. والتى تجد صعوبة بالغة أن تلبّس العمة حتى لإسماعيل ياسين

لكنك .. تمشى معاه للآخر وتشوفه هيعمل إيه .. حالته مزريه .. غباؤه يمنعه من الإبتكار .. مجرد أكاذيب غبية كتلك المتعلقة بـ أمنا الغولة وخاتم سليمان المتواجد فى بطن سمكة بورى فى المحيط الأركاناوى الجنوبى

أغبيائى الأعزاء .. فشلت محاولاتكم وستظلون أغبياء ما دمت حيًا
أغبيائى الأعزاء .. أشكركم كثيرا .. حقا أمتعتونى .. وزدتم من نشوتى
أغبيائى الأعزاء .. لا تكرروا محاولاتكم البائسة تلك معى .. فقد أموت ضحكا
أغبيائى الأعزاء .. لا تكرروها أيضا مع شخص يفوقكم ذكاءا (غيرى) .. أى لا تكرروها مطلقا
أغبيائى الأعزاء .. قولتلكم 100 مرة قبل كدة إن عندى عفريت فى الشقة إسمه حسام بيقولى كل حاجة حصلت .. وكل حاجة كانت ممكن تحصل .. لكن غباؤكم يمنعكم من التصديق

أغبيائى الأعزاء .. شكرا مرة أخرى .. ودمتم كما أنتم .. وأنا كما أنا !

محمود الشواف
7th January 2010, 04:36 AM
احم ... فين الهامش ؟؟ :d

OMS122
7th January 2010, 05:13 AM
هامش: سلملي علي حسام .. :d

munoise
7th January 2010, 12:33 PM
http://www.netpoets.com/cards/poems/946.jpg (http://www.sarahbaingallery.com/jones/keep_away.jpg)

just a poem (http://www.mawaly.com/music/Souad+Massi/track/26197)
(http://www.sarahbaingallery.com/jones/keep_away.jpg)

Naglaa
7th January 2010, 02:44 PM
بداخلي العديد من الشخصيات والكثير من السمات ...

كنت في الماضي القريب استطيع التوفيق بين معظم هذه الشخصيات لاصنع منها شكلا مناسبا لحياتي اللتي اريدها ...

لكن الان ... الان فقدت زمام حياتي واصبحت تتصارع بداخلي الشخوص ... كل واحده في اتجاه عكس الاخري ...

وكل واحده تريد ان تقودني بمفردها بدون ادني تدخل من الاخريات ...

Placebo
7th January 2010, 05:13 PM
http://img148.imageshack.us/img148/1317/12850132321123955412090.jpg

إهداء لوحوش سنة ساتة

Neo
7th January 2010, 06:08 PM
بداخلي العديد من الشخصيات والكثير من السمات ...

كنت في الماضي القريب استطيع التوفيق بين معظم هذه الشخصيات لاصنع منها شكلا مناسبا لحياتي اللتي اريدها ...

لكن الان ... الان فقدت زمام حياتي واصبحت تتصارع بداخلي الشخوص ... كل واحده في اتجاه عكس الاخري ...

وكل واحده تريد ان تقودني بمفردها بدون ادني تدخل من الاخريات ...

حصلتلي الحكاية دي بس بمساعده اصدقائي لقيت انهم مش اشخاص ولا حاجة

كلهم انا

ايوة كلهم انا بس انا اللي سخصنتهم

شخصنت الجزء الكويس وسميته وشخصنت الجزء الشرير وسميته وشخصنت الجزء الطفولي وسميته والجزء القوي والجزء الضعيف وسميتهم كلهم

في الحقيقة انا جزئت نفسي عشان اعرف لما اعمل حاجة ضعيفة اقول دي مش انا دي فلانة (اسم الجزء الضعيف) او لما اعمل حاجة شريرة اقول دي مش انا دي فلانة (الجزء الشرير)

شخصنت اجزائي عشان ارمي اللوم عليها مش على نفسي

Bent Misr
7th January 2010, 06:18 PM
http://img148.imageshack.us/img148/1317/12850132321123955412090.jpg

إهداء لوحوش سنة ساتة

هتفرطوا في إيه تاني اكتر من السبع سنين :))

E knight
7th January 2010, 09:34 PM
ولا هنا ولا فى اى حتة

Neo
7th January 2010, 09:46 PM
اللى انت بتطرحه ده يابخارى قد يكون له معنى فى وجود طرفين بينهم توازن فى القوى وممكن يوصلوا للحل الرومانسى بتاعك ده لكن احنا بنتكلم عن دولة قائمة على العنف والسلاح والقوة وقوتها العسكرية تمكنها من بطش الدول اللى حواليها مجتمعة وقصادهم مجموعة من الجماعات المتناحرة المتنافرة اللى لاتمثل اى شىء فى العالم .
على فكرة انا كمصرى وانسان مؤمن تماما بالحق الفلسطينى فى الأرض دى لكن الحقيقة ان معظم العالم مش بينظر النظرة دى للفلسطينين ده غير ان مفيش موقف فلسطينى أصلا واضح والتحالفات والانقسامات والخلافات بين الصف الفلسطينى فظيعة واللى بتعمله حماس مثلا فى غزة ولا فساد فتح والصراع على الرشاوى وأموال المساعدات وبالنسبة لموقف مايسمى بالدول العربية فمصر رفعت ايدها تماما عن اى موقف ايجابى وملهاش أى دور أصلا والسعودية فتاة أمريكا المدللة تلقى بحفنة من الريالات للتخلص من تأنيب الضمير وسوريا مجرد ظاهرة صوتية للجعجعة وفى المقابل ايران بتستخدم حماس والقضية الفلسطينية بطريقة فى منتهى البراجماتية والانتهازية لتحقيق مصالحها بدون أدنى اعتبار لحق الفلسطينين .
على الجهة المقابلة دولة فيها نظام فى منتهى الشفافية وفيها ديمقراطية ممتازة رغم عنصريتها الواضحة ( لكن دى قضية تانية ) وعملت انجازات هايلة فى مجالات التكنولوجيا والتسليح والزراعة وعندها جيش قوى جدا وهى دولة اسرائيل .
وبالتالى مفيش أى نوع من المقارنة أو البحث عن حلول أو سلام والكلام الفارع ده ولا حتى فى مجال للعب العيال اللى بتعمله حماس وحزب الله برمى صاروخين وبمبة على اسرائيل ومتخيلين ان ده هو النضال والمقاومة .

طيب هل معنى كده ان مفيش فايدة وان اسرائيل لا تقهر لا طبعا لأن اى نظرة منطقية لقواعد الزمان والمكان فى المنطقة بتقول ان المحيط العربى يجب ان يبتلع جزيرة اسرائيل دى وان عاجلا أو اجلا لن تستطيع اسرائيل الصمود فى مواجهة اقليم كامل ضدها .
هل ده بقى فى المستقبل القريب فده مش السؤال لكن السؤال هل احنا أصلا على الطريق ده وهل فى أصلا دولة عربية واحدة عندها مؤهلات وامكانيات الدولة المحترمة بالطبع لاااااااااااااا.

الطريق الى القدس يبدأ من القاهرة ودمشق وبغداد والرياض لأن فى وجود أنظمة عربية ديمقراطية محترمة واقتصادات قوية وعلاقات سياسية واضحة قائمة على مصالح الدول مش مجموعة من الرؤساء والملوك الفاسدين ساعتها دولة اسرائيل نفسها هتفقد قدرتها على البقاء .

اسرائيل دولة قوية فعلا ولكنها تستمد قوتها من ضعف وهوان اللى حواليها ياجماعة بجد أحوالنا مزرية مزرية مزرية مزرية والتخلف والتعصب والتطرف والجهل وافكار العصور الوسطى منتشرة وسطينا ومحتاجين اصلاح شامل لااوضاعنا مش نخوض صراعات وهمية مع طواحين الهواء .

رد اكتر من روعة

بدل مانتكلم عن فناء اسرائيل نصلح من نفسنا الاول وبعدين نغير خريطة العالم براحتنا

Shofolofo
7th January 2010, 10:03 PM
مش لاقي المشاركة دي يا neo !!

بيعجلني قوي تحليل سيف للسياسة الخارجية .. على عكس رؤيته للداخل المصري :d

Neo
7th January 2010, 10:07 PM
هتلاقيها في صفحة 697 حاجة كده

أميرة الورود
7th January 2010, 10:07 PM

:o
بتتكلم بجد؟;;)
اضغط على السهم اللي في دي وانت تروح عليها ;;)
رسل أصلا بواسطة cazablanca http://www.bala6y.org/vb/images/buttons/viewpost-left.png (http://www.bala6y.org/vb/showthread.php?p=518835#post518835)

محمد حسان
7th January 2010, 10:09 PM

بيعجلني قوي تحليل سيف للسياسة الخارجية .. على عكس رؤيته للداخل المصري :d

http://www.bala6y.org/vb/showthread.php?p=518835#post518835

Dr.Mohannad.M
7th January 2010, 10:24 PM
حماس قتلت واحد ..

- الفناء لحماس

( واحد إسرائيلي يقبل رأس صاحب الهتاف ويوشوشه : ولفتح كمان يا ابن عمو)

بعد 5 سنين

حماس قتلت واحد تاني على الحدود المصرية الإسرائيلية .. *فلسطين اختفت*

- اللعنة على حماس

( واحد إسرائيلي يفرك عينيه من كثرة الضحك )

بعد 5 سنين كمان

حماس مازالت تقتل واحد على الحدود الإسرائيلية الإسرائيلية .. *احم اختفت هي كمان *

-اللعنة على حماس ضيّعتنا ..

( واحد إسرائيلي يقسم لرفيقه أنها أحلى مسخرة رآها في التاريخ )

بعد 50 سنة

حماس تقتل واحد على حدود العراق - إسرائيل .. * واضح طبعا إن حجات كتير اختفت *

- اللعنة على القدس وحماس واللي يتشددلهم ..

( واحد إسرائيلي يحط 5 شيكل في إيد صاحبه ويقوله مش قلت لك هاكسب شكل مخك عربي .. وينفجر ضاحكا )

تعليق :

وخمسة وخميسة في عين العدوّين .. اللهم لا حسد ولا شماتة ولا عيش ولا دقيق ولا حرية ولا تعليم .. وكثير من النفاق والمحسوبية والقمع والعسكر والحرس الملكي والجمهوري .. وطبعا لا ننسى كثيرا من اللعنات على حماس

!!

الموضوع الاصلي هنا : Cynical......! (http://www.bala6y.org/vb/showthread.php?t=13067&page=13#ixzz0bxYp4jfE)

Neo
7th January 2010, 10:28 PM
http://www.youtube.com/watch?v=N-XCPvhWT1U&feature=related

الجيش العربي فين للشاعر محمد بهجت

munoise
8th January 2010, 02:59 PM
يبدو أن النقاش محتدم ها هنا حول القضية التى لا أعرف لها أسما...عربية كانت أم غربية..أم شرقية...ولو كنت عن نفسى اعشق ""المهلبية"" بشدة..

ولكن يمكننا ان نراها بشكل أكثر ايجابية..ومنظور أكثر شمولية وهو ""الحلو بانت لبته..بعد ما دابت قشرته""

فلقد بانت نوايا الشقيق...بعدما ضغطنا بآخر سنة لنا على قشرتهم الواهنة

وهنا فطت اللبة وقفزت وتدحرجت واستقرت داخل صدر الشهي ""احمد شعبان"؟؟!!

أحمد لم يمت برصاصة غادرة وحسب

ولكن مات بلبة الاشقااااااااااااء العفنة....

وحسبنا الله ونعم الوكيل..

Amjad
8th January 2010, 06:00 PM
الشاعر الفلسطيني مريد البرغوثي في رثاء الشاعر الفلسطيني محمود درويش:
محمود: كَشُرْفَةٍ سَقَطَتْ بكلِّ زهورها

وهوى الفِراقُ
كشرفة سَقَطَتْ بكلِّ زُهورِها
فَتَجَرَّحَتْ بالعِطرِ أرجاءُ المكانْ
لا بُدَّ مِن يومٍ كهذا
كي نرى في كل فلسفة غياب كَمالِها،
وهنا يزوغ يقينُنا والشكُّ أو يتثبّتانْ....

محمد حسان
8th January 2010, 06:08 PM
قتل إمرئ في غابة جريمة لا تغتفر ,,وقتل شعب آمن مسألة فيها نظـــر

DR.ROMA
8th January 2010, 10:33 PM
أحد السلف كان أقرع الرأس أبرص البدن أعمى العينين مشلول القدمين واليدين وكان يقول: 'الحمد لله الذي عافاني مما ابتلى به كثيراً ممن خلق، وفضلني تفضيلاً '.

فمر به رجل فقال له: مما عافاك؟ أعمى وأبرص وأقرع ومشلول فمما عافاك؟

فقال:ويحك يا رجل؛ جعل لي لساناً ذاكراً، وقلباً شاكراً، وبدناً على البلاء صابراً،

'اللهم ما أصبح بي من نعمه أو بأحد من خلقك فمنك وحدك لا شريك لك، فلك الحمد ولك الشكـر. قال تعالى: {وَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ اْلرَّحْمَنِ
نُقَيِّض لَهُ شَيْطَاناً فَهُوَ لًهُ قَرِينٌ} الزخرف 36.

قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم: ((عشرة تمنع عشرة ((

سورة الفاتــحة ..... تمنع .... غــضـــــــــــب الله
سورة يـــــــس ...... تمنع .... عطش يوم القيامة
سورة الواقــعة ..... تمنع .... الـــــــــــــــفــــــقر
سورة الدخــان ..... تمنع .... أهوال يوم القيامة
سورة المــــلك ..... تمنع .... عــــــــذاب القــبر
سورة الكــــوثر ..... تمنع .... الخـــــــــــــصومة
سورة الكافرون ..... تمنع .... الكــفر عند الموت
سورة الإخلاص ..... تمنع ..... الـــــــــــــــــنفاق
سورة الفــــلق ..... تمنع .... الحـــــــــــــــــسد

سورة الـــناس ..... تمنع .... الـــوســـــــــواس

' لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين' لم يدعُ بها مسلم في شيء إلا قد استجاب الله له

DR.ROMA
8th January 2010, 10:43 PM
WHEN LIFE GIVES YOU HUNDRED REASONS TO CRY .............. SHOW LIFE YOU HAVE A THOUSAND REASONS TO SMILE

Bent Misr
8th January 2010, 11:31 PM
كيف للركب أن يسير بلا رفاق ؟!
أنّي للحياة أن تستمر بلا أصدقاء ؟!

إلي رفاق دربي الفائت القصير ، والآتي وأظنه طويلاً

دمتم لي ،،،

Manar elansary
9th January 2010, 12:34 AM
هو الواحد يقدر يحكم على نفسه ازاي ؟
يعني يعرف منين هو انسان كويس ولا وحش؟

من خلال نظرة الناس ليه ؟
طب ما فيه ناس أكيد يشوفوه انسان ممتاز و فيه ناس هيشوفوه سيئ للغاية ..مين فيهم اللي صح ؟

و حتى لو هو شايف ان الناس كلها شايفاه كويس .. ما ممكن يكونوا شايفينه العكس .. ما النفاق موجود في كل مكان ..

طيب خلاص ... بلاش نظرة الناس ..
خليها نظرته هو لنفسه ..

بردو لأ ..
أكيد كل واحد بيبرر لنفسه اللي بيعمله .. حد عمره بيشوف نفسه انسان بشع ؟
واحد متدين و بينافق الحاكم .. بيبص لنفسه ازاي ؟
"و أطيعوا الله و أطيعوا الرسول و أولي الأمر منكم "

دكتور بيسرق كلية من مريض ...
" ما هو هيعيش بالتانية ... و بعدين ما انا هنق> حياة شخص تاني .. ده عمل عظيم !!"

ما هو واحد زي ده لو ملقاش تبرير للي بيعمله مش هيعمله ... علشان هو لازم يحتفظ بنظرة الاحترام لنفسه .. و بتبريره اللي ملوش معنى ده بينّيم ضميره ... و يحس باحترام لنفسه بردو ...

يعني حتى اسوأ الناس مش بيشوفوا نفسهم كده ..

طب مش ممكن أنا كمان أكون كده ؟
مش ممكن أكون ببرر لنفسي حاجات غلط و بقتنع بيها و اشوف انها صح ؟؟

طب اعرف منين دلوقتي ؟؟

M.elesawy
9th January 2010, 01:01 AM
اولا من خلال نظره الناس :

لازم تكون حكم غير متحيز مبنى على اسس واضحه وان كنت لا أحبذ ان حد يقيم نفسه بناء على وجهه نظر الناس فيه

ثانيا نظرتك لنفسك :

لازم تكون نظره موضوعيه وشامله

يعنى الدكتور اللى بيسرق كليه ده , لازم يكون عارف انه بياخد شئ ما بدون اذن صاحبه وده خطا تماما حتى لو كان المبرر انقاذ شخص آخر

مينفعش مثلا انى اسرق فلوس واقول اصلى جعان وهاكل بيها

لما آجى أحكم على تصرف ما لازم ابص بنظره محايده واحاول احط نفسى مكان كل طرف من الاطراف

الخلاصه

انا شايف ان أفضل حكم على الانسان بيكون من جواه بشرط انه يكون موضوعى وصادق مع نفسه

لو انا غلطان وببرر لنفسى او لغيرى خطأى , أكيد فى جزء جوايا بيعترف انى غلطان

Manar elansary
9th January 2010, 01:19 AM
لو انا غلطان وببرر لنفسى او لغيرى خطأى , أكيد فى جزء جوايا بيعترف انى غلطان

المشكلة ان فيه ناس بيكونوا غلطانين ... و المفروض انهم يكون عندخم الجزء ده اللي بيعترف بالغلط ...
بس هما بيدافعوا عن نفسهم بكل حماس .. بدرجة أحيانا بتضحكني ...
معقولة هو مقتنع اوي كده ان هو صح ؟

الناس دول بيبقى غلطهم بالنسبالي فادح ... و بالنسبالهم هو الصح نفسه ..

كده يبقى الموضوع نسبي تماما ..
ممكن الحاجات اللي انا شايفاها الصح نفسه ..فيه ناس تانية شايفينها خطأ فادح

M.elesawy
9th January 2010, 01:29 AM
انا قلت ان من اهم الشروط : الموضوعيه

وزى ما انتى قلتى فى ناس بتنحاز لشخصها أو لأرائها

مش لازم يكون مقتنع ان رايه صح علشان يحاول يقنعك بيه

الاشخاص اللى من النوعيه دى بيبقى حاسس انه بيدافع عن نفسه شخصيا مش عن رأى

وبيعتبر ان اعترافه بعدم صحه رأيه , بيعتبر ده هزيمه شخصيه له , علشان كده بيدافع بمنتهى القوه وفى معظم الاحيان الموضوع بيتخطى حدود النقاش فى الرأى

بس انا مازلت أعتقد انه من جواه بيبقى عارف انه غلطان

Manar elansary
9th January 2010, 01:37 AM
الاشخاص اللى من النوعيه دى بيبقى حاسس انه بيدافع عن نفسه شخصيا مش عن رأى

وبيعتبر ان اعترافه بعدم صحه رأيه , بيعتبر ده هزيمه شخصيه له علشان كده بيدافع بمنتهى القوه وفى معظم الاحيان الموضوع بيتخطى حدود النقاش فى الرأى

اه صح ..
لما فكرت في مثال للشخصيات دي لقيت الكلام بينطبق عليها ..

لو كده يبقى هو فعلا من جواه عارف ان فيه حاجة غلط ...
يا ريت يكون الكلام ده حقيقي علشان ارتاح نفسيا

Neo
9th January 2010, 01:45 AM
اه صح ..
لما فكرت في مثال للشخصيات دي لقيت الكلام بينطبق عليها ..

لو كده يبقى هو فعلا من جواه عارف ان فيه حاجة غلط ...
يا ريت يكون الكلام ده حقيقي علشان ارتاح نفسيا

لأ اتطمنى هما قدامك بيتمسكوا انهم الصح بس قدام نفسهم عارفين انهم غلط

او ربنا بيعميهم اكتر عشان يتمادوا في ظلمهم

Manar elansary
9th January 2010, 01:54 AM
ما هو لو كان ربنا بيعميهم يبقى المشكلة هترجع تاني ..
كده يبقى ممكن اكون منهم :(

M.elesawy
9th January 2010, 02:04 AM
احنا كده هندخل فى جدل سفسطائى

هل احنا كده علشان ده تفكيرنا , ولا احنا كده علشان ربنا عايزنا كده

متهيالى احنا اللى بنحدد مصيرنا وطريقه تفكيرنا ومسئولين عنها مسئوليه كامله

Neo
9th January 2010, 02:12 AM
ماهو ربنا بيمدهم في طغيانهم يعمهون عشان هما اللي عايزين يطغوا من الاول

بصي يا منار الصح بيّن والغلط بيّن

عايزة تعرفي انتي صح ولا غلط شوفي ال criteria اللي ربنا حطها للصح والغلط وانتي هتعرفي انتي صح ولا غلط

اللي بيغلط بيبقى عارف انه غلطان بس عايز يكمل في طريق الغلط

في ناس كده بتتكيف من الغلط

Manar elansary
9th January 2010, 02:18 AM
المشكلة ان انا المفروض يبقى جوايا حاجة تقوللي انا صح او غلط حتى لو كانت بتكذب عليا ..

المشكلة ان الحاجة دي نفسها محتارة تماما ... و حتى مش قادرة تميز ال criteria. اللي ربنا حطها ..

M.elesawy
9th January 2010, 02:23 AM
فى الوقت ده يبقى دور اهلك واصحابك اللى انتى واثقه فيهم

Neo
9th January 2010, 02:25 AM
انتي مش قادرة تميزي ال criteria اللي الناس حاطاها على مزاجها

او تفسيرات الناس _الي بمزاجها بردو _ لكلام ربنا

ارجعي للاصل وانتي تعرفي

zizo4am
9th January 2010, 08:51 AM
اليوم سأسرد بعض الحقائق عن نبات اللبلاب !
أيوووة .. اللبلاب الذى يتسلق على دعامات من الأجسام الأقوى ليكبر وينمو ليفوقها طولا بعد فترة وجيزة ..
اللبلاب نبات حقير .. تماما كما الأسد حيوان حقير ..

يوجد عدة أنواع من اللبلاب : دائم الخضرة .. نوع يتغير لون أوراقه وتسقط موسميا .. نوع سام

- اللبلاب سريع التكاثر بشكل كبير .. وقادر على تغطية مساحة كبيرة من واجهات المبانى

- اللبلاب السام : تحتوى أوراقه على مركب الفاوبيناهيدرين التى تسبب التسمم ..
أما البراعم فتحتوى على مركبات أخرى (مش فاكر إسمها) وهذه المركبات موجودة فى العصارة الموجودة فى كل أجزاء النبات .. تعرف هذه العصارة بالعامية بـ (اليوروشيول) وهى من أخطر السموم على وجه الأرض .

- أعراض التسمم : حرقان .. حكة .. طفح جلدى أحمر .. تورم .. نزيف .. بثرات صغيرة وكبيرة .. حمى .. إلتهابات حادة فى الوجه والأعضاء التناسلية

- علاج التسمم : فيتامين c .. فيتامين A .. الصبار .. الكلامين .. غضروف سمك القرش .. بيردينزون

- طريقة اللبلاب الحقيرة فى التسلق :
يختار اللبلاب أقرب شجرة مثمرة ليلتف حول جزعها وينبت معها فى نفس التربة .. يقتات من غذائها .. يتسلق على أغصانها .. ويخنق أنفاسها ويقتل ثمارها .. فتموت الشجرة وتبقى نبتة اللبلاب خضراء زاهية لتغطى أرجاء المكان

- معروف أن نبات اللبلاب ليس به أى فائدة .. لا ثمر .. ولا ظل .. ولا زهر .. ولا ورد

أخبرنى الآن .. هل قابلت لبلابا من قبل ؟!
إن لم تكن فعلت .. فتوقع أن تقابله قريبا .. ولكن ماذا ستفعل حينها ؟؟
شخصيا .. قابلت منه عدة أنواع .. ولم أكن أملك وقتها سوى حذائى .. ولعابى !

Bent Misr
9th January 2010, 03:29 PM
هو الواحد يقدر يحكم على نفسه ازاي ؟
يعني يعرف منين هو انسان كويس ولا وحش؟

من خلال نظرة الناس ليه ؟
طب ما فيه ناس أكيد يشوفوه انسان ممتاز و فيه ناس هيشوفوه سيئ للغاية ..مين فيهم اللي صح ؟

و حتى لو هو شايف ان الناس كلها شايفاه كويس .. ما ممكن يكونوا شايفينه العكس .. ما النفاق موجود في كل مكان ..

طيب خلاص ... بلاش نظرة الناس ..
خليها نظرته هو لنفسه ..

بردو لأ ..
أكيد كل واحد بيبرر لنفسه اللي بيعمله .. حد عمره بيشوف نفسه انسان بشع ؟
واحد متدين و بينافق الحاكم .. بيبص لنفسه ازاي ؟
"و أطيعوا الله و أطيعوا الرسول و أولي الأمر منكم "

دكتور بيسرق كلية من مريض ...
" ما هو هيعيش بالتانية ... و بعدين ما انا هنق> حياة شخص تاني .. ده عمل عظيم !!"

ما هو واحد زي ده لو ملقاش تبرير للي بيعمله مش هيعمله ... علشان هو لازم يحتفظ بنظرة الاحترام لنفسه .. و بتبريره اللي ملوش معنى ده بينّيم ضميره ... و يحس باحترام لنفسه بردو ...

يعني حتى اسوأ الناس مش بيشوفوا نفسهم كده ..

طب مش ممكن أنا كمان أكون كده ؟
مش ممكن أكون ببرر لنفسي حاجات غلط و بقتنع بيها و اشوف انها صح ؟؟

طب اعرف منين دلوقتي ؟؟

آه يا قلبي
*تتنهد*

بصي يا عزيزتي المنزعجة من كونها ليست الفتاة التي تمنت أن تكون
الأمر لا يحكمه مجرد كونك من تريدي أن تكوني

أنا الفتاة اللي أريد أن اكون ، لكني لا أدري إن كنت الفتاة التي ينبغي أن أكون !

سألتني صديقة مؤخراً : وايه الفرق ؟ انتي اللى بتحددي ايه اللى ينبغي أن تكوني
قلت لها : لأ مش أنا ، قالت لي : اومال مين ؟ ... قلت لها : ربنا

السؤال اللي لازم تجاوبي عليه الأول :
إحنا بتوع آخرة؟! ولا بتوع دنيا ؟!

اختاري واحدة ، ومتقوليش الاتنين

ساعات تختاري الدنيا ، وتطلع الدنيا اللي اخترتيها هي طريقك للآخرة
وساعات تختاري الآخرة ، فتجيب لك الدنيا كلها لحد عندك

بس لازم تحددي نقطة بدايتك ، باختيار مطلق لواحدة واستبعاد نهائي للتاني .. على الأقل ذهنياً ، فى نقطة معينة كده مخك بينور فيها باختيار واحد ، حتى لو قراراتك وتحركاتك كانت بالمرونة اللي تخليكي تكسبي الاتنين

فيه حاجة مهمة أوي بقي لازم تعرفيها
" من أرضى الله فى سخط الناس ، رضي الله عنه ، وأرضي عنه من أسخطهم في رضاه.. "

متخافيش من الناس
الناس واحدة من معطيت الدنيا ، وفتنها ومغرياتها ، اللي هتملكيها لو نفضيتلها .. اقصد نفضيلها مش دمرتيها
يعني مش تدي الناس بالجذمة وتقولي أنا بأرضي ربنا ... العقل حلو برده :d

Neo
9th January 2010, 03:50 PM
بتكيفيني وانتي عاقلة يامنار ;;)

عزيز عبقري يابني وربنا يعينا على اللبالب اللي ماليه الارض

hussein boss
9th January 2010, 05:22 PM
بيعجبني جنون تلك الفتاة ....
بيعجبني her crazy looks
بيعجبني الكحل اللي بتغرق بيه عنيها..
بتعجبني أغانيها...

بتعجبني avril lavigne

http://up4.m5zn.com/9bjndthcm6y53q1w0kvpz47xgs82rf/2010/1/9/07/k08wh8fhc.jpg (http://www.tobikat.com)

بس مش قوي يعني :d

Naglaa
9th January 2010, 06:46 PM
حصلتلي الحكاية دي بس بمساعده اصدقائي لقيت انهم مش اشخاص ولا حاجة

كلهم انا

ايوة كلهم انا بس انا اللي سخصنتهم

شخصنت الجزء الكويس وسميته وشخصنت الجزء الشرير وسميته وشخصنت الجزء الطفولي وسميته والجزء القوي والجزء الضعيف وسميتهم كلهم

في الحقيقة انا جزئت نفسي عشان اعرف لما اعمل حاجة ضعيفة اقول دي مش انا دي فلانة (اسم الجزء الضعيف) او لما اعمل حاجة شريرة اقول دي مش انا دي فلانة (الجزء الشرير)

شخصنت اجزائي عشان ارمي اللوم عليها مش على نفسي

بس انا مش اللي شخصنتهم علشان ارمي لوم علي جزء معين مني ...
انا فجاءه اتلقيت كل صفه فيّ بتتعاظم لغايه ما بقت شخصيه مستقله بذاتها ....
مش هقول برضه ان ده كان غصب عني ... انا اللي سمحت لكل صفه انها تكبر وتكبر ...
وانا ان شاء الله اللي هرجعهم من تاني ...

انا اخدت قرر مع نفسي اني اركز في صفه معينه دلوقتي واحاول ادخل الصفات التانيه شويه بشويه لغايه ما استعيد نفسي من تاني بكل صفاتي اللي كانت فيّ وبكل واسطيتي ...ويرجع لي من تاني التوازن اللي كان في حياتي ...

Bent Misr
9th January 2010, 07:16 PM
بتكيفيني وانتي عاقلة يامنار ;;)

زورونا تجدوا ما يسركم :d
جنان تلاقي .. وعقل تلاقي :p

ندى يحيى
9th January 2010, 08:26 PM
آه يا قلبي
*تتنهد*

بصي يا عزيزتي المنزعجة من كونها ليست الفتاة التي تمنت أن تكون
الأمر لا يحكمه مجرد كونك من تريدي أن تكوني

أنا الفتاة اللي أريد أن اكون ، لكني لا أدري إن كنت الفتاة التي ينبغي أن أكون !

سألتني صديقة مؤخراً : وايه الفرق ؟ انتي اللى بتحددي ايه اللى ينبغي أن تكوني
قلت لها : لأ مش أنا ، قالت لي : اومال مين ؟ ... قلت لها : ربنا

السؤال اللي لازم تجاوبي عليه الأول :
إحنا بتوع آخرة؟! ولا بتوع دنيا ؟!

اختاري واحدة ، ومتقوليش الاتنين

ساعات تختاري الدنيا ، وتطلع الدنيا اللي اخترتيها هي طريقك للآخرة
وساعات تختاري الآخرة ، فتجيب لك الدنيا كلها لحد عندك

بس لازم تحددي نقطة بدايتك ، باختيار مطلق لواحدة واستبعاد نهائي للتاني .. على الأقل ذهنياً ، فى نقطة معينة كده مخك بينور فيها باختيار واحد ، حتى لو قراراتك وتحركاتك كانت بالمرونة اللي تخليكي تكسبي الاتنين

فيه حاجة مهمة أوي بقي لازم تعرفيها
" من أرضى الله فى سخط الناس ، رضي الله عنه ، وأرضي عنه من أسخطهم في رضاه.. "

متخافيش من الناس
الناس واحدة من معطيت الدنيا ، وفتنها ومغرياتها ، اللي هتملكيها لو نفضيتلها .. اقصد نفضيلها مش دمرتيها
يعني مش تدي الناس بالجذمة وتقولي أنا بأرضي ربنا ... العقل حلو برده :d

عزيزتى منار ..
"من أرضى الله فى سخط الناس رضى الله عنه و أرضى عنه من أسخطه فى رضاه"
طيب ما طريقى كده مرسوم , أرسم إيه؟!

عايزة أعرف أنا مولودة عشان أعيش سعيدة؟
و لا مولودة عشان أدخل الجنة؟!

و التعارض موجود عزيزتى منار .. امتصاص نخاع الحياة بعد دق عظمها دى أنانية .. أنانية جميلة ما لم تضر أحداً بس لسه أنانية
و الأنانية تتعارض كماً و كيفاً مع دخول الجنة.

أنصحينى أعمل إيه؟!

المخلصة
ن.ى.ع

Bent Misr
9th January 2010, 09:26 PM
رغم إني شامه تريقة تفوح كرائحة البصل الطازج/:) لكن لا بأس :d
بس الكلام ليا قبل ما يكون ليكي :)

أنت مش مولودة عشان تدخلي الجنة
ومش هأقولك انتي مولودة عشان تعبدي ربنا
خلينا نتكلم من منطلق أناني لأنه يصادف هوى فى النفوس ، ولأن ربنا محطش الغريزة دي جوانا من فراغ .. حطها عشان يخلي كل واحد فينا يجري ورا مصلحته اللي بجد .. هو بس المخ الجذمة ده !

أيوه ، انتي مولودة عشان تكوني سعيدة .. على المدي الطويل
سعيدة هنا فى الدنيا ، حتى لو سعادتك دي كانت فى التعب ومغالبة النفس .. وانتى عارفة كويس انها ليها سعادة من طعم خاص
وسعيدة يوم القيامة ، عشان فيه ناس بيتساقط لحم وجهها خجلاً قدام ربنا ، ويتش إيز أزفت جداً من جهنم شخصياً
وسعيدة فى الآخرة ، وبما إن الأعراف مش مكان يعرف عنه السعادة ، فانت عايزة تبقي في الجنة

تخيلي بقي انتي لما اللى يضمنك السعادة الطويلة اللى فى الآخر ، والسعادة المرحلية اللى في يوم القيامة ..... هو إنك تكوني سعيدة فى الدنيا !

النوع المميز والعميق من السعادة .... اللي إحنا بنقول عليه يا ندا :( الراحة ) ، وانتي عارفة وانا عارفة إن ده أحلي من الانبساط

ندى يحيى
9th January 2010, 09:46 PM
رغم إني شامه تريقة تفوح كرائحة البصل الطازج/:) لكن لا بأس :d
بس الكلام ليا قبل ما يكون ليكي :)

أنت مش مولودة عشان تدخلي الجنة
ومش هأقولك انتي مولودة عشان تعبدي ربنا
خلينا نتكلم من منطلق أناني لأنه يصادف هوى فى النفوس ، ولأن ربنا محطش الغريزة دي جوانا من فراغ .. حطها عشان يخلي كل واحد فينا يجري ورا مصلحته اللي بجد .. هو بس المخ الجذمة ده !

أيوه ، انتي مولودة عشان تكوني سعيدة .. على المدي الطويل
سعيدة هنا فى الدنيا ، حتى لو سعادتك دي كانت فى التعب ومغالبة النفس .. وانتى عارفة كويس انها ليها سعادة من طعم خاص
وسعيدة يوم القيامة ، عشان فيه ناس بيتساقط لحم وجهها خجلاً قدام ربنا ، ويتش إيز أزفت جداً من جهنم شخصياً
وسعيدة فى الآخرة ، وبما إن الأعراف مش مكان يعرف عنه السعادة ، فانت عايزة تبقي في الجنة

تخيلي بقي انتي لما اللى يضمنك السعادة الطويلة اللى فى الآخر ، والسعادة المرحلية اللى في يوم القيامة ..... هو إنك تكوني سعيدة فى الدنيا !

النوع المميز والعميق من السعادة .... اللي إحنا بنقول عليه يا ندا :( الراحة ) ، وانتي عارفة وانا عارفة إن ده أحلي من الانبساط

أولاً: أسلوبى بس اللى تريقة , و مش عليكى طبعاً, فكرتينى ب"أريد حلا" ب تعبير "عزيزتى المنزعجة"
بس كل كلامى الباقى جد تماماً

ثانياً: سعادتى مش فى التعب و مغالبة النفس , بل فى العكس تماماً.. دى سعادة ناس كتير أنا مش منهم

ثالثاً: سؤالى كان بالفعل , و مازال , عن الراحة ..
أنا مؤمنة بال platu عوضاً عن ال peaks كمصدر كافى للسعادة ..

الموضوع الاصلي هنا : إدخل وإكتب اللي إنت عايزه (http://www.bala6y.org/vb/showthread.php?t=3161#ixzz0cEUMUkgz)

مش شرط ..

ثالثاً: ويتش إز ... و لا حاجة :p

رابعاً: عايزة أروح الصحرا .. خدينى معاكِ

Bent Misr
9th January 2010, 10:05 PM
ثانياً: سعادتى مش فى التعب و مغالبة النفس , بل فى العكس تماماً.. دى سعادة ناس كتير أنا مش منهم
آها .. وأنا كمان
عارفة ليه ؟!
عشان مدوقناش عمقها...
زي الطب اللى متحسيش بقيمته غير وانتي فى خامسة ... دعي الكوميديا السوداء بتاعه خامسة جانباً ، وانتى عارفة أنا بأقول إيه

هو فعلاً مش شرط
بس هنا فيه سؤال ملح بيطرح نفسه
وإجابته هي مربط الفرس

إيه الفرق بين (الهوي) و (الفطرة) ؟!

أين نحن من "ومن أضل ممن اتبع هواه" ومن "فاستفت قلبك" ؟!

هل إحنا بالنقاء اللى يخلي who we want to be is who we should be ؟!
ولا من التدنّس والمادية بما يجعل what we want to do is what we should NOT do ?!
ولا إحنا طبيعين بالشكل اللي يخلي المساحة بينهم تتراقص بين ال30% او 70% .. سواء كانت فى صالح ده او في صالح ده ... بس انت عندك الاتينن وفيه منهم كفة طبت

امشي بدماغي ؟ ولا اديها بالجذمة ؟

ندى يحيى
9th January 2010, 10:15 PM
ردى هو سؤال منار: و فين المعيار؟! :d

مين يقول إنى سليمة الطوية أو إنى شيطان؟!
أكيد مش أنا ..

لما أكون ممن أتبعوا أهوائهم , هأحتاج لفطرة سليمة عشان أعرف إنى ممن أتبعوا أهوائهم !!

Bent Misr
9th January 2010, 10:33 PM
لما أكون ممن أتبعوا أهوائهم , هأحتاج لفطرة سليمة عشان أعرف إنى ممن أتبعوا أهوائهم !

حلوة الجملة دي
بس لأ
مش كده
لأننا عندنا 3 نفوس .. مش اتنين بس
الأمارة بالسوء ... المطمئنة .... اللوامة

يمككني الجزم إن المطمئنة اللى عندنا فى غيبوبة عنيفة ، وهي دي مرادف الفطرة
والأمارة بالسوء شغالة بتعاون مبهر مع إبليس (اللي اكتشفت مؤخراً إنه بيشتغل فعلاً رغم إني كنت مسفههة دوره كله ومسقطاه عليها هي )وطبعاً بالتعاون مع "زمان يأتي على أمتي يكون فيه..." الحاجات الكتير إياها

انتي مش محتاجة اكتر من نفس لوامة ، عشان تعرفي إنك بتتبعي هواكي مش فطرتك

عارفة إيه اللي يوقظ الفطرة ؟!
الطاعة...

متقنعينيش إن حد عايش فى مستنقع صغائر زينا ، تكون عنده فطرة متيقظة وزي الفل
حلو علينا أوي إن عندنا نفس لوامة شغالة وهريانا ، رغم اننا بنخدرها من وقت للتاني ، بس بترجع ، والشكر لبيوتنا اللي ربتنا على زمن غيراللى احنا فيه ... حقيقي دي ميزة مش عيب

ملاحظة شرعية عايزة اوضحها : لا صغيرة مش إصرار
الأصل فى الوقوع الذنوب السهو والضعف .. مش الاستخفاف

ندى يحيى
9th January 2010, 10:39 PM
حلوة الجملة دي
بس لأ
مش كده
لأننا عندنا 3 نفوس .. مش اتنين بس
الأمارة بالسوء ... المطمئنة .... اللوامة

يمككني الجزم إن المطمئنة اللى عندنا فى غيبوبة عنيفة ، وهي دي مرادف الفطرة
والأمارة بالسوء شغالة بتعاون مبهر مع إبليس (اللي اكتشفت مؤخراً إنه بيشتغل فعلاً رغم إني كنت مسفههة دوره كله ومسقطاه عليها هي )وطبعاً بالتعاون مع "زمان يأتي على أمتي يكون فيه..." الحاجات الكتير إياها

انتي مش محتاجة اكتر من نفس لوامة ، عشان تعرفي إنك بتتبعي هواكي مش فطرتك

عارفة إيه اللي يوقظ الفطرة ؟!
الطاعة...

متقنعينيش إن حد عايش فى مستنقع صغائر زينا ، تكون عنده فطرة متيقظة وزي الفل
حلو علينا أوي إن عندنا نفس لوامة شغالة وهريانا ، رغم اننا بنخدرها من وقت للتاني ، بس بترجع ، والشكر لبيوتنا اللي ربتنا على زمن غيراللى احنا فيه ... حقيقي دي ميزة مش عيب

ملاحظة شرعية عايزة اوضحها : لا صغيرة مش إصرار
الأصل فى الوقوع الذنوب السهو والضعف .. مش الاستخفاف

اللوامة عدساية أفيون ممتازة على رأيى صابر :d
مخدر موضعى ساذج بنطلعه لما نخطأ خطأ فادح .. مش عشان نصلح الخطأ , عشان نريح الضمير
كونه بيطلع لما نخطأ خطأ فادح مش دليل على إن عندنا فطرة سليمة .. أى حد عنده قدر من القعل هيتعرف الخطأ الفادح لما يشوفه
المهم هنا هى الأخطاء الصغيرة ..

Dr.Mohannad.M
9th January 2010, 10:54 PM
كتبت كلام كتير فعلا واتمسح ..

لما أكون ممن أتبعوا أهوائهم , هأحتاج لفطرة سليمة عشان أعرف إنى ممن أتبعوا أهوائهم !!

الموضوع الاصلي هنا : إدخل وإكتب اللي إنت عايزه (http://www.bala6y.org/vb/showthread.php?t=3161&page=707#ixzz0c9NpBhv7)

منعلامات النفاق إن الواحد يأمن مكر ربنا .. طول ما الواحد شاكك في نفسه وخايف يكون منافق يعرف إنه لسة كويس ..
صدقني لما ربنا يغضب عليك مش هاتحس بفداة الخطأ لأنك هاتكون أعمى عن الصواب .. قلب هايفقد حساسية الخطأ ..

ندى يحيى
9th January 2010, 11:00 PM
كتبت كلام كتير فعلا واتمسح ..

منعلامات النفاق إن الواحد يأمن مكر ربنا .. طول ما الواحد شاكك في نفسه وخايف يكون منافق يعرف إنه لسة كويس ..
صدقني لما ربنا يغضب عليك مش هاتحس بفداة الخطأ لأنك هاتكون أعمى عن الصواب .. قلب هايفقد حساسية الخطأ ..

اللوامة عدساية أفيون ممتازة على رأيى صابر :d
مخدر موضعى ساذج بنطلعه لما نخطأ خطأ فادح .. مش عشان نصلح الخطأ , عشان نريح الضمير
كونه بيطلع لما نخطأ خطأ فادح مش دليل على إن عندنا فطرة سليمة .. أى حد عنده قدر من القعل هيتعرف الخطأ الفادح لما يشوفه
المهم هنا هى الأخطاء الصغيرة ..

الموضوع الاصلي هنا : إدخل وإكتب اللي إنت عايزه (http://www.bala6y.org/vb/showthread.php?t=3161#ixzz0cEn5wf02)

:)

Bent Misr
9th January 2010, 11:01 PM
لألأ خالص
النفس اللوامة مش هي الأفيون
الأفيون هو إكتفائك بلومها !

اللى هو " آآآآه .. أنا غلطان .. أنا عارف ... الحمد لله بس إن أنا صريح مع نفسي .. دي خطوة كافية دلوقتى"
وده فى واقع الأمر تدخل من النفس الأمارة بالسوء + أبليس ... في الوقت المناسب جداً عشان يبوظوا عليكي فرصة ذهبية للانتقال خطوة نحو المطمئنة

اللوامة هي طريقك للمطمئنة ، مش المرحلة اللى يتوقف عندها وتقنعي بيها
هي مش حلوة في حد ذاتها ... هي حلوة عشان بتقودك للمطمئنة

أي حد عنده قدر من العقل ......... أيوه ، العقل!

"الأخطاء الصغيرة " .. أعتقد إننا انتقلنا للحجم المتوسط يا ندا

Optimestic
9th January 2010, 11:04 PM
المشهد الاول ... في غرفة الفتى الاسمر ...

تدخل الام الى غرفة الفتى الاسمر ....

الام : خلاص هتسافر

الابن في تماسك مصتنع : اه

الام : اتأكدت من حاجتك اللي هتاخدها ..؟؟

الابن : اه ...

الام : مش بتبص في عينيا ليه ؟؟؟

الابن : عادي يعني ...

الام " تمسك ذقنه و تنظر في عينيه .... "

يذوب التماسك الذي ادعاه كلاهما .... اترمى في حضن مامته

بيسافر كتير ... بس المرة دي حاجة تانية .... في احساس مش طبيعي .. رغم ان الرحلة قصيرة اوي ...

كلها كام ساعة بالسوبر جيت و يكون هناك ... خايفة ليه ... المفروض تشجعيه ...

الام : ياللا يا واد بلاش دلع .... هاروح اعمللك لقمة تاكلها قبل ماتمشي ...

تخرج و على وجهها ابتسامة كاذبة ... و في قلبها امل ايضا ... كاذب ...

كلها ايام و اشوفه منور تليفيزيونات العالم ... انا ابني بطل ...

المشهد الثاني .... في السوبر جيت .

اهلا ... ازيك يا واد ...

قشطة

كله تمام ؟؟؟

كله تمام ... :)

.............................................

ينظر الى الطريق ... شجر و بعدين شجر و بعدين شجر و شجر و شجر تاني

و بعدين صحراااااااااااااااااااااااااااااااااااا ...

و بعدين نقطة تفتيش .....

الظابط : اهلا يا كباتن ... منورين ... ...

تروحوا و تيجوا بالسلامة .....

" يجلس الفتى الاسمر بجوار النافذة ... لا يدري احد ما الذي يدور في هذا الرأس الصغير ...

هل يشارك الجميع في الحلم ... الكأس ...

ام يفكر في ابيه الذي يتشوق لرؤيته وسط رفاق المقهى ... يفاخر به ... و يدعو له ... و قلبه معلق بقدمه ؟؟

ام يحتار في امر امه التي لم يسبق لها ان تأثرت لهذا الحد عند رحيله هذه المرة بالذات ...

ام يطارد انقباضه في صدره ...

اراحته من التفكير رصاصات اتت من النافذة لتستقر فيه ... في اعماقه ...

المشهد الاخير ...

يسكن هذا الجسد الرشيق تماما ... و تكف الرئتان عن التنفس .. و يمتنع القلب عن الخفقان ,,, و يتجمد الدم في مكانه ... اللهم الا لترات تدفقت الى الخارج

.................................................. ........................

المشهد ما بعد الاخير

المراسل الصحفي : وااااايعلن ال caf عن انسحاب منتخب توجو من كأس الامم الافريقية هذه الدورة علىىى ان يتم التنافس بين 15 منتخب فقط ...

.................................................. .

انا سحلانة اوي ....

لما تبقى الكورة اللي اتعودنا انها مربعات ابيض في اسود ... يتحطلها بقع عشوائية لونها احمر ... و مش اول مرة ... يبقى لازم اسحل اوي ...
:((
.......................................

Dr.Mohannad.M
9th January 2010, 11:04 PM
لا نهائيا .. هو فرعون مثلا مع إنه كان عارف إنه مش رب هل قلبه حس بالخطأ أو تعرّفه ؟!

وإذا كان القلب مش قادر يشعر بالخطأ الفادح مع إنه عارفه بعقله مش هايشعر بالضرورة بالخطأ الصغير ..

Bukhari
10th January 2010, 03:49 AM
سيد عبد السلام مواطن مصري قح -وخلي بالك من قح دي كويس قوي- يعيش عيشة أهله...

سيد عبد السلام كائن تاريخي لا يدري أحدٌ له ابتداءً ولا أحد يعلم له انتهاءً إلا ربنا في سماه...

سيد عبد السلام مواطن مصري يعيش في حاله... يفتخر طوال عمره بأنه علي حد تعبيره "ماشي جمب الحيط"... وقد مشي سيد جمب الحيط فترة أطول من اللازم حتي أن الحيط المصري قد أصبح -عضويًا- جزءًا لا يتجزأ من سيد...

سيد مواطن مصري مالوش في السياسة مثله مثل الكثير من أهالينا... يستمع كغيره من مرتادي قهوة السعادة إلي هذا المحلل في الجزيرة يرغي ويزبد... ويسب مصر ونظام مصر وشعب مصر وكل من ينتمي إلي مصر بصلة لأن مصر تبني جدارًا عازلا يقتل من سماهم -من قناته الغراء المطلة علي أكبر قاعدة عسكرية أمريكية في الشرق الأوسط- بإخوانه الفلسطينيين... يستمع إليه سيد ويكتفي بالتمتمة تأسيًا علي أيام عبد الناصر والحسبنة علي "الكفرة ولاد الكلب" اللي ضيعوا البلد...

سيد كغيره من المواطنين سريع التأثر بما يكتبه رئيس منافقي... عذرًا... رئيس تحرير الأهرام في مقال الجمعة عن أمن مصر الذي هو فوق الجميع... وعن شعبان شهيد الواجب وعن إرهابيي حماس... فيتمتم متأسيًا علي السادات اللي كان مربيهم... ويحسبن علي الكفرة ولاد الكلب -يقصد بهم حماس هذه المرة- اللي ضيعوا القضية...

كل هذا نعرفه عن سيد... لكن ما لا يعرفه الكثيرون أن سيد... مثله مثل الكثير من البشر وغيرهم في مصرنا المحروقة... صاحب عراقة... بل وأصالة... وريادة... يزيد عن هذا أن تاريخه يعود إلي سبعة آلاف سنة من الحضارة... مثله مثل الكثير في مصر أيضًا...

ينتمي سيد إلي عائلة طويلة لم تتخل عن اسمها... سيد عبد السلام هو اسمه... سيد عبد السلام هو اسم جده وجد جده... سيد عبد السلام هو اسم العائلة التي ترتبط بأرض مصر منذ فجر التاريخ...

تاريخ عائلة سيد عبد السلام يسبق أحمس... نعم... لا داعي للاستغراب هنا... إن التاريخ يوثق لنا أن ملك الهكسوس عندما أراد أن "يفقع" علي أحمس... قد بعث له برسالة مفادها -طبقًا لكتاب التاريخ الخاص بالصف الأول الإعدادي والذي اكتشف سيد عبد السلام أنه تم إلغاء نصفه تقريبًا من مناهج أكبر أحفاده سيد عبد السلام جونيور- أن أصوات أفراس النهر في طيبة تؤرق منامه...

http://i91.photobucket.com/albums/k313/ammoor88/hippo_goddess-297x300.jpg

بالطبع وقع الكل في الخطأ الشائع... وهو التركيز علي العزة المصرية... ورجولة أحمس -اللي بلدياته بيعوروا بعض في نجع حمادي دلوقتي وبيبعتوا شكاوي للأمم المتحدة- وما قام به لدرء استنطاع ملك الهكسوس عن مصر... ولم يعيروا انتباهًا إلي حقيقة أنهم لا يرون أفراس النهر من فوق كوبري قصر النيل... وهكذا تنسي عراقة سيد عبد السلام ... ويتم تجاهل دوره في تاريخ مصر بكل صفاقة... وهي عادتنا ولا هنشتريها؟؟

كان الجد الأكبر لسيد عبد السلام... الأول في سلالة من عظماء المستكشفين في تاريخ مصر الفرعوني والإسلامي... وعرف عن هذه العائلة الضاربة جذورها في أعماق التاريخ شدة حبها للنيل وارتباطها العميق به... إن عائلة سيد عبد السلام قد اتخذت من أغلظ أيمان الفراعين شعارًا لها علي مر التاريخ: "أنا لم ألوث ماء النهر"...

وهكذا قام سيد-كا-رع* -بكسر السين وليس بفتحها- برحلات عديدة إلي منابع النيل... ينهل من العلم ويسكر من خمر المعرفة حتي قابل في إحدي سفراته حيوانًا عظيم الهيئة... سميك الجلد ثخينه... قوي الناب مهاب المنظر... لم يعرفه ساكنو وادي النيل قبله وإن أصبح إلهًا لهم فيما بعد...

**** ملحوظة جانبية: سيد-كا-رع تعني باللغة المصرية القديمة "سيد عبد رع"... فلما دخل الإسلام مصر أسلم سيد علي يدي عمرو بن العاص وغير اسمه إلي سيد عبد السلام... وكأنه كان يعرف أن بلده هي بلد السلام... سبحان الله...

المهم... قبل أن يقوم سيد-كا-رع بمهمته المقدسة في جلب هذا الحيوان المعجزة الربانية إلي حضرة فرعون مصر... وقع علي عاتقه مهمة تسميته... ولما كانت الديمقراطية المصرية حاضرة بقوة في وجدان سيد, فإنه قد استدعي زملاءه ومرءوسيه يطلب منهم المشورة فيما يجب أن يسمي به الحيوان المعجزة...

ومثلما كان الديمقراطية حاضرة في وجدان سيد... فإن المجاملة في الأفراح كانت جزءًا أساسيًا من الوجدان الجمعي للمصريين منذ ذلك الوقت... وعليه فقدا اقترحوا عليه أن يسميه: "سيد"... فوجئ المستكشف العظيم سيد-كا-رع بهذه اللفتة الرقيقة من زملائه... فانفلتت منه كلمة عرفان "قشطة"... ولما كان سيد لم يوافق أو يرفض الاسم المقترح مباشرة... فقد تصور مرافقوه أنهم توصلوا إلي التسوية المناسبة عندما أطلقوا علي ساكن النيل هذا:

"سيد قشطة"

عندما قامت الثورة... لم يكن سيد عبد السلام الثامن بعد الألف الثانية يعلم أن أيام عائلته في مهنتها الاستكشافية قد أوشكت علي الانتهاء... كان جد جده مباشرة قد ملأ دماغ الأجيال التالية بعد عودته من بعثة محمد علي إلي السودان بكلام عظيم عن المغامرات... عن نهر العلم وعن عصر المعجزات... عن بحار المعرفة... لكن ما لم يعمل حسابًا له هو اتهام سيد الثامن بعد الألف الثانية بالتخابر لمصلحة المخابرات الأوغندية وقلب نظام الحكم وزجه في المعتقل... ولا حسابًا لفتوي شيخ الإسلام بتحريم ذهاب سيدة عبد السلام إلي الجامعة الزنديقة... ولا عمل حسابًا لتحول سيد عبد السلام العاشر بعد الألفين...

إلي مواطن مصري قح...

cazablanca
10th January 2010, 04:41 AM
المشكلة ان سيد دايما كان بيتكيف مع الظرووف مهما كانت وكل ماحد كان يتجوز أمه ( اللى اتجوزوها كتير اوى اوى اوى ) كان بيقله ياعمى
مش عارف بصراحة ده ذكاء من سيد ولا جبن ودناءة .

Deedy
10th January 2010, 05:50 AM
جامدة جدا يا سيد بخاري...عاجبني قوي السمك لبن تمر هندي الي انتا عامله..:d
هو حد يعرف اصول كلمة سيد قشطة بجد..؟

zizo4am
10th January 2010, 06:00 AM
سيد قشطة دة كان راجل موجود حقيقى فى مصر زمان تقريبا فى القرن ال 19
كان حد تخين ودمه خفيف .. وكان ولاد الذوات بيجيبوه زى المونولوجيست كدة فى الحفلات بتاعتهم
المهم .. الراجل دة راح فى مرة جنينة الحيوانات ولما شاف فرس النهر فاتح بقه لغاية ما اللهاة بتاعته بانت .. قال : دة شبهى وأنا بضحك
ومن ساعتها والناس هنا فى مصر بتقول على فرس النهر سيد قشطة

دة اللى أنا أعرفه .. بس يستحسن تسألى حد متأكد :)

Deedy
10th January 2010, 06:18 AM
أفادكم الله...

Dr.Mohannad.M
10th January 2010, 08:51 AM
الراجل بتاع الجزيرة امبارح مش عارف أقول عليه إيه فعلا !!

لا حجة ولا برهان ولا سياسة ولا إعلام .. ولكن الكثير من اللعاب المتطاير اللي يظهر بقى بيوزنوه اليومين دول وعلى قد الوزن بتترقى في الوظائف الحكومية ..

حسبنا الله ..

وصلاح الدين جالاوي على رأي أحمد المسلماني .. لو كان قصده يعلم البشرية درس فعلا ليه مادخلش من أحد المعابر الإسرائيلية وورى الناس قد إيه إسرائيل حقيرة ؟!

ومع إني ضد السياسة المصرية اللي بقت بتفشل في كل قضية الناس مستنية حلّها .. من مشكلة العبارة للأسرى بتوع القراصنة للمرور للتعليم وأخيرا حتى متشات الكورة مابقتش مستوعباها !! .. بس القضية الفلسطينية فعلا مش شغلانة مصر لوحدها .. هي قضية عربية المفروض كل الدول العربية تشارك فيها بحد سواء .. إيه المسخرة اللي بيقولوها في الإعلام دي ..

بصراحة دا يدل على فشل الخارجية المصرية في إدارة الأزمة .. كما فشلت وزارات كثير في الدولة ولا عجب ..
كمية الثغرات اللي سابتها الخارجية وراها للي ما يسواش واللي مايسواش عشان يدخل من خلالها ويرمي قاذوراته على الشماعة الجديدة مصر .. المفروض بقى فعلا نحاكم الوزارة دي .. ولا شوف غباء الوزارة بعد حملة شريان الحياة للبعض والموت لآخرين ، طالعلي وزير الخارجة يقول مافيش حملات إغاثة هاتمر من أراضينا تاني ؟!

مصر تمنع مرور أي قوافل إغاثية عبر أراضيها إلى قطاع غزة (http://www.alarabiya.net/articles/2010/01/09/96802.html)

غباء !! .. طب قول كمان ولا أي إسرائيلي هايدخل عشان يحيي مولد أبوحصيرة .. أكذب يا أخي والسياسة كلها كذب .. لكن لا ازاي ..

جاتنا نيلة في حظنا الهباب

Baddour
10th January 2010, 11:17 AM
i cant agree more http://www.bala6y.org/vb/images/smilies/smile.gif
كويس ان فيه ناس معايا
انا اكتشفت ان الناس بدأت تفوق شوية ,وناس تانية بالرغم من كدة غرقانة

اركليها من سكات فى كل كلامى اضيف كلمة حضرتك عشان تحس على دمها وتسكت ,ابدا
على فكرة دول منتشرين قوى فى المواصلات ,ده اللى اكتشفت مؤخرا,وبيبقى معاهم ورق كمان:d
بس الحمد لله اتزحلقت ونزلت قبل ما انفخ دخان احمر ,وقالتلى كان نفسى المواصلات تطول عشان نكمل كلام (الكلمة المعتادة بتاعتهم),مع انى كنت خبطتها فى حيطة سد :d
كانت تقول لى اننا محكومين بالشريعة والفريضة
اجبت :لو فريضة حضرتك كنت لبسته ,بس هو مش فريضة.
قالت لى :مستعدة اقول ليكى 10 احاديث فى النقاب.
قلتلها اتفضلى حضرتك ,بس انا ايه ضمنى انها احاديث صحيحة ؟
قالتلى :من صحيح بخارى ومسلم
قلتلها :بس حضرتك انا مش معايا صحيح البخارى ومسلم دلوقتى عشان اتأكد ان الاحاديث اللى هتقوليها صحيحة .
قالتلى خلاصانتى دكتورة ومثقفة (كانت سألتنى عن اسمى وفى كلية ايه ,مع انى ولا قلتلها انتى مين )ممكن تبحثى بنفسك كتاب فى كل المكتبات (ب 12 جنيه)
قلتلها عندنا حضرتك صحيح البخارى وصحيح مسلم فى البيت :d
قالتلى: لما زهقت منى بس البناطيل حرام دى مفيهاش كلام
قلتلها ايه حضرتك اللى مفيهاش كلام
قالتلى البناطيل
قلتلها مين اللى قال كدة لحضرتك
قالتلى الحديث :لعن الله ...........................
قلتلها طيب اقرى تفسير الحديث كويس حضرتك وانتى تعرفى معناه صح
قالتلى لا هو كدة.................بلا بلا بلا .
قلتلها افهمى تفسيره الاول حضرتك وبعدين ابقى اتكلمى
قالتلى خلاص اتصلى بال"شيخ"محمد حسان ولو قالك حلال يبقى خلاص
انا قلت هى الحكاية وصلت للدرجة دى هى الناس فكراه مين "الحاكم بامر الله "
قلتلها حضرتك فيه علماء دين افاضل كل الناس بتحترمهم وبتحترم كلامهم و لبس بناتهم فيه بناطيل
ومين اللى قال لحضرتك انى بسمع محمد حسان ولا بحبه اصلا :p
قالتلى بطريقة حسستنى بإن قدمها زنديق او كافر :لا حول ولا قوة الا بالله :d
بس الحمد لله ربنا خلصنى منها سريعا سريعا
اول ما ركبت العربية مع بابا وحكيت له اللى حصل قاللى دى وقعت فى ايديك =))
مع انى كنت بكلمها بمنتهى الذوق والاحترام والله:d
انا عارفة ان اللى هيقرأ دماغه هتتخرم من كتر كلمة حضرتك بس انا كنت قاصدة اخرم دماغها هى والله :d

JellyLola
10th January 2010, 05:04 PM
لما كل هذا الحب
لم أنتي
أحب الكثر ولكن لم يدق قلبي ولم أشعر بالنشوه تغمرني إلا عندما أسمعك
لم أشعر بالأفتخار والحب والأعتزاز عندما أسمع ذلك المقطع منك
* ضربه كانت من معلم
خلى الاستعمار يسلم*
هل لأني لا أري رجل مثله وبعده إلا أوباما ؟؟
;;;;
أنا لا أعشق مصر كل هذا العشق الذي أشعر به عند سماعي أياك
ولا أمجدها كل المجد الذي تطرب بيه مشاعري
ماذا بك ..أنا لم أعيشك ولم أعاصر وقت شموخك
لما أحبك ولا أحب من كنتي لها
هل لحبي لهاديكي أم هي فقط أمنيتي بأن أعيش وقت صباكي
قولي لي
ماذا أحب فيكي
هل هو العظيم حليم أو جاهين أم من؟؟
لقد جن فؤادي بك ولا أعرف سببا واحد له
أنا لا أحب مصر قدر حبي لكي
كيف أتخلص من ذلك الهاجس اللعين الذي يقول لي أني أجسد قوه أحاسيسك في شخص ما
لا وألف لا
لن أسمعك بعد اليوم حتى أفهمك
وليكن الله في عوني:(
http://www.youtube.com/watch?v=pXxa_iAAwt0

Dr.Mohannad.M
10th January 2010, 11:00 PM
لا نرجمهم .. ننفيهم .. نحبسهم في أقفاص ..

أصلا هدف البطولات دي توحيد الشعوب .. ومحاولة علاج الفرقة والحروب دي بأسمى وسائل ..

و الهجمات الإرهابية مش جديدة على الأحداث الرياضية الكبيرة .. واللي حصل دا حصل في أوليمبياد أتلانتا في أمريكا سنة 96 وماتت واحدة ..في أقوى بلد في العالم !!

إفريقيا بحاجة إلى مزيد من الرأفة .. أولادنا غاليين نعم .. نخاف عليهم نعم .. لكن نحترم البلدان وأوضاعها ومشاعر شعوبها ..

وأيضا .. نتفاءل ..

dr.bloody
11th January 2010, 01:15 AM
"ميدان رمسيس"

أنتا رايح علي فين كده؟؟
أنا أصلا عايز أروح ميدان الرماية ...
لااااا..أنتا كده تركب هرم معايا لأنك أساسا صعب تلاقي ميدان الرماية من هنا ...و بعدين احنا هانطخ مشوار ابن... لحد ما نركب عند محطة الاسعاف
طيب،مفيش مشكل،معاك

"بوكس يحمل عدد لابأس به من المواطنين"

الحكومة دي ما بتفتريش غير عل الغلابة...اسألني أنا...لومكنش الواحد فاهم قانون و يقاوح معاهم .....
أنتا خريج حقوق يعني
آه
عين شمس؟؟
لا طبعا...القاهرة..عين شمس صعبة أوي أوي أوي بس هيا ميزتها أنها أحسن من القاهرة
في الآخر كله محصل بعضه
فعلا...

و أنتا شغال ايه دلوقتي بقا؟؟
أنا شغال في لجنة السياسات مع الأستاذ جمال مبارك ف الحزب الوطني
فعلا؟؟
آه....
و متضايق ليه من الحكومة يا عم؟؟..دا أنتا تبعهم
بص...انا صحيح شغال ف الحزب و لجنة السياسات و بتاع،بس .. أم أي حد و باقول اللي أنا عايزه يعني،الحكومة دي ما تفتريش غير علي الغلابة بس ،أنا أساسا كانت محفظتي واقعة مني من شهرو فيها كل حاجة، البطاقة و كارنيهات الحزب و بتاع صغير كده اسمه آي دي بتاع مؤتمرات الريس و ليلة بنت....
وجبت امضاءات من 2 مساعدين وزير الداخلية و مش عارف اطلع الحاجات دي تاني،و ماشي بالقيد العائلي

بس بصراحة يعني محدش هايمسك غير الأستاذ جمال مبارك
اشمعني؟؟
ليك ف السياسة؟
علي قدي يعني
السنة اللي فاتت و هما بيعدلوا الدستور حطوا شرط ان محدش يبقي رئيس غير رئيس حزب أو أمين سياسات و طبعا كل الأحزاب داخلة شمال و مفيش غير أمين السياسات
و بصراحة يعني محدش يمسكها غيره و هوا أحسن واحد
أشمعني
علشان شبعان يا عم،لسه هايجي واحد تاني و نستني عقباال ما يشبع

"شئ مؤنث عدي قدامنا"

................................................."جملة محذوفة بالكامل"،متستغربش،أنا أصلا من .... حتة فيكي يا مصر،من بولاق
أساسا الناس هناك كلهم شمحطجية و مش رباية و لازم الواحد غصب عنه بيطلع زيهم ،حتي لو أبويا شغال مهندس ف شركة الأستاذ أحمد عز و أننا ناس كويسين بس البيئة برضه بتأثر
و الكلام ده كله طبعا بعيد عن الحزب و الليلة دي،لو كنا ف اجتماع مع الأستاذ جمال أو الأستاذ أحمد عز بيبقي حاجة تانية و تعامل تاني ،احنا هناك بنبقا لابسين بدل و فورمال و مفيش شتايم و حاجة كده بنت....

للحديت بقية;;)

Dr.Mohannad.M
11th January 2010, 06:25 PM
!!!!!!!!!!!!

NONO
11th January 2010, 07:04 PM
وبحب الناس الرايقه اللى بتضحك على طوووووووووووووووووووول

Naglaa
11th January 2010, 07:21 PM
النهارده وانا واقفه علي رصيف المترو ... فجاءه شاب علي الرصيف التاني نادي بصوت عالي علي راجل واقف علي الرصيف اللي انا واقفه عليه علشان ميمشيش ....
وفي لمح البصر جري الشاب بسرعه .. وعدي الكوبري الواصل ما بين الرصيفين .. وجه علي الرصيف بتاعنا وشد الطفله اللي كانت مع الراجل وضمها في حضنه وقعد يبوس في ايدها ووشها كتير اوووووووووووي ....

هو احنا لازم "نضيع" علشان اهلنا يخدونا في حضنهم ....

ندى يحيى
11th January 2010, 08:14 PM
I can do anything!!

I'm at the top of the world!!!!

How stupid is that? :d

just by doing this little thing , I had the intense feelings of a couple of months combined

I'm indestructable
I'm untouchable
I own the world

I can do anything

Doctor_Blue
11th January 2010, 09:03 PM
بيقولك شريط "إى لسّه" الجديد جامد جداً....

ملكة الإحساس... *يفضل أن تصدر فحيحاً وانت تقولها*

أنا متابع إليسا من قبل ما تتشهر فى مصر أساساً.... قبل ماتجوز كنت باخلى واحدة صاحبتى من لبنان تبعتلى شرايطها....

مش عارفة أقولك قد ايه يا موستافا أنا باعشأ إيلي سااااااااا!

مكدبتش خبر... وقررت اسمع الألبون اللى مكسر الدنيا
تقول إليسا:

من غير مناسبة وبمناسبه بيقابلنى
بيجيلى يستغلب وبيحايلنى

جميل جميل... طبعاً كلمة "يستغلب" جديدة على الشعر الغنائى، طول عمرنا عارفين "يتمسكن"
خلينا نقول ان ده من الوان التجديد

وبيعتزرلى كتييير وانا مهما اعتزرلى
مش هنسا انه فى كبرياائى كان قاتلنى

أوبااا... هنا بقى ابتدت "إى لسه" تدخل فى عمق موضوع الأغنية
الراجل قتلها يا جماعة... ومش فى أى حتة... ده فى كبريائها
*لاحظ ان كلمة "اعتزرلى" اتكررت مرتين فى شطرة واحدة وده يعد نوع من العبط التأليفى*

ماعتش ينفع اسامحو عاللى عملو فييا
لو يجيى يتأسفلى ولا يبوس إيديياا

بقين هرتلة يحملوا نفس معنى البيتين الماضيين
حشو ما يضرش

بعد انهاارده ازااى انا على نفسى هرضااا

تاتاتاتا.... الموسيقى تعلو فى كريشندو بديع ثم تصمت للحظة... تشعر بضغط شعورى رهيب... عاوز تعرف عمل ايه الندل...
هاه... أيوة

ارجع لحد قدر يمد إيديه علييا
=))=))=))=))=))....إلى الأبد

مش هقدر اتهاااون واشوف حاجه اسامحو فيها (ممكن تسامحيه فى كيس أو شنطة)
لازم اللى يغلط غلطه يتحاسب عليها
اصل اللى يتهاون فى جرح كراامتو مرة
يستااهل انه يتجرح ميت مرة فيها

كمان مرة والنبى =))=))=))=))=))

بصراحة ماشفتش كوميديا واستسهال أكتر من كدة
والناس مصدقة ان ديه أغانى!!! وان ديه مزيكا!!!
هع!

dr.casanova
11th January 2010, 10:19 PM
بالاساس انا انطوائى وبتكسف ومحدود العلاقات وده اللى كنت عليه ال ما دخلت الكليه دى لدرجه انه فى سنه اولى متعرفتش الا على 15 نفر بس بقيمه 100% رجاله و0% للاناث ههههههههه

كذلك فى سنه 3 ومن قبلها تانيه

بس فى 4 بدات اكتشف انه فى شئ ما غلط وده اللى خلانى فى 5 ابدأ فى تنفيذ مشروع التعرف عل الاخرين وباستطيع القول انه انا اتغيرت بنسبه عاليه اوى وكونت علاقات كتيره كدا كدا وطبعا مكنش فيها بنات

والان بحس انه تجبها كده تجبها كده كلهن سواء انا بادور على قيمه اسمها الصداقه وتقريبا ملقتهاش وكلنا بنعرف بعض عشان مصالح او انجذاب او او او او؟؟؟ولكن ان تعرف شخصا وتحبه فى الله ملقتهاش الا فى شخص واحد فقط وده اللى ملى عليا حياتى كصديق واخ وصاحب و؟ و؟و؟كحبيب ههههههههههههههههههههه

بش ضد التعارف والله يكش حتى تعرف 2967060 واحد ولكنى بتكلم عن الكيف وليس الكم...هل يتفق معى احد اننا فى زمن الكم وليس الكيف؟؟؟بالمناسبه انا بحب فيلم الكيف

PoCoYo
12th January 2010, 12:49 AM
I kept tellin myself everything is just fine and i really moved on but it seems like am a BIG LIAR

احب اهدي لنفسي :

حتعمل ايه لو نمت يوم وصحيت ..

بصيت . وشفت نفسك في المرايا بكيت ...

جواك سؤال تصرخ تقول أنا مين .. أنا مين .....

أنا زي ما أنا . ولا اتقسمت اتنين وبعدين ..

بعدين قول ياللي في المرايا ..

فهمني ايه الحكايا ..

فرحان . تعبان . مرتاح . ندمان ..

حاجات كتير في حياتنا ...

اتسببت في حريتنا وأدينا عايشين . راضيين ..

جايين .. ورايحين .......

حتعمل إيه لو نمت يوم وصحيت ..

ولقيت . أفرب مليك في الدنيا مش حواليك ......

هو أنت مين اللي عمل كدا فيك . كدا فيك ..

مش أنت ولا في حد غم عنيك ....

وبعدين . بعدين .. قول ياللي في المرايا ..

فهمني ايه الحكايا ...

فرحان . تعبان . مرتاح . ندمان ....

حاجات كتير في حياتنا ..

اتسببت في حيرتنا ...

وادينا عايشين راضيين ...

جايين ورايحين ..........

hussein boss
12th January 2010, 01:37 AM
وقف الخلق ينظرون جميعا...كيف أبني قواعد المجد وحدي
وبناة الأهرام في سالف الدهر...كفوني الكلام عن التحدي

....
عندي شك في كون إحنا أحفاد الفراعنة..
مش عارف ليه..
!!

hussein boss
12th January 2010, 01:43 AM
silence is better :)

OMS122
12th January 2010, 06:34 AM
I kept tellin myself everything is just fine and i really moved on but it seems like am a BIG LIAR

احب اهدي لنفسي :

حتعمل ايه لو نمت يوم وصحيت ..

بصيت . وشفت نفسك في المرايا بكيت ...

جواك سؤال تصرخ تقول أنا مين .. أنا مين .....

أنا زي ما أنا . ولا اتقسمت اتنين وبعدين ..

بعدين قول ياللي في المرايا ..

فهمني ايه الحكايا ..

فرحان . تعبان . مرتاح . ندمان ..

حاجات كتير في حياتنا ...

اتسببت في حريتنا وأدينا عايشين . راضيين ..

جايين .. ورايحين .......

حتعمل إيه لو نمت يوم وصحيت ..

ولقيت . أفرب مليك في الدنيا مش حواليك ......

هو أنت مين اللي عمل كدا فيك . كدا فيك ..

مش أنت ولا في حد غم عنيك ....

وبعدين . بعدين .. قول ياللي في المرايا ..

فهمني ايه الحكايا ...

فرحان . تعبان . مرتاح . ندمان ....

حاجات كتير في حياتنا ..

اتسببت في حيرتنا ...

وادينا عايشين راضيين ...

جايين ورايحين ..........

نفس معني أغنية .. انا مش عارفني :p

PoCoYo
12th January 2010, 01:24 PM
نفس معني أغنية .. انا مش عارفني :p

ما أنا عارفة :)

أنا أصلا زمان اول ما اكتشفت أغنية أنا مش عرفني حاطتها هنا :)

كانت عجبآني فعلا بعيد عن الصوت طبعا :d

Baddour
12th January 2010, 03:33 PM
لماذا لا يفيق الانسان الا بعد ان يصبح بين شقى الرحى

dr.nomadic
12th January 2010, 04:44 PM
نجماتى العزيزات...

أعتذر إليكن...
فلم تعدن نجماتى الثلاث اللاتى تسعدننى فقط عند النظر إليكن...
لم أعد أبحث عنكن كلما شعرت بالحنين إليكن لأو كلما رأت السماء صافية...

أبحث عنكن الأن كل يوم...كل مرة أرى فيها السماء....حتى فى هذا الشتاء حيث السحب الكثيفة تحجبكن عنى...
أبحث عنكن لأتذكر قصص طويلة لا رابط بينها سواكن
لم يعد مهما إن كانت القصص سعيدة أو حزينة...فكلها تدفعنى الى الإبتسام

لم تعد ذكرياتى عنكن هى فقط قصة تعارفنا أو حتى الحنين الى بيتى القديم...
هل تذكرن بيتى الجديد...ماذا عن الأسكندرية الشتاء الماضى و أنا أبحث عنكن فوق البحر..
ماذا عن الأقصر و أسوان..هل تذكرن النيل....و البدر...
كان هناك أيضا...فى القافلة...و غرفة 117...
و كان هناك أيضا فى الساحل...هل تذكرن الشهب و حكاوى بعد منتصف الليل....
و رمضان...حينما إكتشفت أنى أستطيع رؤيتكن كل يوم من شرفة منزلى...فقط قرب الفجر..
و رحلة طويلة بين أروقة المشفى و الروتين المصرى العتيق....
و سيميراميس و ميدان التحرير...

لقد أصبحتن قصة طويلة تزداد فصولها يوم بعد يوم....
أرويها لأصدقائى...و سأرويها لأولادى...
و ربما عندما أرويها على مسامع أحفادى تكون هى ذاتها قصتى....

و ربما يتذكرنى أحدهم عندما يراكن...
أشكركن حقا...

Bent Misr
12th January 2010, 04:56 PM
*تتنهد*

القافلة وغرفة 117...
رمضان والتتبع اليومي والاكتشاف العظيم...
إنه سميراميس وميدان التحرير...

وربما ليالي الكلية الطويلة :)

و ربما يتذكرنى أحدهم عندما يراكن...

ده صحيح :)

Dr.Mohannad.M
12th January 2010, 04:56 PM
أبحث عنكن الأن كل يوم...كل مرة أرى فيها السماء....حتى فى هذا الشتاء حيث السحب الكثيفة تحجبكن عنى...

السحاب الكثيف دا أنا كنت فوقه امبارح :hugme:

zizo4am
13th January 2010, 12:31 PM
سألتها خلال العشاء : ماذا ترين عندما تغمضين عينيكى ؟

أجابت : المرء يغمض عينيه ليرى أشياء جميلة .. للأسف لا وجود لها

- أحقا ترين أشياء جميلة ؟!!

- أرى فضاء أزرق تزينه فقط وردة حمراء
أرى زوجى الراحل ينظر فى عينى طويلا .. أتعرف تلك النظرة ؟ ثم يلثمنى فى هدوء ويعود ليتابع نظراته
أرى نفسى راقصة بالية .. لطالما أردت أن أكون باليرينة .. والجميع يصفق لى
ألا ترى اشياء جميلة أنت أيضا ؟؟

- .................

تبا ..
لا أرى أبدا اشياءا جميلة .. لا أرى إلا ما يخيفنى
يخاف البشر من أشياء محددة : ظلام .. ثعابين .. الموت .. برص .. عفاريت .. أمين شرطة .. سلك كهرباء عريان
فيما عدا الكلاب .. فأنا لا اشارك البشريين شيئا من مخاوفهم
بينما ترعبنى أشياءا أخرى .. هى تلك التى أراها وأنا مغمض العينين

- أرى نفسى عود قرفة .. وأحيانا ربع كيلو بسطرمة

- أرانى جندى أسير مع بعض حبات الليمون فى تلك الشبكة الغبية التى يضعونهم بها

- أرانى أجرى وحيدا بمكان شاسع ومن خلفى 11 كلب يتحدثون الهندية بطلاقة .. بصوت مسوع .. ومفهوم

- أرانى أدخل فى بعضى تماما كـ (إريال الكاسيت)

- أرانى أهبط بـ (براشوت) وأثناء إحتفالهم بهبوطى بإطلاق الألعاب النارية .. تصيب إحداها البراشوت واسقط على فمى لينقطع لسانى

- أرى علامة تعجب (!) نازية .. تأتى على 9 مربعات وتأمرهم أن يتحولوا إلى مثلثات (لكل منها 3 زوايا ... منفرجة) وإبتلاع الضلع الثالث

- أرانى .. وأنا إسمى (فوزى) !

ثم يسألنى أحدهم : لماذا يلازمك الأرق دائما ؟!!

هامش :
معلومة بس عشان بتنرفز لما أقول لحد أنا عندى سلحفاة ويسألنى هى ذكر ولا أنثى ..
ذكر السلاحف إسمه (غَيْلَمْ)

OMS122
13th January 2010, 01:08 PM
مش عارف ليه يازيزو .. متزعلش ..

بقيت باحب اقرأ الهامش بتاعك .. عن الكلام نفسه :))

Amjad
13th January 2010, 08:42 PM
البشر يحلمون بالعودة أكثر مما يحلمون بالرحيل ...:)

Baddour
13th January 2010, 09:14 PM
يا لهذه الرائحة
هل يعرفها أحد
انها رائحة الخشب المحترق فى ليالى الشتاء الباردة
عندما استنشقها الآن ادرك مدى اشتياقى لها
انها تنبعث من بيت ما فى الجوار
لكن ما يلبس ان يزول هذا الاستمتاع بعد ان يحل محله شعور بالاختناق
ربما احب ان ارى ضياؤها المشتعلة من بعيد ,واستنشقها لثوان وربما لدقائق ,لكن هذا الاحساس لا يدوم

لا اعرف لماذا طافت هذه الذاكرة بذهنى الآن
اتذكر جيدا عندما شعرنا بظل هذا الشئ الاسود الصغير الذى يحلق قرب السقف باضطراب يصيبك بالدوار ,وبالرغم من ذلك لا يرتطم بأى من الالواح الخشبية التى تدعم السقف .
امسك بوسادة صغيرة كنوع من انواع الحماية ,بينما تمتد يد بن عمى لتمسك بأخرى لكنها ليست للحماية بالطبع
يقفز الى اعلى لكى يصيب الشئ الاسود بالوسادة ,بينما انا احاول ان افعل مثله وفى كل مرة اخبئ وجهى بالوسادة خوفا من ان يرتطم به الشئ الاسود
لقد كانوا يقولون لنا ونحن صغار انه لو التصق بالوجهه فلن يتركهه بسهولة ,وبمعنى آخر لن يتركه الا بعد ان يمتص دمه
اراه يضيق حدقتى عينيه يشب عاليا و .............دوب
يقع شئ اسود ضغير على الارض
لم اكن لاصدق انه بهذه الرقة .....(يختلف معنى الرقة من شخص لآخر :d)
اسرع بتمزيق وريقات صغيرة من جريدة على المنضدة و أناولها لابن عمى الذى ينظر الى فى استغراب
امسك بيها
يمسك قطعتين من الورق ويفرد بهما جناحيه الرقيقين
ياللروعة
يشبه الفأر تماما باستثناء جناحيه
افرد ورقة ليضعه بن عمى عليها بهدوء و احمله بشغف ولا اكف عن الحملقة
هتعملى بيه ايه
هشوفه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

للى معرفش ده ايه لسة
ده

خفااااااااااااااااااااااش
على فكرة السناريو ده اتكرر اكتر من مرة ,بنفس الاشخاص ,وبنفس الهبل اللى بعمله مع شوية اختلافات بسيطة :d

amir fily
13th January 2010, 09:37 PM
لقد حاولت ان اكتب ماذا اكتب لا ادرى كل ما عليك ان تكتب والتفكير ذاته فى ان تكتب لا شىء اصبح شىء فلنكتب اذن اللا شىء الذى اصبح شىء اكتب فقط قد يفهم احد شىء او لا شىء

cazablanca
14th January 2010, 09:47 AM
هل تولد المعجزة من الايمان أم يولد الأيمان من رحم المعجزة ؟
هل ايماننا المطلق بثوابتنا هو من يخلق معجزات خارقة لقوانين عقولنا أم أننا نحتاج الى معجزات خارقة كى نؤمن ونشعر بصحة ايماننا .
هل التساؤل هو الطريق الى الحقيقة أم انه بداية الضلال فى بحار التخبط .
فى البداية هل كانت المعجزة من فجرت بحور الايمان الصافية أم ان ايمان البشر المتعاقب هو من خلق المعجزات .
لما يحتاج الانسان أكثر الى ايمان قوى من صميم ذاته أم الى معجزة تملك عليه ذاته ولو بعضا من الوقت أم يلجأ الى قوانين عقلية جامدة تفسر مشاكل الجسد ولا تشفى نزاعات الروح .

this is me
14th January 2010, 09:50 AM
لقد حاولت ان اكتب ماذا اكتب لا ادرى كل ما عليك ان تكتب والتفكير ذاته فى ان تكتب لا شىء اصبح شىء فلنكتب اذن اللا شىء الذى اصبح شىء اكتب فقط قد يفهم احد شىء او لا شىء
هه................

Mhnd01_HoNDa
14th January 2010, 06:18 PM
"People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use"

how wonderful it is, when we set our thoughts free
coz then we won't need speech .. Actions will overshadow them

:) :)

hussein boss
14th January 2010, 08:31 PM
عسكري..
-هل أبدأها ولا لم يحن الوقت؟؟
-إذا حان الوقت ستجد نفسك تبدأها رغما عنك.. :)

hussein boss
14th January 2010, 09:31 PM
-الملل..شيء ممل ..فراغ..فضى..وحدة..ملل..ملل..ملل..مفيش جديد..مفيش قديم..كله مكرر..ملل..ملل
-مكانش عاجبني أداءكم..
إبدأو من الأول..
-الملل..شيء ممل..
-ششششششششش .. بس..مبتقولوش بنفس ليه..مش حاسين إنتم كمان بالملل ولا إيه.؟.؟؟؟!!
أسمعكم أنا ..
إسمعو الملل وهو طالع من شخص ممل حاسس بالملل..
ملل..مفيش جديد..كله ملل في ملل..
..النت على اللي جابوه...
مفيش غير ملل وقرف و خيانة للوعود.....
-متبطلوش...ملل
-ملل
-ملل
-ملل
...
:|:|:|:|

Dr.7oda
14th January 2010, 10:15 PM
بفكر في اللي فات والأيام اللي راحت
,بكون عايز ارجعلها بسرعه الصاروخ عايز ارجع تاني لحياه ابتدائي والمدرسه والشنطه والجري واللعب والتنطيط والشقاوه والواجب والتسميع وحصه الألعاب والهروب من المدرسه :d
عايز اعود واعود واعود :d

hussein boss
14th January 2010, 11:12 PM
((يا ابن آدم إنك ما دعوتني ورجوتني غفرت لك على ما كان منك ولا أبالي، يا ابن آدم لو بلغت ذنوبك عنان السماء ثم استغفرتني غفرت لك ولا أبالي، يا ابن آدم لو أتيتني بقراب الأرض خطايا ثم لقيتني لا تشرك بي شيئاً لأتيتك بقرابها مغفرة )) رواه الترمذي

ALGHOOL46
14th January 2010, 11:31 PM
قصة وعظة بليغة : " لعله خير"
يروى أن ملكا كان له وزير حصيف له فلسفة في الحياة
" أن كل شيء يقدره الله خير "
فخرج معه ذات يوم في رحلة صيد برى
وعندما حان وقت الغذاء تناول الملك تفاحة
وأخذ يقطعها بالسكين فانفلت منه السكين على إصبعه فجرحه
فقال الوزير : لعله خير
فرد الملك غاضبا : وأي خير في ذلك أيها الأحمق ؟
ثم أمر به فأدخل السجن
في اليوم التالي خرج الملك للصيد وحده دون الوزير
وظل يتبع أرنبا بريا حتى وقع في وسط قوم يعبدون الأصنام
وكان هذا اليوم هو يوم تقديم القرابين فلما رأوا الملك قالوا: هذا سمين يصلح قربانا فأخذوه ليكون قربانا ولما عرض على الكاهن قال: لا يصلح قربانا لأن بإصبعه جرح فتركوه فانطلق مسرعا وقد نجا من شر ميتة فكان أول شيء فعله أن أطلق وزيره من سجنه وقال له : لقد كان قطع اصبعى خيرا عظيما فقد نجاني الله به من شر ميتة
ولكن أي خير في أنى سجنتك ؟
فقال الوزير : خير والله يا ملك عظيم فلو كنت معك لأخذوني أنا قربانا للأصنام

محمود الشواف
15th January 2010, 07:48 AM
أيهما أفضل ... لأ .. أقصد أيهما صحيح ... لأ ... الأريح وخلاص .. :SuN044:

- تقول اللي حاسه ... وش كدة من غير متعد تحسبها وتفكر تأثير الكلام ده ايه على اللي قدامك .. ؟؟

بس هترجع تندم ... مكنش المفروض أقول كدة ... أنا كنت قاسي أوي ... كان لازم مبينش ده ...

- تحتفظ بمشاعرك جواك ... ردود أفعال باردة نوعا .... حالة تبدو لا مبالاة ... قليل الكلام .... تراعي اللي حواليك .. ؟؟ :em2700:

وترجع تلوم الآخرين عشان مش فاهمين ... غلطوا في تقديرك ... تندم على سلبيتك ... حالة من الانفجار غير مبررة ... لا مبالاة حقيقية ..

dr.nomadic
15th January 2010, 01:03 PM
والدى العزيز المحترم..
بعد المحبة والحنين المصطنع
بطمنك
إحنا بخير
الحاجة غليت من زمان
الطاق طاقين
ومن يومين..
بقت أربعة
أختى وأنا صرنا كبار
وكنت فاكر إننا فى السن ده
كل اللى عايزينه وجودك جنبنا
لكن ناقصنا حاجات كتار
والدى العزيز المحترم
خليك هناك.. ومتكابرش
عيلتك أحق بكل قرش
وابعت حوالتك فى الميعاد
وإذا اتوجعت من البعاد
بص لصورنا وافتكر
إنك بتعمل كل ده لجل الولاد
...
ابنك..
فؤاد

هيثم دبور

munoise
15th January 2010, 07:27 PM
أصل ما فيش شىء يستاهل تموووت علشانه

والروح عزيزة وغالية

واللى معاك النهاردة بكرة يكن عليك

والدنيا قصيرة وفانية

واللى ميعزش وشك النهاردة..بكرة يبوووووس قفاك""ده اللى يسيبه بقى؟؟!!""

اعمل..وعيييش

بس العيشة الصح...النضيفة..المريحة..

العيشة بقت صعبة

صعبة تتعاش ""صح""

صعبة تتعاش ""نضيفة""

وأصعب تتعاش ""مريحة""

العيشة صعبة..بكل أحوالها صعبة..وبكل أحوالك صعبة..

بس لاااازم ولاااابد وحتما حتعييييييييييييييييش (http://www.mawaly.com/music/Khaled+Selim/track/2315)

كما كانت تقوول الشهيرة ...صاحبة المهمات العسيرة::""نادية الجندى""

احب أضم صوتى لصوتها..واقول

محبكش وانت كده يا بلد المحبوب..

محبكش وانت كده يا ظرف قاسى ومقلوب:(

محبكش وانت كده يا قلب الحبيب لما تصير مغلوب

على أمرك وامرك ما هو بايدك ولا بايدى..والقدر مكتوب

محبكش وانت كده يا روح راحت مننا وحل محلها وجع فى القلب

ويا عيشة صارت تعب وزهق وملل على غلب

zizo4am
16th January 2010, 10:56 AM
الفوضى ..
دة كان إسم فيلم شوفته من حوالى سنة ونص ..
بطولة : جيسون ستاثام (بتاع فيلم transporter ) .. رايان فيليب .. ويزلى ستايبس

الفيلم لطيف .. كان بيحكى عن ضابط شرطة بيواجه لص محترف متخصص فى تنظيم سلسلة من السرقات البنكية
وفى آخر الفيلم فى مفاجأة .. مش هقولها عشان اللى مش شاف الفيلم !

المهم .. بطل الفيلم كان بيعتمد فى شغله على مبادئ نظرية الفوضى الشهيرة .. ومنها جاء إسم الفيلم
وقتها .. كنت بس أسمع عن النظرية من غير ما أعرف تفاصيلها .. بس دايما كان الموضوع فى دماغى

على مدار سنة ونص من البحث والإطلاع المضنى وراء النظرية اللى أثارت فضولى بشدة .. لقيت إنها نظرية كبيرة ومعقدة .. وفى جزء منها إسمه " تأثير الفراشة " أو (The Butterfly effect)
واللى إفتكرت برضو إنه كان إسم فيلم أقدم شوية بطولة : أشتون كاتشر .. إيمى سمارت

نظرية الفوضى بتحصل فى حياتك .. برضاك أو غصب عنك
الشرح البسيط للنظرية يتلخص فى أن : ما يبدو فوضويا ولا يضبطه شئ فى الظاهر .. هو فى حقيقة الأمر شئ منظم ومنضبط تماما وتتخكم به قوانين الطبيعة بمنتهى الصرامة والدقة

من خلال عدة مصادر لتفسير النظرية .. لقيت إن فى مثالين _تقريبا_ الكل بيستخدمهم لشرح النظرية :

1- لو حطيت كورة على قمة جبل وسبتها تتدحرج .. صعب جدا تتوقع خط سيرها على الجبل وموضع ثباتها النهائى أسفل الجبل .. الكورة فى ظاهرها هتسلك مسار عشوائى .. ولكن فى الواقع هو نظامدقيق ومدروس يعتمد على موضع الكرة أعلى الجبل قبل ما تتدحرج .. وكذلك ما يوجد بالجبل من تعاريج وتضاريس وصخور .. وأيضا درجة الحرارة وسرعة الريح

2- أما المثال الثانى .. فهو نظرية جناح الفراشة اللى كنت بتكلم عنها من شوية (فاكر؟)
ببساطة .. الناس بتقول إنهم ممكن يستخدموا جناح الفراشة فى تحديد إتجاة الريح وسرعتها ودرجات الحرارة
فلو اختلف اتجاه و سرعة جناح الفراشة فى وضع ما ثابت و معروف من قبل علماء الارصاد سوف ينتج عنة اختلاف هائل فى الحالة الجوية ..
تخيل !
إنهم بيقولوا لو حصل تغير طفيف فى جناح الفراشة و هم يقومون بتوقع اتجاه الريح فى طوكيو سوف يتولد عنة اعصار فى كايفورنيا !!

نداء خاص إلى أشخاص أثق أنهم لن يروا أبدا هذا الكلام : فهمتوا أنا عايز أقول إيه ؟ ياريت تكونوا فهمتوا عشان مش بحب أعيد الحاجة مرتين .. ومش بعرف أسيب الحاجة مفهومة أوى !

هامش : الناس برة بتسمى أفلامهم على أسامى نظريات فلسفية معقدة زى الفوضى وتأثير الفراشة ..
وإحنا بنسمى : عليا الطرب بالتلاتة .. وعجميستا !!

سؤال له (أو ليس له) علاقة : أتدرى لماذا لا تبكى الذئاب أبدا ؟

Placebo
16th January 2010, 04:46 PM

من الشعر العبيط

hussein boss
16th January 2010, 06:49 PM
"البر لا يبلى والذنب لا ينسى والديان لا يموت إفعل يابن آدم ما شئت فكما تدين تدان"

M.elesawy
17th January 2010, 01:02 PM
حد فيكم بيتفرج على مسلسل هاوس؟

حد فيكم فاكر الحلقه اللى انضرب فيها بالرصاص وكان عنده شويه Hallucination

قعد فى الحلقه دى يستنتج شويه حاجات غريبه كده وفى الآخر عرف انه كان بيهلوس

أنا امبارح كان عندى برد نمت وحاسس ان جسمى كله بيوجعنى

وحلمت حلم غريب - مش فاكر ايه هو - بس هو غريب لدرجه انه ميتصدقش , طبعا فى الاحوال العاديه الواحد بيستمتع بالحلم حتى لو كان غير واقعى

المهم ان انا وانا فى الحلم قعدت أقنع نفسى ان اللى بيحصلى ده زى اللى حصل لهاوس وان دى هلوسه وانى لازم أفوق منها

وهكذا , كل شويه أتدخل فى مسار احداث الحلم واعدل فيه علشان مكونش بهلوس

وفيها ايه يعنى لما أهلوس فى الحلم ؟ يخرب بيتك يا هاوس :furious:

ملحوظه اخرى عن هاوس :

مش ملاحظين ان كل الدكاتره فى المسلسل ده محدش فيهم متجوز أو ناجح اجتماعيا " أو حتى عنده girlfriend"؟؟

هاوس اتجوز محاميه وفشل الجواز واتطلقوا ومفيش واحده تستحمله اساسا

فورمان طموح جدا لدرجه ان طموحه شاغله عن حياته الاجتماعيه

تشايس الواد الوسيم الغنى ابو شعر ناعم برضه مش مرتبط

حتى كاميرون الدكتوره الاموره اللى زى العسل صاحبه الاحاسيس المرهفه مش مرتبطه " فكرت مره فى هاوس ومره فى تشايس وبعدين كبرت دماغها "

وويلسون كمان" دكتور الاورام " صديق هاوس اتجوز وطلق أربع مرات

ده حتى كادى " مديره المستشفى " اللى تخطى سنها ال 40 سنه مش مرتبطه ولا متجوزه وبتفكر فى التلقيح الصناعى كوسيله للحمل

هل دى صدفه فى مسلسل ؟

ولا دى ضريبه النجاح والطموح ؟

ولا الدكاتره عندهم فاشلين اجتماعيا ولا ايه بالظبط ؟؟

Baddour
17th January 2010, 03:43 PM
لم اكن اتخيل يوما ما اننى قد استمتع بهذا الشئ البغيص الى نفسى
فقد كانت سبب هروبى من اماكن كتيرة ,ومناقشاتى الحادة مع شخص عزيز
لكن هذا اليوم جاء
حقا
والله جه
لم اكن لاصدق ,لكنها نفسى ....اعرفها جيدا ,وقد اظهرت استمتاعها التام بالامر
و لا يمكن غض النظر عن الظروف النفسية لى فى هذا اليوم
فاعتقادى راسخ انها سبب هذا الشذوذ الحسى الرهيب عن شخصيتى المتحفظة
عدة ليال من الاكتئاب
عدم القدرة على التركيز فى اى شئ غير شئ واحد يشغل تفكيرى لدرجة اصابتنى بانهيار نفسى رهيب
مما ساعد على ذلك الوحدة, والتى لم تكن تامة بالمعنى الصحيح .....لكنها وحدة
وكم يصبح الامر صعبا عندما يكون هذا الجهاز اللعين هو وسيلة الاتصال الوحيدة بين البشر
وحتى مع ذلك
فهو لم ينطق فى هذا اليوم بالدرجة الكافية ليخرجنى مما انا فيه
فى صبيحة اليوم التالى (كان فيه امتحان )
كان الامر المتاح للخروج من هذه الحالة هو حضور المحاضرات
وحتى هذا ايضا لايكفى .....تبا
خرجت عندما ادركت ان المحاضرة القادمة لا نفع منها ولا فائدة وانا اسأل صديقاتى عن دواء للتخلص من هذا الصداع الذى يكاد يصيبنى بالجنون
وبالفعل وجدت مع احداهن
اف ..................
ولما لا ؟!
فلاذهب ....ربما تغير من هذا المزاج
لم اطلب منه كما افعل دائما ان يضع مقدارا ضئيلا من السكر
تركتها للظروف
او فى حقيقة الامر كنت بحاجة لقدر من الجلوكوز كى يستهلكه هذا العقل الذى لا يكف عن التفكير
كنت يومها امسك البالطو فى يدى على غير العادة
لكنى كنت سعيدة بهذا الامر لانه يتيح فرصة ان انفث غيظى فى شئ ما و أنا أعتصر البالطو بيدى
لكن ما زاد من غيظى حقا .......كلما دخل احدهم ليطلب مشروب ما نظر الى باستغراب ولسان حاله يقول "هى البت دى واقفة كدة ليه ؟!"
اما عقلى فيجيبه بمنتهى الجرأة "وانت مالك يا تلم!!"
,وعلى آخر "والله طلباها من مدة بس الباشا لازم يشرب زمايله الاول"
انهاها اخيرا فأخذتها بشغب وانا احاول ان اشم رائحتها دون ان ابدو كالبلهاء مرة اخرى ....
خرجت وانا احاول ان ازن خطواتى مع ارتدائى لهذه التنورة والتى لم اعتد عليها بعد (وفى اغلب الاحيان لا ارتديها الا عندما يكون هناك خلل ما فى حالتى النفسية)
تحت التندة ,حيث البشر
وجدت صديقتى التى اعطتنى ذلك الدواء هناك
اخرجت هاتفى ووضعت السماعة فى اذنى وانا أحادثها
وفى نفس الوقت ايضا أَهز ساقى الى الامام والخلف كى افرغ تلك الطاقة المكبوتة بقدر الامكان ,حتى جاء يجلس بمكان قريب
اخرجها من جيبه
استقام ظهرى كأننى تلقيت ضربة من الخلف ,وحدثه عقلى الجبان :
"آه لو كنت بنت اعرف اتفاهم معاها ,كنت فرمتك "
مع علمى التام انه لو كان فتاة كنت سأخجل ايضا من اصارحها بضيقى من هذا التصرف
اشعلها ................
كتمت انفاسى فى ضيق
لكننى اخذتها بعنف كما اوقفتها
وكانت هذه هى اللحظة
نعم
فقد شعرت بلذة من نوع ما لا ادرى كنهه
اخدت استنشقه فى رتابة وقد اعتدت على الامر
حتى جاء صديقه وجلس يحادثه لفترة ,لكن فجأة قاما معا :(
اقعد شوية ربنا يخليك ,عاااااااااااااااااااااااااااااااا
حد عنده تفسير
مع انى بكره السجاير موووووووووووووت!!!

OMS122
17th January 2010, 03:52 PM
ياااااه ..

Baddour
17th January 2010, 03:53 PM
ياااااه ..

ياااااه ايه :d

OMS122
17th January 2010, 04:04 PM
ياااااه ايه :d

اسلوبك كويس ..

وياااه ... تدل علي الدهشة :d

Baddour
17th January 2010, 04:16 PM
اسلوبك كويس ..

وياااه ... تدل علي الدهشة :d

حركت الجانب المحب للاطراء فى شخصيتى ;;)

ندى يحيى
17th January 2010, 06:04 PM
ملحوظه اخرى عن هاوس :

مش ملاحظين ان كل الدكاتره فى المسلسل ده محدش فيهم متجوز أو ناجح اجتماعيا " أو حتى عنده girlfriend"؟؟

هاوس اتجوز محاميه وفشل الجواز واتطلقوا ومفيش واحده تستحمله اساسا

فورمان طموح جدا لدرجه ان طموحه شاغله عن حياته الاجتماعيه

تشايس الواد الوسيم الغنى ابو شعر ناعم برضه مش مرتبط

حتى كاميرون الدكتوره الاموره اللى زى العسل صاحبه الاحاسيس المرهفه مش مرتبطه " فكرت مره فى هاوس ومره فى تشايس وبعدين كبرت دماغها "

وويلسون كمان" دكتور الاورام " صديق هاوس اتجوز وطلق أربع مرات

ده حتى كادى " مديره المستشفى " اللى تخطى سنها ال 40 سنه مش مرتبطه ولا متجوزه وبتفكر فى التلقيح الصناعى كوسيله للحمل

هل دى صدفه فى مسلسل ؟

ولا دى ضريبه النجاح والطموح ؟

ولا الدكاتره عندهم فاشلين اجتماعيا ولا ايه بالظبط ؟؟
أتفرج على سيزون خامسة و سيزون 6 .. الوضع هيختلف

محمود الشواف
17th January 2010, 07:08 PM
عجبا لطمع الانسان .. !!

يرضى المرء بالقليل
بأقل القليل
حتى يأتيه الكثير
فيطلب كل شيء
ويأبى إلا إياه
ولن ينال مراده
حتى يفقد ما حصد
فيعود لأقل القليل
بل ويرضى به .. !!

چـِنين
18th January 2010, 08:42 AM
الجو برد و فيه غيوم كتير ... طقس مناسب للكافيه :d

عايزة اقول حاجة واحدة قبل ما انزل ... هذا الرجل (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D9%85%D8%A7%D9%84_%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%A7% D9%86) كان يستاهل ضوء أكتر إعلامياً ... :(

cazablanca
18th January 2010, 02:47 PM
الليل مليّل
والألم عاصر
لسه اللى بيبيع أمته كسبان
وكل يوم
أطلع أنا الخاسر

الله يجازيك يا عم عبد الناصر

أما أنت خميت مصر دى خمة
يوم ما ناديت بالعشق للأمة
ورطتنا نعشق خريطة عبيطة
وبشر ما نعرفهاش
وبلاد.. ما بنزورهاش
إلا.. فواعلية وبنايين وسواقين
وخدامين.. وطباخين
بلاد أسافرها سعيد
أرجع حزين
حبيتها زى ما قلت لي.. وأكتر
ع الأجنبى ما استكترتش.. عليا تستكتر
ع الأجنبى ما اتنقورتْش عليا تتنقور.
تطمع فى دمعي
وف تعاسة راتبي.
مُلهم أنا.. وأعمل غبى
وأدى الألم يا عم عبد الناصر
زاحف وبيحاصر
وآدى الجميع خاسر
وآدى فجر أمتنا الجميل مغلوب
وآدى انتحار الأمة بالمقلوب
وأنا… غريب الدار..
لابسنى توب العار
ساكن فى وطنى بالإيجار
عايش فى أمة متحترمش الحزن

الأبنودى
http://www.youtube.com/watch?v=Nqja2RxOVyA

dr_elkomy1504
18th January 2010, 02:51 PM
عايز اعرف توقعاتكم لمنتخب مصر هيوصل لحد فين في بطوله امم افريقيا انجولا2010؟

Baddour
18th January 2010, 02:53 PM
الليل مليّل
والألم عاصر
لسه اللى بيبيع أمته كسبان
وكل يوم
أطلع أنا الخاسر

الله يجازيك يا عم عبد الناصر

أما أنت خميت مصر دى خمة
يوم ما ناديت بالعشق للأمة
ورطتنا نعشق خريطة عبيطة
وبشر ما نعرفهاش
وبلاد.. ما بنزورهاش
إلا.. فواعلية وبنايين وسواقين
وخدامين.. وطباخين
بلاد أسافرها سعيد
أرجع حزين
حبيتها زى ما قلت لي.. وأكتر
ع الأجنبى ما استكترتش.. عليا تستكتر
ع الأجنبى ما اتنقورتْش عليا تتنقور.
تطمع فى دمعي
وف تعاسة راتبي.
مُلهم أنا.. وأعمل غبى
وأدى الألم يا عم عبد الناصر
زاحف وبيحاصر
وآدى الجميع خاسر
وآدى فجر أمتنا الجميل مغلوب
وآدى انتحار الأمة بالمقلوب
وأنا… غريب الدار..
لابسنى توب العار
ساكن فى وطنى بالإيجار
عايش فى أمة متحترمش الحزن

الأبنودى
http://www.youtube.com/watch?v=Nqja2RxOVyA

iam compeletly with him
الله لا يجازيك يا عبدالناصر :d

dr_elkomy1504
18th January 2010, 02:55 PM
عايزاعرف راي البنات اللي مش منتقبات بعدقرارمنع الاخوه المنتقبات من دخول الامتحان؟وهل فعلا النقاب يقف حائلا للتواصل مع زميلتك المنتقبه؟

OMS122
18th January 2010, 03:00 PM
هو فيه حد هييجي زي عبدالناصر ..

brave heart
18th January 2010, 03:11 PM
عايزاعرف راي البنات اللي مش منتقبات بعدقرارمنع الاخوه المنتقبات من دخول الامتحان؟وهل فعلا النقاب يقف حائلا للتواصل مع زميلتك المنتقبه؟

لا طبعا أنا من وأنا ف اعدادى واصحابى الانتيم لبسين نقاب وعلاقتنا كويسه جدا

DR.ROMA
18th January 2010, 03:47 PM

اشمعنى حددت اللي مش منتقبات .... يعني اللي غير منتقبات متبرجات مثلا والا مش مؤمنات يعني
أنا أرفض الصفة دي
ده أولا
يعني رأي المنقبة هيتغير عن رأي اللي مش منقبه
أولا كلنا حاربنا القرار ده و هو قرار غلط من كل النواحي .... زائد ان القرار ده اتلغى من فترة

hussein boss
18th January 2010, 03:50 PM
what about writing the unwritten yet :dream: if only i can stop hesitating
...

Optimestic
18th January 2010, 08:11 PM

بالنسبة للقرار ... واضح قرار خطأ ... و مالهوش مبرر ... و لو على الحواديت العبيطة اللي بتقوللك معرفش مين راح امتحن بدالها و الحوارات القرعا دي .... حلها بسيط ... يبقى في موظفة تتطلع على الكارنيه قبل دخول اللجنة

اما بالنسبة بتعمل حاجز .... مش فاهمة انت قاصد ايه ؟؟ ... عشان مش شايفة وشها مثلا ؟؟ ... لا مش بيعمل حاجز .. لان المنتقبات بالنسبة لي فئة من الاتنين :

الاولى واحدة معرفهاش اوي و الكلام بيننا قليل .. فبالتالي مش محتاجة اشوف وشها اوي ...

التانية صاحبتي او معايا في الراوندات مثلا و بالتالي هي قريبة ... و ببقى شفتها مرات في المسجد مثلا و اتكلمت معاها كتير و بالتالي انا عارفة اسلوبها و طريقتها سواء و انا شايفاها او لابسة نقاب ... فبالتالي مش حاجز يعني

و بعدين المنتقبة دي بتبقى عايزة تعمل حاجة حلوة ... على قول الامام الغزالي -رحمه الله - النقاب فضيلة ,,, دي حاجة تخليني اخد منها موقف حسن ... زي موقفك انت مثلا من اخ ملتحي ... او موقف مسيحي من راهبة او رجل دين ...

دة بالنسبة لمبدأ النقاب ....

نقطة تانية ...
المنتقبات مجموعة من البشر تحتوي على اكتر من variant ... بمعنى انهم زي اي مجموعة اخرى من البشر ... منهم الصالحة اللي بتمثل صورة مشرفة لحجابها دة ... على اعتبار انه رمز

و منهن المنتقبات على سبيل التقليد لاسرهم ... او على سبيل التعصب (عن جهل) ... و المجموعة التانية بتسيء للرمز .....

زي مثلا شخصية القس سيلاس في شفرة دافنشي او طه الشاذلي في عمارة يعقوبيان ..............

*و اللي بيخليه مثار للجدل .... انه رمز ... زي اي رمز في العالم ...

dr_elkomy1504
18th January 2010, 08:51 PM
انا حددت الغيرمنتقبات لان راي المنتقبات اكيد معروف وانا مقولتش ان الغيرمنتقبات غيرمؤمنات حضرتك فهمتيني غلط كل المسلمين علي عيني وراسي من فوق/وعلي فكره القرار لسه متلغاش المحكمه طلعت قرار يؤيدالمنتقبات بس الجامعه لسه بتستأنف ضد قرارالمحكمه/وبالنسبه لموضوع التواصل فانا كنت عايزاللي مش منتقبات يؤكدوا ان مفيش مشاكل اطلاقا في التواصل مع المنتقبات لان كان راي فريده الشوباشي(صحفيه) في برنامج الحقيقه ان النقاب يمنع التواصل وهذا يدل علي قله خبرتها في التعامل مع المنتقبات او انها بتدور علي اي حجه وخلاص تسيئ بها لصوره النقاب فحبيت ان طالبات زيكم بيتعاملو مع دكاتره منتقبات وطلبه منتقبات يؤكدوا لها ان فكرتها غلط

Doctor_Blue
18th January 2010, 10:19 PM
الـ tutor بتاعة الكوميونوتى كانت منتقبة...
هى كانت محترمة وعلى عينى وراسى
لكن صوتها كان واطى... وكانت بتفصلنا مجموعتين ولاد وبنات... الأول فى اماكن الجلوس، وبعدين فى أيام مختلفة عن بعض
كانت بتعاملنا - الشباب- على إننا ذئاب بشرية عاوزين نتحرش بزميلاتنا
والطريف انها كانت بتشرحلنا الـ communication skills اللى منها الـ facial expressions كأداة تواصل "لا لفظية" مع المريض
ناهيك طبعاً ان كان المفروض نقدم لها بحث وحاجات من ديه... وببساطة كنت بافشل فى التعرف عليها

طبعاً الوضع كان نادر ومتفرد "وجود معيدة منتقبة"... ومش حاجة شائعة "حتى الآن!!"
إلا انه كان غير مريح بصورة كبيرة بالنسبة لى :(

Optimestic
19th January 2010, 01:12 AM
انا حددت الغيرمنتقبات لان راي المنتقبات اكيد معروف وانا مقولتش ان الغيرمنتقبات غيرمؤمنات حضرتك فهمتيني غلط كل المسلمين علي عيني وراسي من فوق/وعلي فكره القرار لسه متلغاش المحكمه طلعت قرار يؤيدالمنتقبات بس الجامعه لسه بتستأنف ضد قرارالمحكمه/وبالنسبه لموضوع التواصل فانا كنت عايزاللي مش منتقبات يؤكدوا ان مفيش مشاكل اطلاقا في التواصل مع المنتقبات لان كان راي فريده الشوباشي(صحفيه) في برنامج الحقيقه ان النقاب يمنع التواصل وهذا يدل علي قله خبرتها في التعامل مع المنتقبات او انها بتدور علي اي حجه وخلاص تسيئ بها لصوره النقاب فحبيت ان طالبات زيكم بيتعاملو مع دكاتره منتقبات وطلبه منتقبات يؤكدوا لها ان فكرتها غلط

بص ... هو فريدة الشوباشي براحتها ... زي ما انا براحتي لو عايزة اعمل حاجز بيني و بين حد ... دي حرية رأي في الحالة الاولى ... و حرية اعتقاد في الحالة التانية ....
و كمان اكيد المنتقباتن مش هم اسوأ من في العالم ... و هم من يستحقون المحاكمة و الحرمان من الامتحان و الموت غرقا و شنقا و تقطيعا ...

الدنيا فيها حاجات كتير تستاهل الحرق ... فليكن اخر تلك الحاجات حرقا هن المنتقبات ... طالما الموضوع مأثر على المجتمع بالفظاعة دي يا حرام .... :( :((

الـ tutor بتاعة الكوميونوتى كانت منتقبة...
هى كانت محترمة وعلى عينى وراسى
لكن صوتها كان واطى... وكانت بتفصلنا مجموعتين ولاد وبنات... الأول فى اماكن الجلوس، وبعدين فى أيام مختلفة عن بعض
كانت بتعاملنا - الشباب- على إننا ذئاب بشرية عاوزين نتحرش بزميلاتنا
والطريف انها كانت بتشرحلنا الـ communication skills اللى منها الـ facial expressions كأداة تواصل "لا لفظية" مع المريض
ناهيك طبعاً ان كان المفروض نقدم لها بحث وحاجات من ديه... وببساطة كنت بافشل فى التعرف عليها

طبعاً الوضع كان نادر ومتفرد "وجود معيدة منتقبة"... ومش حاجة شائعة "حتى الآن!!"
إلا انه كان غير مريح بصورة كبيرة بالنسبة لى :(

هو يعني ايه tutor ؟؟؟ ;;)

ممممممممم ... شور يو ار رايت ... انا تقريبا كنت مع نفس الدكتورة لانها المعيدة الوحيدة المنتقبة تقريبا ... و بالمناسبة كانت tough اوي معانا احنا كمان ..
ممكن تكون variant ,,, فاكر دكتور الsmall group بتاعة الجراحة الاربع اللي فات ؟؟؟
human being is a group of variants doc ,,, :)

NB ; i respect your manner so much ,,, :)

Baddour
19th January 2010, 03:49 AM
It is too enough to say enough

ندى يحيى
19th January 2010, 09:59 AM
على فكرة ده أدخل وأكتب الي أنت عايزه مش أتكلم :d

هتلاقوا حد من المشرفين دخل يزعق دلوقتي علشان الشات :d

فـا كملوا كلامكم هناك أحسن ;;)

*يزعق عشان الشات*
عاااااااااااااااااااااااااااا

:mad:
و لا تزعلوا نفسكم خااالص :d

حلم روح
19th January 2010, 10:14 AM
يااااااااارب انا تعبت بجـــــــــــــــــد

kareem medhat
19th January 2010, 01:53 PM
مخنوق جدا وعمال كل شويه اتخنق اكتر ونفسي امشي بقي من هنا بس مش عارف

M.Hassan
19th January 2010, 02:01 PM
مخنوق جدا وعمال كل شويه اتخنق اكتر ونفسي امشي بقي من هنا بس مش عارف

ربنا يكرمك إن شاء الله و يبقى مودك حلو
حاول تقرى قرأن و متفكرشى فى اى حاجة كتير و ربنا إن شاء الله يكرمك
حاول دايماً تبص للنص المليان مش الفاضى ، اكيد عندك حاجات كتير حلوة لو افتكرتها هتضحك و تنسيك حاجات تانية كتير

kareem medhat
19th January 2010, 02:02 PM
ربنا يكرمك إن شاء الله و يبقى مودك حلو
حاول تقرى قرأن و متفكرشى فى اى حاجة كتير و ربنا إن شاء الله يكرمك
حاول دايماً تبص للنص المليان مش الفاضى ، اكيد عندك حاجات كتير حلوة لو افتكرتها هتضحك و تنسيك حاجات تانية كتير

جزاك الله خيرا

Neo
19th January 2010, 02:05 PM

لو تسمحلي ارد يعني

هو رأي فريده الشوباشي صح من وجهة نظرها ومش صح من وجهة نظر ناس تانية وصح من وجهة نظر ناس تانية

تبقى غلطانة لو طلعت قالت رأيي هو الصح والباقي غلط بس بما انها احتفظت برأيها كرأيها يبقى عداها العيب

بالنسبة بقى لموضوع هل النقاب حاجز ولا لأ

بالنسبالي اه حاجز اولا مبعرفهمش من بعض في ناس بتعرفهم من عينيهم انا مش ببص عالعيون اصلا فبفشل في التعرف عليهم الا لو اتكلموا جنبي بعرفهم من الصوت

ايام الكميونو كانت المعيده اللي معانا منقبة بس كانت بتلبس نقاب كحلي فكانت تفرقتها سهلة وبعدين كنا بنات بس فكانت لما بتشرحلنا في الاوضة كانت بتشيل النقاب فملقتش مشكلة في التواصل معاها بس لو كان معانا ولد كانت هتبقى مشكلة فعليه

ثانيا المعيدة بتاعتنا كانت انسانة اخلاقها روعة يعني مكانتش بتحسس حد فينا بالنقص عشان مش منتقب كانت انسانة عادية بتتعامل عادي مش بتبص للناس بتعالي زي معظم المنقبات اللي قابلتهم صراحة

هي المشكلة ان الناس بتعامل المنقبة على اساس انها لازم تبقى قديسة لو مبقتش قديسة يبقى تستحق الرجم ويبقوا المنقبات وحشين
هما ناس زي اي ناس فيهم الكويس والوحش والسوي والمعقد

لو تعاملنا معاهم كبشر عاديين وهما تعاملوا كبشر عاديين بيتهيألي المجتمع هيتقبلهم جدااااااااا

nanittaa
19th January 2010, 02:54 PM
أنا كنت فاكره ان سنه6 هتكون أريح من 5 وكنت بدأت أحب الكليه
بس الواحد اتصدم وحاسس انه تايه مش عارف يعمل ايه من أولها كده دروس عملي ونظري واليوم كله بره البيت
والمفروض الواحد يبدا يذاكر بس لسه المووووود ماتظبطش

Naglaa
19th January 2010, 04:44 PM
عندما لا يكتمل القمر...
ولا يختفي
ولا يصير هلالا...

عندما لا ينتصف الشهر الميلادي...
ولا يبدأ ولا ينتهي...

عندما لا يكون لديك سبب قوي للسعادة...
أو سبب قوي للحزن...

عندما لا يكون الوقت مميزًا...

عندما تكرر الأيام نفسها بدون روتين...

عندما لا ترغب في الخروج...
ولا ترغب في العودة إلي المنزل...

عندما لا ترغب في لعب الكرة...
ولا في حضور الدرس...
ولا في الذهاب إلي المسجد.. أو السايبر.. أو السينما.. أو المستشفي...

عندها... وعندها فقط... تفقده...

الله عليك بجد ...

Naglaa
19th January 2010, 04:50 PM
ايه ده ..
هو المود رجع امتي ..؟؟؟
وبعدين انا معملتوش dead .. انتوا عايزين تخلصوا مني ولا ايه ؟؟:tongue:

reema$toty$
19th January 2010, 05:10 PM
http://img710.imageshack.us/img710/6111/animegirl11985theanimeg.jpg
كل سنه نستناها كده ليها مشتاقين:x
واحنا بيها فرحانيين وبندعى ربنا ومبسوطيين:blow:
بتفكرنا واحنا صغنينيين وبنجرى نلعب معاها مزقطتييت:blow:
برداانييين ومتكتكيين وبكل ده مش حاسيينhttp://t1.gstatic.com/images?q=tbn:Zs2JZTmsLAL7BM%3Ahttp://www.jroo7n.com/uploader/files/8453.gif (http://images.google.com.eg/imgres?imgurl=http://www.jroo7n.com/uploader/files/8453.gif&imgrefurl=http://www.omanya.net/vb/showthread.php%3Ft%3D52355%26page%3D2&usg=__br3YCD2LqFrinBpOq47pa4DTN1k=&h=450&w=600&sz=133&hl=ar&start=23&um=1&tbnid=Zs2JZTmsLAL7BM:&tbnh=101&tbnw=135&prev=/images%3Fq%3D%25D8%25A7%25D9%2586%25D9%2585%25D9%2 58A%2B%25D8%25A8%25D8%25B1%25D8%25AF%25D8%25A7%25D 9%2586%25D9%2587%26ndsp%3D18%26hl%3Dar%26client%3D firefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:ar:official%26sa%3DN%26start %3D18%26um%3D1)
بس كل همنا نتفرج على السحابه واختها الحلوين :) :)
http://www.yunphoto.net/sumb/yun_4605.jpg (http://www.yunphoto.net/ar/photobase/yp4605.html)
وهما بيتمشو سوا سوا ولا احلى اتنيين:-*

O:)O:)
وحولينا العصافير بردانين لاحلى عش مروحين:dream::dream:
http://i218.photobucket.com/albums/cc15/nautofan6/Animations/Backgrounds%20For%20Computer/anime_wallpapers.jpg
والطيور من فرحهم بيغنو احلى نشيد ليها بس مالفين:)
والمايه نازله من السما قطره وراها قطره فى ادين بعضيهم اووى ماسكيين:)
تعاكس ورق الشجر وتبوس الورد م الخدين:shy::shy:
http://photos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs144.snc3/17143_1221765227369_1326099612_30708354_4848799_n. jpg (http://www.facebook.com/photo.php?pid=30708371&id=1326099612)

وتنضف قلوبنا وتصفى نفوسنا وتاخد معاها كمان دموعنا,,,,
ونحس كاننا لسه مولدين بقلوب بريئه واحساس جديد :)
على دنيا حلوه مش فيها اى وحشين
دنيا جمييلها دنيا الوانها احلى الوان شافتها للعين ;;)
http://img191.imageshack.us/img191/7704/paintert.jpg (http://img191.imageshack.us/img191/7704/paintert.jpg)
الوان فرح وحب وخير وسعاده
لوحه ولا اجمل ولا اروع رسمها فنان عظيم :)
اصل دى مش اى لوحه دى احلى لوحه رسمها رب العالمين:hugme:

Neo
19th January 2010, 08:38 PM
الامطار والسيول عمالة تدمر في العريش في بيوت وقعت والكهربا مقطوعة....خالي عايش هناك ادعوا ربنا يستر

مصرع ستة مواطنين جدد صباح اليوم جراء السيول التي تهدد بمحو مدينة العريش ولايعرف عدد الضحايا بشكل كامل حتي الان .. والمجموعة النسائية لحقوق الإنسان تعلن بدء تنفيذ برنامج للإغاثة العاجلة

19th January
من مراسلنا في القاهرة:-----
فقد 6 أشخاص جدد اليوم الثلاثاء في مدينة العريش، بعد أن سقطوا في مياه السيل الجديد الذي ضرب المدينة صباحًا، وجرفهم تيار المياه القوي إلى البحر المتوسط.
وفشلت جهود الإنقاذ في ملاحقة المفقودين الذين اختفوا وسط الأمواج، على حد قول شهود عيان كما نتج عن هذا السيل تهدم 20 منزلا.
يذكر أن عدد الضحايا حتى الآن في مدينة العريش غير معروف، جراء السيول التي بدأت يوم الاثنين وضربت مناطق عدة من محافظات مصر.

وأكد مسئولون لمراسل موقع مصراوي الإخباري وجود مخاوف من كارثة حقيقية عند منطقة سد الروافعة، وهو السد الذي تم بناءه وسط سيناء على بعد 100 كيلو متر من مدينة العريش، بعد كارثة سيول عام 1981.
وقال حسام شاهين عضو مجلس الشعب، إن مياه السيول أعلى من قمة السد بحوالي 7 أمتار، وأن السد يحتجز وراءه كميات هائلة من المياه تمتد لمسافة 10 كيلومترات.
يذكر أن سد الروافعة يعد السد الأكبر الذي يحمي مدينة العريش من السيول، ونجح خلال السنوات السابقة في حجز أكثر من سيل خطر عن المدينة الساحلية، إلا أنه فشل في الصمود أمام السيول الحالية.
وتابع شاهين: "إذا انهار السد فهذا يعني إبادة مدينة العريش بالكامل".
ضرب سيل جديد مدينة العريش صباح يوم الثلاثاء، وأدى إلى امتلاء مجرى سيل وادي العريش تمامًا بالمياه، وخروج المياه خارج المجرى مدمرة بعض المنازل، استمرارًا لموجة الطقس السيئ التي ضربت مناطق متفرقة من محافظات مصر يوم الاثنين.
يذكر أن مجرى سيل وادي العريش يبلغ عرضه حوالي 1000 متر، ويصب في البحر المتوسط.
وقسم السيل مدينة العريش إلى شطرين.. أحدهما شرقي والآخر غربي، وتعذر على المواطنين العبور من وإلى كل شطر.

ومن ناحية أخرى، حاصرت مياه السيل مستشفى العريش العام، وحبست المرضى والأطباء بداخلها حيث عجزوا عن الخروج، ونشطت جهود الإنقاذ بنقل الرمال إلى مداخل ومخارج المستشفى لإعادة الحركة إليها من جديد.
وترددت أنباء عن فقد المزيد من المواطنين، في حين لجأ الكثيرون إلى الاحتماء بالجبال والمناطق المرتفعة خوفًا من تيارات المياه الجارفة.
ومع ازدياد خطورة الأوضاع، حذرت غرفة عمليات محافظة شمال سيناء من قرب وصول سيل جديد لمدينة العريش أشد خطورة في غضون ساعات قليلة.
يذكر أن الطقس السيئ الذي ضرب محافظات شمال وجنوب سيناء وأسوان والبحر الأحمر تسبب حتى الآن في وفاة 12 شخصًا، وفقد وإصابة وتشريد المئات، حسبما ذكرت وكالة رويترز، مع توقعات بزيادة الضحايا مع استمرار الموجة.
من ناحية أخرى، أكد المهندس إبراهيم خويلد رئيس قطاع شبكات الكهرباء بجنوب الصعيد أنه يجري حاليا حصر أعمدة الإنارة وأعمدة الضغط العالي التي سقطت بقري شرق وغرب النيل بأسوان بسبب السيول والعواصف، وأنه تم فصل التيار الكهربائي عن وحدات محطة كهرباء السد العالي التي تغذي القرى شرق وغرب النيل التي سقطت بها أبراج وأعمدة الضغط العالي لحين إصلاحها.
وتمت الاستعانة بأجهزة الدفاع المدني والقوات المسلحة لإعادة فتح الطرق وإقامة معسكرات للمتضررين في مناطق نخل ورأس سدر وتقديم المعونات العاجلة للمنكوبين، وتمكنت فرق العمل من فتح جزئي للطرق المغلقة في جنوب سيناء والغردقة.
وفي السياق ذاته، مازالت العشرات من السيارات محتجزة بكمين عيون موسى ولا تستطيع العبور إلى محافظة جنوب سيناء نتيجة السيول التي تعرضت لها المحافظة رغم الفتح الجزئي للسيارات الكبيرة والأوتوبيسات، وقامت المحافظة بتجهيز معسكر لإيواء المتضررين في قرية أبوصويرة، وتم استدعاء 4 سيارات إسعاف من محافظة الشرقية من خلال الشركة القابضة للمياه لرفع المياه من القرية.
وأكد اللواء محمود عيسى رئيس مدينة رأس سدر أن المحافظة قامت بتجهيز معسكر لإيواء المتضررين داخل مركز شباب المدينة تم تجهيزه بعدد 1500 سرير، بالإضافة إلى 500 بطانية واستمرار العمل بجميع مخابز المدينة على مدار 24 ساعة دون توقف، وأن المخزون الاستراتيجي من السلع الغذائية يكفي مواطني المدينة وقراها والتجمعات البدوية التابعة لها لمدة شهر كامل.
وفي إطار متصل، قرر مصطفى السيد محافظ أسوان صرف تعويضات قيمتها 100 ألف جنيه للأسر المنكوبة من جراء السيول والأمطار الغزيرة التي اجتاحت قرى أبوالريش والأعقاب شمال أسوان، والتي تسببت في انهيار وغرق 41 منزلا داخل هذه القرى.
كما قرر المحافظ تكليف فرق الدفاع المدني بسحب المياه من القري المحاصرة وتفريغها بمخرات السيول، ووجّه المحافظ إلى فتح المدارس ومراكز الشباب بالقرى المنكوبة لاستقبال الأسر المتضررة من جراء السيول، بالاضافة إلى توفيراحتياجاتها من المواد الغذائية والتموينية وتوفير البطاطين.صرح علي قطب المتحدث الرسمي لهيئة الأرصاد الجوية أنه من المنتظر استمرار حالة الطقس غير المستقر حتي نهاية الأسبوع الجاري، مع بقاء تكاثر السحب الممطرة على أغلب أنحاء الجمهورية، وتكون مصحوبة بسقوط أمطار قد تؤدي إلى سيول في سيناء والصعيد، مع نشاط الرياح الذي يزيد الإحساس ببرودة الطقس.
وكانت محافظات شمال وجنوب سيناء وأسوان والبحر الأحمر قد تعرضت لموجات عنيفة من الأمطار الغزيرة والعواصف تسببت بسيول جارفة، مما أدى إلى مقتل 12 شخصًا وفقد العشرات وتشريد مئات الأشخاص نتيجة هدم مئات المنازل، كما انقطعت الكهرباء عن مناطق متفرقة في المحافظات المتضررة
أكد اللواء مراد موافى محافظ شمال سيناء انه تم توجيه امطار السيول خلال وادى العريش الى البحر بعد تضافر الجهود وحصارها من الجانبين وبعد امتلاء سد الروافعة بالكامل.
وقال اللواء موافي فى حديث هاتفى لبرنامج صباح الخير يا مصر صباح الثلاثاء انه تم اغلاق عدد من الطرق الخطرة، ومنها الطريق الدولى الذى يربط بين رفح والقنطرة شرق لتدفق مياه السيل فيه ومنع السفر خلاله.
واكد ان توقعات الطقس تنبأت بامطار ولم تتنبأ بسيول بهذه الغزارة والتى لم تحدث فى المنطقة منذ ثلاثين عاما وتم الاثنين حصر الاضرار فى المنازل وحصر المتضررين لتعويضهم بناء على توجيهات الرئيس مبارك .
وقال ان الاذاعة المحلية قامت بتحذير الاهالى وقامت اللوادر بكشح المياه من الجسور لعدم تعرضها للانهيار كما قامت الشرطة باغلاق عدة طرق جانبية بعد اندفاع السيول اليها.
وفى اتصال آخر باللواء ابراهيم مناع رئيس الشركة القابضة للمطارات اوضح ان الاسقف التى تطايرت وانهارت فى مبنى مطار مدينة شرم الشيخ القديم هى اسقف ديكور خفيفة وهى اسقف معلقة لساحة مفتوحة وليست من المبانى الرئيسية للمطار واكد ان جميع مطارات الجمهورية تعمل بكفاءة ولم يتم الغاء اى رحلات جوية بسبب السيول فى سيناء واسوان.
من جهة أخرى، قررت سلطات ميناء الإسكندرية الثلاثاء إغلاق بوغازي الإسكندرية والدخيلة نظرا لسوء الأحوال الجوية وزيادة سرعة الرياح وارتفاعات الأمواج وهطول الأمطار بغزارة .
جاء قرار الإغلاق حرصا علي حركة الملاحة بالمسطح المائي وعدم اصطدام البواخر ببعضها البعض أو بأرصفة الميناء .
فقد تعرضت مدينة الإسكندرية ومناطق متفرقة من الساحل الشمالي الغربي صباح الثلاثاء لأمطار غزيرة ومتوسطة في بداية نوة "الغطاس" المصحوبة برياح شمالية غربية ممطرة.
وتراوحت شدة هبوب الرياح ما بين 28 إلى 33 عقدة، مع وجود ارتفاع نسبي في أمواج البحر ما بين مترين إلى ثلاثة أمتار مما اثر سلبا على عمليات الصيد خاصة للصيادين أصحاب المراكب و"البلانصات "الصغيرة .

وفي نفس الموضوع حذرت المجموعة النسائية لحقوق الإنسان من وقوع كارثة إنسانية خلال بضعة ساعات بالمناطق المنكوبة بالسيول بمحافظة شمال سيناء ( مدينة العريش ) وذلك بسبب غياب طواقم الإنقاذ وانعدام التواجد الأمني وتقاعس كافة الأجهزة التنفيذية المحلية عن الإسراع بعمليات الإنقاذ منذ بداية انهمار السيول أمس 18-1-2010 وحتى الأن على الرغم من أن منسوب السيول قد تجاوز إل(6) أمطار بعد أن تصاعده كمياتها خلال ساعات الصباح الأولى مما أدى إلى محاصرة أكثر من 5 ألاف أسرة في عزبة عاطف السادات التي تقع في مجرى السيل بوادي العريش .

حيث رصد مسئولي الرصد وتقصى الحقائق بالمجموعة النسائية لحقوق الإنسان , لجوء الأهالي إلى أعلى أسطح منازلها هروبا من المياه التي غمرت الطوابق الأولى على أقل تقدير .

وفيما عزلت السيول عزبة عاطف السادات وموقف العريش الجديد التي غمرت المياه بعض السيارات بداخلة , جرف السيل خزان الصرف الصحي بالمدينة والمشيد في مجرى السيل مما أدى إلى انفجار وتسرب كل مخزونة من مياه الصرف الصحي بالعريش الأمر الذي عمل على تفاقم المشكلة .

وبينما لم تتحرك الأجهزة يحاول المواطنين القيام بأعمال الإنقاذ التي يفشل معظمها بسبب صعوبة الوصول إلى المناطق المحاصرة إلا أن الأهالي شرع وفى إلقاء أقوام الرمل في المناطق التي بدء السيل يتحرك نحوها ليحصرها من جديد وأكد مسئول رصد المجموعة أن أكثر من عشرة ألاف أسرة يهددها الموت والتشرد خلال ساعات هذا النهار حيث بدء السيل بتحركه نحو مناطق ( ساحة المدارس وبركة حليمة ومستشفى العريش العام ) وقد أصاب مستشفى العريش بعض الدمار وفيما ينعدم التواجد الأمني يقف الأهالي متفرجين والتزم بعضهم أسطح المنازل انتظارا للسيل مفتقدين طواكم إرشادية تهديهم إلى المناطق الآمنة وهى مهام تقاعست محافظة شمال سيناء وأجهزتها التنفيذية منذ يوم الأمس .

وناشدت المجموعة النسائية لحقوق الإنسان كافة منظمات المجتمع المدني والجهات الحكومية التنفيذية سرعة التحرك لإنقاذ أهالي مدينة العريش خاصتنا وأن التقارير المبدئية للمجموعة تشير إلى وجود خسائر في الأرواح والممتلكات مصابين يحتاجون لإسعافات .

وأعلنت المجموعة النسائية لحقوق الإنسان : عن بدء في تنفيذ برنامج للإغاثة العاجلة , وعلى الراغبين في المشاركة التطوعية في البرنامج ( أفراد – نشطاء مؤسسات مجتمع مدني – الصحفيين والإعلاميين )الاتصال بالمجموعة النسائية لحقوق الإنسان على الأرقام المخصصة لهذا الغرض ( 0189103343- 0103043512)

المصدر

http://www.saveegyptfront.org/news/?c=170&a=27300

ندى يحيى
19th January 2010, 10:59 PM
الدنيا فيها حاجات جميلة

أنتو منها

.

Mango
19th January 2010, 11:02 PM
في وقت فكرة أن الواحد يرمي نفسه من الشباك مش بتبقى بالسوء ده .

kittie
19th January 2010, 11:34 PM
lalalalalalal :(

kareem medhat
20th January 2010, 10:53 AM
النهارده صحيت مخنوق كالعاده
قلت هانزل اغير جو
ركبت المترو عشان اروح الكليه
لقيت المترو عطل بعد محطتين بالظبط

وانا مخنوق وعطل في نص المحطه وادامه بتاع خمس دقايق عشان يتحرك

بكل بساطه كانت في واحده ست عجوزه اووووووووووووي قاعده معرفهاش
قلتلها انا زهقان
قالتلي طب ما تنزل
قلتلها ازاي الباب مقفول
قلتلي عيب علي طولك تقول الكلمتين دول
غظتني اوي الكلمتين دول
رحت اقول للناس عدوني عاوز انزل
قالولي تنزل فين
قلتلهم هجرب والناس تضحك
رحت حاولت افتح باب المترو معرفتش والناس بتضحك

طقت في دماغي حته دين فكره

باب المترو بيبقي داخل منه حته كدا زي الاكره او زي المسند كدا
رفعت رجلي علي واحده ومسكت التانيه بايدي وزقيت جامد والباب اتفتح بس انا لو سبت ايدي الباب هيقفل تاني وعايز انزل
ومفيش رصيف انزل عليه
قمت سبت الباب وفي نفس الوقت حدفت نفسي علي القضيب
نزلت مكسر طبعا وبعدها بثانيتين بعد ما قمت لقيتني برا المترو والناس جوا وعمالين يقولوا يا مجنون والست العجوزه بتضحك
نطيت السور بتاع المترو وروحت البيت مشي

كان عندي احساس جميل اووووووووووي

هي دي الدنيا بالنسبه لي....الجنون ثم الجنون

اي حاجه عايز اعملها هاعملها وفي اي وقت وفي اي لحظه

بحب الدنيا اوي وانا مجنووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووووووووووووون

روحت البيت بقي وانا عندي احساس جامد اوي بالفرحه والنشوه

مش عارف ليه

جايز عشان ثبت للناس اني اعرف اعمل اللي انا عايزه

جايز عشان اطلقت العنان للجزء المجنون جوايا

بس انا كدا مبسوط اوي وبحبك يا حياه....طول ما انا مجنون

مش عايز واحد من اللذاذ صحابي يخش يقولي ابقي اتغطي كويس يا حبيبي عشان انتو عارفين اني اكتر واحد مجنون

Shofolofo
20th January 2010, 12:32 PM
ده يا كريم فترة عادية في حياة الشاب الولد :d .. بس انت كده يسهل استفزازك عشان ترمي نفسك من فوق كوبري مثلا ؟
كلها سنتين تلاتة في الكلية و لو موقفك حصل حتلاقي نفسك بتقول للست العجوزة و انت مال اللي خلفوكي :d

dodo_ghost
20th January 2010, 12:36 PM
والله كنت عايز اقوله كده يا يحيى خفت يزعل

الست بمنتهى السهولة استفزته وهو اخده عنفوان الشباب ونط من المترو

احلى حاجة بنتعلمها من الكلية: البروووووووووووووود

sondosa_2020
20th January 2010, 06:21 PM
النهاردة كان يوم من الايام اللى بيحصلى فيها مواقف باتمنى فيها اكون لوحدى
لما باشوف حد لاول مرة ويصعب عليا لدرجة تبكينى وابقى حاسة انى مخنوقة اوى عشانه ونفسى اساعده اوى ومش باهدى غير لما اعمله اى حاجة ......اول موقف فالراوند والعيان اللى جايب اخره وكبير جدا فالسن 70 سنة وكحته تحس فيها انه روحه هتطلع وتترعب عليه وانا من اول ماشوفته داخل سالت زمايلى هما مش هيبطلوا يجيبوا ناس خلصانة كدة طب ماالناس دى نقدر نروحلهم لحد عندهم لو العلم زانق معانا ...الراجل كان بيملينا شيت بالعافية وفضل يكح والكحة مصحوبة بكل حاجة يعنى انا قمت اتفزعت وحسيت بظلم رهيب ليه وكل ذنبه انه فى مستشفى زفت تعليمى
نهايته اديته منديل وصممت ياخده رغم انه معاه مناديل ....اينعم انا باتخنق برضه من الناس اللى ياما مروا علينا فى الباطنة السنة اللى فاتت الناس اللى بتتاجر بمرضها.........كان نفسى اطبطب على الراجل ده واقوله كلمة كويسة وانا خارجة من الراوند بس للاسف انا استاذنت وخرجت عشان تعبت فجأة من الاكل الملوث اللى اتسممته فى الكلية حسبى الله ونعم الوكيل فيك يافخرى
خرجت وشوفت اللى فيا وبقيت احسن وروحت طبعا الكلية اروح مع البنات صحابى وخرجنا عشان نروح المترو وفالطريق عند مستشفى النسا كدة لسه لاقيت انا وواحدة منهم راجل شكله وقور وعادى جدا من الناس البسيطة فى بلدنا الراجل ده وقف يسألنا على حاجة بس انا كانت تقريبا فالاول دماغى مركزة فالجاكيت بتاعه اللى زى جاكت بابا الله يرحمه ونفس لونه والراجل كمان نفس ملامح التعب والعناء على وشه زى ماكان بابا الله يرحمه بيبقى كدة وهو راجع من الشغل خصوصا اصلى دايما باحس ان الطبقة المطحونة من الصنايعية الغلابة دول بيبقى ليهم ملامح واحدة بجد الله يرحمه بابا حبيبى المهم الراجل كان بيسأل عن مستشفى القصر العينى وبتصميم رهيب انه مش غلطان والادهى انه عايزنا نوصفله ازاى يتمشاها وبرضه مصمم ولما احنا تقلنا عليه خمنا انه مش معاه فلوس يروح فقربت صاحبتى تساله وبجد قلبى اتوجع لانه حقيقى مش من الناس اللى بتستهبل وعايزة فلوس لكن فعلا شكله فى مأزق غبى الراجل استنكر للموضوع وقال برضه بس اوصفولى امشى ونجيبه يمين شمال لحد ماقال انه مش معاه فلوس وفعليا مش من القاهرة اصلا بس بجد ومش كدة وكدة وهيمشى برضه ورفض ياخد فلوس وخصوصا اننا فى وسط البشر رايحين جايين ومشى وسابنا واحنا بسرعة جمعنا من بعض والراجل مشى بس انا فضلت وراه بعينى عشان مايتوهش مننا وقولتلهم انجزوا بسرعة لغاية ماجرينا وراه واديناله الفلوس وحقيقى شكله كان يصعب على اى انسان لانه فى موقف لا يحسد عليه ولاقيت صاحبتى بتقوله اسم المحطة غلط بس انا كنت تايهة وسرحانة انى مخنوقة عشانه اوى وانه مفكرنى بصورة الناس اللى زى بابا الله يرحمه المهم قولتله المحطة الصح ومشينا والراجل مش قادر ينطق كلمة وقالنا كلمة واحدة ربنا يوفقكم ويحميكم بعدها مش بقيت طايقة حد يتكلم عنه من كتر ماكنت مخنوقة عشانه وواحدة مننا قالت انتوا طيبين اوى ده شكله بيشتغلكم
بس هى اصلا لاحدقة ولا بتاع هى ماشية على اللى لازم نمشى عليه اليومين دول الا وهو ان الناس بقت زباااااااالة بس بكل ثقة الراجل ده فعلا كان فى موقف كلنا وقعنا فيه وربنا سترها معانا بكل المقاييس الراجل ده خلانى افكر فيه كتير لاسباب كتير وكلها تمس قلبى ...يعنى عمر ماحد جرب انه ينسى فلوسه او يتسرق وهو فى مكان بعيد هأو ده انا ياما استلفت من صحابى فالكلية دى عشان اروح رغم انى حريصة جدا فى مسألة انى يكون معايا فلوس بوفرة كمان واتفقعت من اللى عملت انصحنا وتقول ده نصاب والمصيبة الكبرى ان اللى بيعمل كدة كتير بيغرق فى شبر مية ويتضحك عليه لكن يفترى على الغلبان بجد .................انا بارفض اللى بيتسول واللى بيستعطفك بامور غريبة واحترم جدا اللى قاعد يبيع اى حاجة مناديل حلويات اى حاجة فى اى حاجة تاخدها منه او ماتاخدهاش وتديله فلوس بزيادة فبلاش نستنصح ونحاول نحكم ديننا ورحمتنا ببعض
الراجل ده مشى وانا كان نفسى افضل باصة لملامح الشقا فى وشه شوية رغم انه صعبان عليا اوى وفضلت طول السكة ادور على الملامح دى فى اى حد مش لاقيت اصل برضه مش اى حد ...........................
شغلت اغنية لما رجعت كنت بحبها انا وبابا وملامح احمد زكى وهو بيغنيها بلبسه بتعبيراته بكل حاجة بتعبر عن الملامح اللى باحكى عنها وعن الناس اللى فعلا انا شايفاهم يستحقوا وسام شرف الناس اللى بتتعب فى البلد دى لا مثقفين ولا ولاد ناس زى مابيقولوا ولا ليهم برستيج اجتماعى بس الدنيا علمتهم وباين على وشهم عرفوا يربوا ويعلموا ويكبروا ولادهم عشان يبقوا مزيج من الاصالة دى مع حتة من الكريمة التانية اياها دى
http://www.youtube.com/watch?v=UNgsjiAqMu4

ندى يحيى
21st January 2010, 12:19 AM
النهارده صحيت مخنوق كالعاده
قلت هانزل اغير جو
ركبت المترو عشان اروح الكليه
لقيت المترو عطل بعد محطتين بالظبط

وانا مخنوق وعطل في نص المحطه وادامه بتاع خمس دقايق عشان يتحرك

بكل بساطه كانت في واحده ست عجوزه اووووووووووووي قاعده معرفهاش
قلتلها انا زهقان
قالتلي طب ما تنزل
قلتلها ازاي الباب مقفول
قلتلي عيب علي طولك تقول الكلمتين دول
غظتني اوي الكلمتين دول
رحت اقول للناس عدوني عاوز انزل
قالولي تنزل فين
قلتلهم هجرب والناس تضحك
رحت حاولت افتح باب المترو معرفتش والناس بتضحك

طقت في دماغي حته دين فكره

باب المترو بيبقي داخل منه حته كدا زي الاكره او زي المسند كدا
رفعت رجلي علي واحده ومسكت التانيه بايدي وزقيت جامد والباب اتفتح بس انا لو سبت ايدي الباب هيقفل تاني وعايز انزل
ومفيش رصيف انزل عليه
قمت سبت الباب وفي نفس الوقت حدفت نفسي علي القضيب
نزلت مكسر طبعا وبعدها بثانيتين بعد ما قمت لقيتني برا المترو والناس جوا وعمالين يقولوا يا مجنون والست العجوزه بتضحك
نطيت السور بتاع المترو وروحت البيت مشي

كان عندي احساس جميل اووووووووووي

هي دي الدنيا بالنسبه لي....الجنون ثم الجنون

اي حاجه عايز اعملها هاعملها وفي اي وقت وفي اي لحظه

بحب الدنيا اوي وانا مجنووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووووووووووووون

روحت البيت بقي وانا عندي احساس جامد اوي بالفرحه والنشوه

مش عارف ليه

جايز عشان ثبت للناس اني اعرف اعمل اللي انا عايزه

جايز عشان اطلقت العنان للجزء المجنون جوايا

بس انا كدا مبسوط اوي وبحبك يا حياه....طول ما انا مجنون

مش عايز واحد من اللذاذ صحابي يخش يقولي ابقي اتغطي كويس يا حبيبي عشان انتو عارفين اني اكتر واحد مجنون

*شئ ما عن : حافظ ع الحتة الحلوة فى قلبك*

لازم تنط من المترو كل فترة :d

munoise
21st January 2010, 05:29 PM
أرغى يا عم الامووووووووووووووووووووووور

ده شعارى _حاليا_فى سنة ستة

السنة لسه فى اولها..لسة تالت اسبوع لسه خلصان..

طبعا فى ناس حتقولى مش اولها اوى يعنى ده تالت اسبوع..دول بالذات اقلهم ""غورو"" من هنا بدل ما ارش عليكم مية؟؟

المهم ان هذا الشعار _للاسف_مش انا بس اللى رفعاه...تقريبا تلت اربع الدفعة رفعاه..حاجة بجد تخنق

حتى الملل الواحد مش عارف يكون لوحده فيه..ايه الخنقة والملل ده

ومع احتفال سنة ستة قديم بالانتهاء من المحنة العصيبة

بقى دعائنا كلنا

يارب الاتناشر شهر اللى فاضلين يعدوا بسرعة

Deedy
22nd January 2010, 07:30 AM
City Birds live in Balconies

They drink coffee from cafe dumbsters

and smoke cigrattes puffed from human lungs

They stay up all night

And perch when the time is not right

City birds could fly anywhere

But grew accoustomed to Balconies

Manar elansary
22nd January 2010, 12:39 PM
زهقت ..
فذلكة ..
فذلكة ..
فذلكة ..

زهقت فعلا ..
زهقت من كل المتفذلكين ...
و زهقت من نفسي لأني واحدة منهم ..

محتاجة فترة راحة ..
محتاجة أطلع مخي برة شوية و اسيبه على جنب لحد ما ارتاح ...

hussein boss
22nd January 2010, 02:49 PM
the unwritten
....
-1-
if you have an oval nucleus & few rER & abundant mitochondria .... you will have a lucky day
:d

Deedy
23rd January 2010, 12:07 AM
تعترض هذه السلوكيات طريقنا..تصيبنا بالجنون..وتسرق وقتاً وطاقة ثمينتين هما أثمن ما نملك..
وتلخص هذه السلوكيات بتسعة أخطاء ذات نتائج عكسية..وهي جديرة بالاهتمام لأننا بقليل من التفكير والجهد نستطيع التوقف عن فعلها:

• أن نحرر أنفسنا من الالتزام بما يتوقعه الآخرون منا مما لسنا مقتنعين به.
• أن نقول: لا.. عند الضرورة.. وأن نقي أنفسنا من تحمل ما لا تطيق.
• أن نخبر الآخرين بما نريده منهم.. وأن نتلقاه فعلاً.
• أن نعبر عن غضبنا بطريقة تداوي، وتصون علاقتنا.
• أن نستجيب بصورة فعالة حين يهاجمنا الناس أو ينتقدوننا بلا تعقل.
• أن نخبر أصدقاؤنا بالحقيقة حينما يخذلوننا.
• أن نهتم بالآخرين دون تحمل عبء محاولة إدارة حياتهم...
• أن نساعد أصدقاءنا وأحباءنا الذين يميلون لتدمير أنفسهم على أن يستعيدوا صحتهم النفسية...بدون ان نفقدها نحن..!
• أن نشعر بأهليتنا.. ونفعنا عند مواجهة الألم.. والحزن.

ومن المعلوم أن النساء تعاني ضغوطاً اجتماعية أكبر مما يعانيه الرجال كي يكن لطيفات، وأن معظم الناس يعتقدون أن الرجال لا يملكون المستوى نفسه من لطف النساء، ولكن سواء كنت رجلاً لطيفاً، أو امرأة لطيفة فمن المحتمل أنّك تكرر الوقوع في هذه الأخطاء التسعة مما يلحق بك الضرر.
من كتاب" لا تكن لطيفا أكثر من اللازم " للكاتب Duke Robinson

Amjad
23rd January 2010, 12:09 AM
جميلــــــة .. فعلا .

Deedy
23rd January 2010, 12:41 AM
أعتقد انهم يحبونك لأنك تفكر و لأنك لست منساق..
اذا كنت منساق أصبحت محبباً..هذا الحب الذي يدوم لأنك خير بئر للمياه الراكدة..
أما اذا اردت أن تفكر فسيأتون اليك ليستزيدون من مياه بئرك العذبة..
من فضلك..اصنع التغيير..

Deedy
23rd January 2010, 12:44 AM
عندما تصبح الهوايات حرف..قشطة ..بس هتفقد لذتها..

ندى يحيى
23rd January 2010, 11:14 AM
حمقى ..

و اللى يتعامل معاكم أحمق

و اللى يحترمكم أحمق

قشرة التحضر الخارجية عندما تزول

I should really just keep my mouth shut and stay away from you

• أن نحرر أنفسنا من الالتزام بما يتوقعه الآخرون منا مما لسنا مقتنعين به.
• أن نقول: لا.. عند الضرورة.. وأن نقي أنفسنا من تحمل ما لا تطيق.
• أن نخبر الآخرين بما نريده منهم.. وأن نتلقاه فعلاً.
• أن نعبر عن غضبنا بطريقة تداوي، وتصون علاقتنا.
• أن نستجيب بصورة فعالة حين يهاجمنا الناس أو ينتقدوننا بلا تعقل.
• أن نخبر أصدقاؤنا بالحقيقة حينما يخذلوننا.
• أن نهتم بالآخرين دون تحمل عبء محاولة إدارة حياتهم...
• أن نساعد أصدقاءنا وأحباءنا الذين يميلون لتدمير أنفسهم على أن يستعيدوا صحتهم النفسية...بدون ان نفقدها نحن..!
• أن نشعر بأهليتنا.. ونفعنا عند مواجهة الألم.. والحزن.

Deedy
23rd January 2010, 03:07 PM
80 مليون محشورين عند حزام النيل و 90 في المية من الخريطة صحرا و فاضية..
ده مش اكتشاف..ده تعجب بس..
*بتقمس دور واحد اسرائيلي أخنف في خيالي*
انا مش عارف يا ايهود يا خبيبي مصريين زعلانين على سينا ليه..؟ ده ختة قاااااد كده *و يقرب صوابعه من بعض* ما هما أندهم ارض كتير كتير و مش بيعملو فيها خاجة..طب يسيبولنا ختة صغيرة..؟

انسان
23rd January 2010, 06:43 PM
الموت بالزهر مثل الموت بالفحم

cazablanca
23rd January 2010, 07:05 PM
يستحق الدكتور على جمعة مفتى الديار المصرية من المسلمين تحية وتقديرا ليس فقط لأنه أنقذ القرآن من تفاهة المتأسلمين والباحثين عن الإسلام الشكلى.. إسلام زبيبة الصلاة والسبحة، ولكن لأنه تدخل فى الوقت المناسب لإنقاذ آيات الله من بين أيدى تجار ال" 0900" وفضائيات الهشك بشك.. لقد كان الأمر مضحكا حينما تقطع الفضائيات الوصلة الراقصة لتداعب مشاعرك الدينية بضرورة أسلمة هاتفك المحمول عبر نغمة قرآنية تنقذك وتنقذ هاتفك من عذاب جهنم الذى تأتى به نغمات هيفاء وهبى ونانسى عجرم وغيرهم.

أفتى الدكتور على جمعة بأن وضع القرآن الكريم أو الأذان مكان رنات المحمول نوع من العبث بقدسية القرآن الكريم مشددا على أن كلام الله أنزل للذكر والتعبد والتلاوة وليس لاستخدامه فى أمور تحط من شأن آياته المقدسة وتخرجها من إطارها الشرعى، وعظمة هذه الفتوى أنها جاءت فى وقت أصبحت فيه التجارة بالإسلام والالتزام سوقا رائجة وواسعة، وأصبح كل من يريد أن يخبر الناس أنه مسلم ملتزم ومحترم، تكفيه نغمة قرآنية تصدر من هاتفه لينتزع بعدها صيحات الإعجاب بأدبه والتزامه فى زمن أصبحت فيه اللحية والسبحة وزبيبة الصلاة وقراءة القرآن فى الميكروباص والأتوبيسات بصوت عال أهم من الصدق والإخلاص وإتقان العمل والابتسامة فى وجه الجار، فى زمن أصبح فيه كل موظف مرتش وكل عامل يتفنن فى تضييع الوقت مؤمن وملتزم، طالما أنه يتحدث بجمل محفوظة من نوعية جزاك الله خيرا والله يكرمك أهم من هؤلاء.. أصحاب الكلمات الطيبة، الذين لا ينهرون سائلا ولا يردون محتاجا ولا يقولون للعجائز أف ولا تعلم يسراهم ما أنفقت يمناهم.

فى هذا الزمن كان لابد أن تخرج فتوى بهذا الشكل لعلها تنقذ الإسلام من طوفان الشكليات الذى يسيطر عليه، من هوجة الطقوس والإفتكسات التى تأخذ من روحه وتشوه صورته، كان ضروريا أن تخرج تلك الفتوى بهذا الشكل لتجرم تحويل القرآن إلى أداة زينة جديدة وشهادة يثبت بها كل مدع التزامه، كان ضروريا أن تخرج هذه الفتوى الآن حتى لا نسمع مصطلحا جديدا اسمه الموبايل الإسلامى، وحتى لا يصبح كل من يرن هاتفه بشىء غير كلام الله أو حديث لرسوله فاسق حتى لو كانت رنة هاتفه شبه رنة تليفون دوار العمدة، كان ضروريا أن تخرج تلك الفتوى الآن حتى لا نسمع أو نشاهد إعلانا يقول اشتروا الموبايل الإسلامى.. الموبايل الإسلامى يأخذكم للجنة.

أعلم أن الفتوى قد تبدو لكم بسيطة وربما اعتبرها البعض مزايدة من مفتى الجمهورية، ولكن صدقونى هذه الفتوى أنقذتنا وأنقذت الإسلام من صورة يجتهد البعض من أجل فرضها على المسلمين فى كل مكان، جماعة من الناس تجتهد من أجل تحويل المسلمين إلى قوالب متشابهة، مجموعة من التجار يريدون فرض صورة واحدة للمسلم ولكنها للأسف صورة مضحكة.. شكل بلا مضمون.. طقوس بلا تعاليم حقيقية.. ملامح بلا جوهر.. كلام بلا فعل.. مجرد أشكال هاتفها يرن بكلمات مقدسة ومهما يرن لا تفهم ولا تتدبر ولا تتطبق.. أشكال هاتفها يقرأ من كلمات الله مهما يقرأ ولكنها لا تكف عن الكذب ولا تكف عن النميمة، أشكال هاتفها يرن بتعاليم روحانية وسماوية وعقولها وقلوبها ترقص على نغمات تعاليم أخرى دنيوية ومادية.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
محمد الدسوقى رشدى
اليوم السابع

dodo_ghost
24th January 2010, 02:02 PM
Oooh
I’m stuffed

i really need rest

Mermaid
24th January 2010, 11:45 PM
ابتسم فان هناك من يحبك ,يعتنى بك, يحميك,ينصرك , يراك, يسمعك
هو " الله"
ما اشقاك الا ليسعدك
وما أخذ منك الا ليعطيك
وما ابكاك الا ليضحكك
وما حرمك الا ليتفضل عليك
وما ابتلاك الا لانه احبك
فقل لا اله الا الله

zizo4am
25th January 2010, 06:01 AM
فى حوار مع صديق عزيز .. أحد أكبر مساطيل وسط وجنوب القاهرة ..
آه والله .. صديق عزيز
وفى ضوء القمر الملبد بالغيوم .. تحت سماء قاهرة المعز .. فى حضور نسيم الفجر .. على سطح منزلنا القديم
وأنا أتناول قهوتى ..
وهو يتناول قهوته أيضا .. وأشياء أخرى !

سمعنا صوت خبطة ميكروفون ..
الشيخ أبو عادل طالع يرفع الأذان ..

قال لى صديقى المسطول العزيز .. بعد أن رفض تماما ذكر إسمه ..
مع إنى حلفتله 80 مرة إن أنا مش صحفى ولا بوليس .. بلا جدوى ..
ومرضيش يتكلم إلا لما حلفنى على مصحف إن لو نزلت صورته فى الجورنال .. أحط على عينه شريطة سودة

:
- تعرف أبو عادل .. اللى شبه بوحة دة .. الراجل دة مش بطيقه
- هو فعلا راجل مش لطيف
- آه والله ياعم .. دة راجل *** ... دة هو اللى قطع عيش الواد عمرو أخويا
- إزاى يعنى ؟
- ما أنا بعد ماسيبت محل البرفانات (ودة على فكرة ركن فى الحيطة نص متر فى متر) عمرو مسك مكانى
والشيخ أبو عادل دة بقة جاب تكتك زى بتاع الجزارين وبيقضى بيه مصالح
- طب إيه الضرر فى كدة بالنسبة للبرفان ؟
- ما هو بقة كان بيجى يقعد يتكلم مع عمرو أخويا ويشغله
- مش فاهم .. يعنى على أساس إن هم مع بعض فى تانية إعدادى .. ولا مثلا دى مؤامرة عاملها أبو عادل عشان يضعف عمرو فى السوق .. ولا إيه ؟
- مش عارف .. دة كان ساعات بيجى قدام عمرو ويقعد يعمل أمريكانى .. تخيل .. بدقنه دى !
- طب هو راجل أهبل وقولنا ماشى .. عمرو أخوك يتطرد من الشغل ليه ؟
- ما هو صاحب المحل كان بيتكسف يقوله أمشى .. فكان بيخلى عمرو أخويا يروح يمشيه .. ولما عمرو مرضيش .. قاله : يتمشيه يا أمشيك !

بعد حديث طويل .. أنهى الصديق حواره بجملته المعتادة :
- متنساش تعملى الخلطة بتاعة الحبوب عشان وشى

عزيزى ربيع أبو العزم ..
متخافش .. لن أخلف وعد معك أبدا .. دة أنا أعترف على نفسى ومقولش إسمك لحد ..
وأى حد يغلط فيك .. هقطعه

آه نسيت أقول .. السيد ربيع أبو العزم مواليد 91

Deedy
25th January 2010, 06:34 AM
هههه..ربيع ابو العزم..أوعدك هابلغ بكرة الصبح..:p
فكرتني بسواق اتوبيس مدينة نصر بتاع امبارح ...كان بيشرب "ستيلا" و هو ماشي في السكة..كل ما يجيي عسكري يوقفه يزعق و يقول .."عايزين ايه مني..ما الرخصة مسحوبة.." ...و يكونوا عايزينوا عشان الرخصة فعلا..

Deedy
25th January 2010, 08:59 AM
Happy shorta day

حلم روح
25th January 2010, 12:08 PM
حلم صغير بس برئ

طفل صُغير وماسك فى إيد أمه

لا قادر هو يسبها , ولا قادره هى تضمه

محتاج للحنان و الأمان

عاوزه تِسيبٌه للدٌنيا بسلام

يٌصرخ و يمسك أكتر في إديها

تدفعه هى بكل قوتها

يقولها أنا شايفها قسوه و مَحبه جَافه

تقوله ده إهتمام , و أصعب حرمان

يُطلب إيديها .. يِعيش جواها

تقوله عندك الدنيا .. بحُبك إمْلاها

أنا بحلم طول عمرى بِحنيٍت عِنيها

و إيديه الصغيره تعيش فى إديها

إديهَ مش ليك , و حِلمك ده ليك

مادام إخترت تحلم

إحلم بس من غير ماتندم

طير صغير قلبى , نفسه من الحب يطير

لأ, دا بين ضلوعك لساه بالحب أسير

دا ماليان من الحب و بيفيض

بس الجروح جواه عمَاله تزيد

لسه فى العمر أودامك كتير

إتعلم تعيشه و بعدين إبئَه طير

Amjad
25th January 2010, 04:21 PM
" لهذا علي أن أعود الى أماكن كثيرة لألتقي بي ..
وأتفحصني دون توقف دون شاهد سوى القمر ..
ثم لأصفر بسعادة وأطأ أحجارا وأتربة ..
دون مهمة أخرى سوى الحياة ودون أسرة سوى الطريق .."

بابلو نيرودا ..

snow_white
25th January 2010, 04:26 PM
أيها الراقدون تحت التراب
جئت أبكي على هوى الأحباب
كان لي فى الحياة من أرتجيه
ثم ولى والعمر فجر الشباب
كان أنسي .. وكان توأم نفسي
فإذا بى فى وحشة واغتراب =))=))=))

محمد حسان
25th January 2010, 04:32 PM
مصر .......ام الدنيا

كان فيه حد قالى ان فيه مصر بفتح الميم وبكسر الميم .......

اللى بفتح الميم معناها عاصمة ......اللى بكسر الميم اللى هى مصرنا الحبيبة ربنا يحفظها ...وهى معناها الارض الخضراء الواسعة

طب احنا فى مصر بكسر الميم ........بس مش فى الارض الخضراء الواسعة

الصحراء كبيييييييييييييييييرة ...........الشباب عاطل

عايزين زراعة ...............

الحاجة موجودة ........المكان موجود ........الايدى موجودة ..........فاضل ايه ؟؟

شباب عاطل يروح يزرع الصحراء الكبييييييييييييييييييرة نشوف حاجتنا من الزراعة نبقى فعلا عايشين فى مصر (بكسر الميم ) نقلل الواردات نقلل الديون ......ممكن نصدر ..........هى سهلة كده ولا فيه حاجة ناقصة ؟

ليه مش بيحصل كده ؟؟؟؟؟؟؟ كل حاجة متوفرة ..............حاجة تحير

لما امسك رئيس ان شاء الله هيكون من ضمن قرارتى ان الناس فيه حاجة ناقصاها مش هنستورد حاجة ....ياما نروح نزرع الصحراء ياما تستحمل بقى اللى ناقصك .............

بحبك اوى يا مصر والله ...........ربنا يحفظك

Amjad
25th January 2010, 04:39 PM
ولقد ذكرتك والرماح نواهلٌ مني وبيض الهند تقطر من دمي
فوددت تقبيل السيوف لأنها ... لمعت ... ولم يأتي أحد ..

snow_white
25th January 2010, 04:40 PM
يارب ياااااااااربنا ..... يطفش بقى مننا =))=))=))=))

مش كدة كتير برده ولا ايه ؟؟؟؟؟

حاجة تقرف فعلااااااااااااااا بجد ..

هاااا ..

الموضوع دة كمان بسببى ولا ايه ؟؟ .. قربت اشك فيا

برده يارب صبرنى :notalk::notalk::notalk:

Naglaa
25th January 2010, 05:03 PM
فوددت تقبيل السيوف لأنها ... لمعت كبارق ثغرك المتبسم

:dream: :dream:

OMS122
25th January 2010, 05:21 PM
فوددت تقبيل السيوف لأنها ... لمعت ... ولم يأتي أحد ..

وأيضا :

ولقد ذكرتك والنهار مودع .. والقلب بين مهابة ورجاءِ

وأيضا :

ولقد نظرتك في النجوم .. تلَألٌأً .. والشوق في حيرة بين أرجائي

Optimestic
25th January 2010, 08:55 PM
:)) :)) :))... المفارقة العجيبة بقى ...
ماتش نتيجته تلاتة واحد ... مجموعهم كااااااام ... اربعة ...
احمد حسن جاب تلاته و جدو جاب واحد ... يبقى المجموع كااااااااام ... اربعة برضه ... =)) =)) =))

snow_white
26th January 2010, 01:40 AM
يارب انت اللي عالم

Deedy
26th January 2010, 02:29 AM
The struggle is harsh
and we sit with eyes tired at times from having seen the unchanging earth..
Maybe it has changed..
Old as can be
..tired
..Asking us to flee
.. As it is..we feel sometimes that time flies away..

هو مثلث ربنا عامله..
ضلوعها انتا و الأرض و الوقت...ويكدب عليك اللي يقولك ان فيه اي اضلع تانية..عشان لما حاجة فيهم بتخلص.....بتخلص..

hussein boss
26th January 2010, 10:02 PM
البكاء فضيلة عند رؤية التقصير أو خوف سوء المصير، وهو محمدة إذا تذكّر العبد ربه وخاف ذنوبه، ودليل على تقوى القلب وسمّو النفس وطهر الضمير ورقّة العاطفة، مدح الله رسله بالبكاء فقال:{ إِذَا تُتْلَى عَلَيْهِمْ آيَاتُ الرَّحْمَن خَرُّوا سُجَّداً وَبُكِيّاً (58)} مريم.

ووصف أولياءه الصالحين بأنهم{ وَيَخِرُّونَ لِلأَذْقَانِ يَبْكُونَ وَيَزِيدُهُمْ خُشُوعاً (109) } الإسراء.

ولام أعداءه على القسوة والغلظة فقال:{ أفمن هذا الحديث تعجبون* وتضحكون ولا تبكون}.

وأثنى على قوم فقال:{ وَإِذَا سَمِعُواْ مَا أُنزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرَى أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُواْ مِنَ الْحَقِّ } المائدة 83.

وسيد الخاشعين لربّ العالمين، وإمام الخائفين من مالك يوم الدين هو خاتم المرسلين صلى الله عليه وسلم. فقد كان نديّ الجفن، سريع العبرة، سخيّ الدمع، رقيق القلب، جياش العاطفة، مشبوب الحشا، تنطلق دمعته في صدق وطهر، ويسمع نشيجه في قنوت وإخبات، يترك بكاؤه في قلوب أصحابه آثارا من التربية والاقتداء والصلاح ما لا تتركه الخطبة البليغة والمواعظ المؤثرة، فهو يبكي صلى الله عليه وسلم عند تلاوة القرآن، فقد قام ليلة من الليالي يكرر قوله تعالى:{ إِن تُعَذِّبْهُمْ فَإِنَّهُمْ عِبَادُكَ وَإِن تَغْفِرْ لَهُمْ فَإِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (118) } المائدة، فيبكي غالب ليله.

وهو يبكي عند سماع القرآن، فقد صحّ عنه صلى الله عليه وسلم أنه قال لابن مسعود:"اقرأ عليّ القرآن"، قال: كيف أقرؤه عليك وعليك أُنزل؟ قال:" اقرأ فإني أحبّ أن أسمعه من غيري" فيقرأ ابن مسعود من أول سورة النساء، حتى بلغ:{ فَكَيْفَ إِذَا جِئْنَا مِن كُلِّ أمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَجِئْنَا بِكَ عَلَى هَـؤُلاء شَهِيداً (41)} النساء. قال:" حسبك الآن" فنظرت فإذا عيناه تذرفان. أخرجه البخاري [ 4582، 5055] ومسلم 800 عن عبدالله بن مسعود.

وهو يخشع صلى الله عليه وسلم عند سماع القرآن، فقد صح أنه قام ليلة يستمع لأبي موسى الأشعري وهو يقرأ القرآن ثم قال له في الصباح:" لو رأيتني وأنا أستمع لقراءتك، لقد أوتيت مزمارا من مزامير آل داود" أخرجه البخاري 5048 ومسلم 793 عن أبي موسى.

فيقول أبو موسى: لو كنت أعلم أنك تستمع لي لحبّرته لك تحبيرا. أي: جوّدته وحسنته وجمّلته. هذه الزيادة أخرجها البيهقي في الكبرى [ 4484، 208421] وفي الشعب 2604.

وقال عبدالله بن الشخير في حديث صحيح: دخلت على رسول الله صلى الله عليه وسلم وهو يصلي وبصدره أزيز كأزيز المرجل من البكاء، وهو القدر إذا استجمع غليانا.

ويحضر صلى الله عليه وسلم جنازة ابنته زينب، ويجلس على القبر وتذرف عيناه من هول المنظر، وتذكر العاقبة والتفكير في ذلك المصير، وأصحابه يشاهدون هذا المشهد المؤثر المعبّر منه صلى الله عليه وسلم.

ويخبر صلى الله عليه وسلم بفضل البكاء من خشية الله، فيذكر السبعة الذين يظلهم الله في ظله يوم لا ظل إلا ظله:"... ورجل ذكر الله خاليا ففاضت عيناه" اخرجه البخاري[ 660، 1423، 6806] ومسلم 1031 عن أبي هريرة رضي الله عنه.

وصحّ عنه صلى الله عليه وسلم أنه قال:" عينان لا تمسّهما النار أبدا: عين بكت وجلا من خشية الله، وعين باتت تحرس في سبيل الله" أخرجه الترمذي 1639 والبيهقي في الشعب 796 عن ابن عباس.

فالبكاء السنّي الشرعي ما كان من خوف الله عز وجل، وتذكّر القدوم عليه والوقوف بين يديه والتفكير في آياته الشرعية والكونية. والبكاء من الوفاء، ومن أفضل أعمال الأولياء، خاصة إذا كان ندما من معصية وعند فوت طاعة، ووجلا من عذاب، ورحمة لمصاب، ورقة عند موعظة، وخشية عند تفكّر. ولا يحمد البكاء على الدنيا، فهي أقل وأرخص من يُبكى عليها، فليست أهلا لذلك.

فكان بكاؤه صلى الله عليه وسلم أجلّ وأفضل البكاء، وهو ما دلّ على يقين وعظمة خوف وشدة رهبة من الجليل، وصدق معرفة وحسن علم بعاقبة، فأعماله صلى الله عليه وسلم كلها في أرقى مقامات الأعمال وأسمى غايات الأحوال.

ولم يكن صلى الله عليه وسلم بالهلوع الجزوع الذي يأسف على فوات الحظوظ الدنيوية ويجزعلى ذهاب المكاسب الدنيّة، ولم يكن بالفرح البطر القاسي الذي لا تؤثر فيه المواقف ولا تحرّكه الأزمات، بل كان بكاؤه وندمه وأسفه في مرضاة ربه. وكان تبسّمه وضحكه وسروره في طاعة خالقه، ففي كل خصلة من خصال النبل وفي كل صفة من صفات الفضل هو المثل الأعلى والقدوة الحسنة:{ لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ} الأحزاب 21.

لقد كان أصحابه صلى الله عليه وسلم ينظرون إليه على المنبر ودموعه تذرف، ونشيجه يتعالى، ولصدره أزيز ولصوته أزيمن حينها يتحول المسجد إلى بكاء ودموع، كلٌّ ينكس رأسه ويترك التعبير لعينيه أمام هذا المشهد الذي لا تمحوه الأيام ولا تنسيه الليالي.

يا الله! محمد رسول الله هكذا باكيا أمام الناس، هكذا تسحّ دموعه وتتساقط على وجنتيه وهو أعرف الناس بالله وأدراهم بالوحي وأعلمهم بالمصير!

يبكي من قلب ملؤه الخوف من الله، ومن نفس عمَرها حب الله، فتكاد دموعه تتحدث للناس، ويكاد يكون بكاؤه أبلغ من كل موعظة وأفصح من كل كلمة.

قد كنت أشفق من دمعي على بصري

فاليوم كلّ عزيز بعدكم هانا

نقلا من الموقع:http://www.rasoulallah.net/subject2.asp?parent_id=929&sub_id=9987

انسان
26th January 2010, 10:28 PM
ماذا تفعل عندما تشعر بان كل شء حولك تافه وان ما يفعله الاخرون من افعال شئ ساذج
هل سال كل واحد من هؤلاء البشر نفسه قبل ان يفعل اي شئ
لماذا افعل هذا.................؟
لو قدر لنا وعرفنا الاجابة بالتاكيد سنكون في غاية الدهشه من كم البشر الذين لايعرفون ما الغاية من افعالهم بل الاكثر اثاره للتعجب هم من لا يعرفون لماذا اتو ا هذه الدنيا
هذه الدنيا التي جئناها بغلطنا مع ابينا آدم
نعم فنحن اصحاب قرار العصيان مع ابينا ولا تحسبوا بانه هو المسؤل وحده عن المعصيه فكل ذريته شاركوه وهم في عالم الذر ذلك الامر
ولذلك لا نتعجب من خطا ابناء ادم
فالنقص اصل في ابن آدم

Optimestic
26th January 2010, 10:49 PM
لما رحت انا و صاحبتي من كام شهر الازهر بارك و ماكناش عارفين المكان .. الكمساري بتاع الاتوبيس قعدنا فيالكرسي اللي جنبه و ادانا حبة لب نتسلى فيهم ... و احنا ماشيين قاللنا في رعاية الله

ركبت الميكروباص كان فيه السواق وواحدة ست بجلبية و طرحة بتاكل ساندويتش .. " تقطع حتة من الساندويتش " ... و تمدها و تقوللي اتفضلي يا بنتي ... لازم تاكلي معايا ... :)

اول امبارح كنت رايحة الكلية ...طلبت من السواق ينزلني السلم شمال عشان مش بعرف اعدّي الشارع ... قاللي انا لو ظابط قفشني في الحركة دي هيدفعني 150 جنييييه .... "ثم ابتسم " ... بس انا هاضحي بال150 جنيه عشان خاطرك ... :d

سواق اخر ... اديني نزلتك شمال اهو عشان العربيات ... بس عدي من قدامي دلوقتي عشان العربيات جاية من ضهرك .. " و لما شكرته اوي " قاللي .. امّاااااااااااااال ... دة انا بنتي - اسم الله - عروسة زيك كدة .. :shy:
"سواقين الميكروباص ليسو ملائكة الى هذا الحد ... و لكن صادفت منهم هؤلاء .. :) "

Naglaa
26th January 2010, 10:58 PM
"سواقين الميكروباص ليسو ملائكة الى هذا الحد ... و لكن صادفت منهم هؤلاء .. http://www.bala6y.org/vb/images/smilies/smile.gif "

مصر فيها كتييييير من هؤلاء .. بس احنا اللي بقينا نحط نضاره سوده علي عيننا ونشوف بيها الدنيا ..

شكرا ليكي بجد انك كتبت الكلام ده .

العراقي
26th January 2010, 11:01 PM
:)) :)) :))... المفارقة العجيبة بقى ...
ماتش نتيجته تلاتة واحد ... مجموعهم كااااااام ... اربعة ...
احمد حسن جاب تلاته و جدو جاب واحد ... يبقى المجموع كااااااااام ... اربعة برضه ... =)) =)) =))
احمد حسن جاب جونين بس
لان الهدف اتحسب لايمانا لاعب الكاميرون
لان الكرة كانت في اتجاه المرمى واحمد حسن لم يغير مسار الكرة
يبقى كده احمد حسن 2 وجدو 1 وايمانا واحد ساعده فيه احمد حسن :p يبقى اربعة برضه =))=))

چـِنين
26th January 2010, 11:25 PM
عزيزي أ.عماد

تحية طيبة و بعد

أكتب لك الآن في هذا المكان الذي أعرف أنك لن تزوره يوماً لتقرأ, لأنني ببساطة لا أكتب لك هذا الكلام لتقرأه, مثلما أمتلك الكثير من الأفكار الطيبة الأخرى تجاه الآخرين بلا قناعة حقيقية بكونهم يجب أن يعرفوا عنها شيئاً, ليس بخلاً مني في التعبير لكنه اقتصاداً لسوء الإدراك...

المهم خلينا في موضوعنا: كل سنة و انت طيب.

أنا لا أعلم تحديداً التصنيفات المعتمدة بخصوص الطفولة و الشباب و كبر السن و ما إلى ذلك, لكنني أفترض أنك الآن أقرب إلى الكهولة, لا تقلق إنه ليس بأمر مزعج, ربما أمر بالموقف ذاته يوماً ما لو كتب الله لي أن أعيش لذلك العمر.

أعلم حقاً أنا عمرك الحالي قد شاركناك فيه فيما لا يقل عن خمسة أعوام بأية حال, لا أعرف إن كنا طلابك الأكثر قرباً لك لكنني أعرف أنك المعلم الأكثر قرباً لنا مهما مرت الأعوام

لا تسألني الآن مادام قد تذكرتك, و تذكرت تاريخ ميلادك و كلفت نفسي عناء كتابة هذا الحديث لماذا لم أجعل الأمر أيسر و أستقل أي شيء يمر بالمدرسة التي لا تبعد عني أكثر من 10 دقائق على أية حال لأخبرك هذا الكلام وجهاً لوجه, في الحقيقة لقد ذكرت في بداية كلامي أن الهدف ليس أن تعلم أنت ذلك على الإطلاق, ربما الهدف الحقيقي لدي من هذا أن أتأكد أنني أنا مازلت أعلم.

ثم أنه لو كان الأمر بهذه البساطة لما اتبعت هذه الوسيلة, لا تسألني لماذا لم أذهب إلى المدرسة نفسها طوال الخمس سنوات سوى مرتين رغم أن أخي مازال طالباً فيها و رغم أن ذكراها تقتلني كل يوم و لا أتذكر يوماً واحداً فعلاً غابت عني فيه, لو كان الأمر بهذه البساطة لارتحت...

بص من الآخر ... في داخل عقلي الآن الكثير من الذكريات و الأفكار التي تضربه بشدة في خضم الخلاط الكهربائي الذي يدور فيه لو كتبت كل ذكرى و كل فكرة فلن أنتهي, و لا أحب أيضاً أن أترك حياتي على المشاع بشكل ما, فقط أريدك أن تعلم أن الأثر الطيب مازال موجوداً, في الحقيقة أريدك أن تعلم لكن لا أريدك فعلاً أن تعلم...

المهم

فقط , شكراً

يورز

أنا

Amjad
27th January 2010, 02:41 AM
كعصفورة في يد طفل يهينها.. تقاسي عذاب الموت والطفل يلعب فلا الطفل ذو عقل يرق لحالها....ولا الطير مطلوق الجناح فيذهب ....!!!

قيس ابن الملوح ..

محمد حسان
27th January 2010, 03:47 AM
(( ابن آدم تريد وأريد ولا يكون إلا ما أريد فان سلمت لي فيما أريد أعطيتك ما تريد وان نازعتني فيما أريد أتعبتك فيما تريد ثم لا يكون إلا ما أريد )) ،

محمد حسان
27th January 2010, 04:37 AM
الغبى من يظن الاخرين اغبياء ........

والادهى من ذلك انه يتعامل على اساس ان الاخرين اغبياء ويظنهم لا يعلمون شيئا ......ويظن نفسه ابا الحكم العصر الحديث ولكنه

ابو جهل العصر الحديث ..............عقل صغير جدا ......نسيبنا بقى من التفاهات ديه كل واحد عنده مشكلة يحلها ونتكلم جد

كنت قريت موضوع عن الزلزال المدمر اللى حصل فى هايتى ....الموضوع بيتكلم ان الزلزال حصل بسبب تجارب للاسطول الامريكى السلاح يسمى بالسلاح الزلزالى .....قادر على احداث زلازل وتدمير.........سلاح مستقبلى مدمر.......

الكلام ده لو صحيح......كده ايه بقى؟؟.........هو مينفعش العالم يعيش فى سلام خالص !!!.............

اتشليت من الحروب ديه كلها.......وايران ستكشف عن اسلحة جديدة متطورة محلية الصنع .........اصل المشاكل ديه فين اصلا؟؟؟؟؟؟

مصر لسه معملتش حاجة ؟؟!!!!!!.............يلا ربنا يخرجنا منها بالسلامة والى السلامة

munoise
28th January 2010, 12:11 AM
الامر ليس بتلك السهولة..

تأنى قبل ان تجيب..

هل انت بنى آدم أم _وهذا هو اختيارى المفضل_ بأربع فرد ""عربية من الآخر""؟؟

تسهيلا للسؤال سنضرب مثال::

وساتنازل عن ""فصحتى"" الضغيفة...لاعبر ب""عاميتى"" الفصيحة!!؟؟

بصيت لنفسك وانت ماشى فى الشارع قبل كده؟؟!!

شفت ازاى بتمد عشان تلحق تعدى المدام دى..أو البيه ده؟؟

طب شفت نفسك وانت بتحضن ع الرصيف عشان العربية _يوووووه_البنى آدم"افتراضا"" اللى جاى وراك ميدسكش؟؟

طب شفت نفسك جوه الجرااااج الكبييييييييير الللى اسمه ""متروو"" قبل كده؟؟

شفت بتبقى واقف محاوط نفسك بدراعك ازاى لجل متتخبطش..او ميحكش فيك اللى جنبك؟؟او متروحش فى الرجلين وتنزل قبل محطتك بمحطتين؟؟

طب شفت نفسك فى طابور العيش _ده لو انت لسه محولتش ل92_على فكرة 92 انضف وبيوفر معاك ميكانيكا؟؟ها شفت؟؟

طب بصيت على اخويا واخوك وابهاتنا وامهاتنا وهما بيقبضوا؟؟؟شفت ازاى الرصة بتبقى ولا اجدعها اشارة فى اجدعاهه ساعة عصارى؟؟

ها لسه الاجابة موصلتش يا "بنى فرد""؟؟!!

""اميل دائما للحل الوسط""

فى حملة كده مرفوعة سريا بين سائر البشر اليومين دول اسمها ""عيط لجل ما تستريح""

الكل عايز يعيط

الكل مش لاقى غير العياط يفك بيه

الكل ماعدش طايق حاجة فى الدنيا غير دمعاته!!

وبما انى بعتبر نفسى _لو تسمحولى يعنى_ احد الرعاة الرسميين لهذة الحملة

احب اقولكوا ""مبتفرقش"" اشترى منّى..""مبتفرقش""

ولما وصلت لتلك النتيجة بعد طريق طوييييييييل ""مغسول"" بالدموع

حبيت انبهكم..وانصحكم..واتحسر واندم على الوقت الضائع ف البكا..

عااااااااااااااا...عاااااااااااااااااااااااا...عاا اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااا
:((:((
ادمااااااان!!؟؟

hussein boss
28th January 2010, 03:11 PM
"And when I'm gone, just carry on, don't mourn
Rejoice every time you hear the sound of my voice
Just know that I'm looking down on you smiling
And I didn't feel a thing, So baby don't feel no pain
Just smile back"

zizo4am
28th January 2010, 06:15 PM
طب وبعدين ؟!!
أنا هفضل كدة طول عمرى ولا إيه ؟!
والله العظيم تعبت خلاص

الموضوع بدأ من حوالى 6 سنين .. فى إجازة أولى ثانوى بالتحديد ..
كانت أول مرة يجيلى حالة أرق ..
الموضوع بدأ عادى .. أرق عادى زى اللى بيجى لباقى خلق ربنا ..
بعد كدة تطور ..
أصبح كالآتى :
ممكن أقعد 4 أيام كاملة من غير نوم .. سوى ساعات قليلة متفرقة لا تتعدى بأى حال 5 ساعات خلال الأربع أيام
بعدها .. وفى اليوم الخامس .. أنام حوالى 16 ساعة متواصلة ..
ساعات بشك إن أنا مت وأنا نايم

المشكلة مش فى الأرق .. أنا خلاص إتعودت عليه ..
المشكلة الأكبر فى الأحلام .. أحلامى كلها غريبة .. عمرى ما حلمت حلم طبيعى
سواء كانت الأحلام دى بتيجى فى الـ 16 ساعة .. أو الساعة ونص
دائما غريبة .. وغالبا مرعبة ..

حلم النهاردة كان عن ...
مش عارف عن إيه .. حلم كان مليان حاجات كتير .. وأشخاص أكتر مستحيل يكونوا موجودين مع بعض فى مكان واحد
خلاص .. مخى بقة زى مصنع تدوير المخلفات .. المشكلة إنها مش بتدور .. ومفيش حاجة مفيدة بتطلع ..
المخلفات بتطلع زى ما هى .. ويمكن بيطلع مخلفات المخلفات ..

الحلم بدأ فى العصر الجاهلى .. وفى نفس الوقت عصر الإحتلال الإنجليزى لمصر (ومتسألش إزاى)
لقيت نفسى متعلق على عروسة .. زى بتاعة عبدالمنعم مدبولى فى فيلم إحنا بتوع الأوتوبيس
وفى واحد بدقن طويلة ولابس لبس الكفار .. ومصمم يطير رقبتى بالسيف
وكل ما يطير رقبتى بترجع تانى .. زى الوحش يتاع هيركليز
المفاجأة بقة .. إن الشخص دة كان مستر رفعت تيسير .. مدرس الإنجليزى بتاعى فى ثانوى
ولما سألته أنت ليه بتعمل كدة .. قال لى عشان أنت حليت إمتحان الإنجليزى كله صح ..
وسبت سؤال البلاغة كله !
بعد كدة قال لى : عارف مين اللى هناك دة ؟

تخيل بقة مين اللى كان هناك !

سعيد طرابيك .. الممثل .. بتاع حملة إعلانات وقفة مصرية .. اللى مش عايزين الشعب يخلف دول
جه عم سعيد طرابيك .. عشان يمثل معايا إعلان من بتوعه
اللى هو بتاع كوز الدرة دة ..
وإحنا ماشيين مع بعض فى غيط واسع قالى : إيه الفرق بين كوزين الدرة دول ؟

تخيل تانى برضو .. مين كوزين الدرة !

واحد نادية لطفى .. والتانى محمود شكوكو .. آه والله !
قالى : عارف إنت لو عملت اللى فى دماغك وخلفت 6 عيال .. كلهم هيطلعوا شكوكو .. ولا أنت ناسى محمد عبد السلام

محمد عبدالسلام دة بقة .. يبقى ابن عمتى .. خريج صيدلة .. ومسافر السعودية
أنا لغاية دلوقتى مش فاهم إيه علاقته بالموضوع
المهم جه محمد عبد السلام .. وإدانى كتاب المثالى فى الفيزياء .. وقالى حل منه عشان متعملش زى ما عملت فى سؤال البلاغة

الحقيقة .. لحد هنا ومقدرتش أستحمل .. فقمت من النوم على طول
لو حد يعرف أى تفسير للحلم دة .. ياريت يفيدنا

هامش : الكلام دة كله حقيقى .. والله !

Deedy
28th January 2010, 09:25 PM
عايزين شوية سطحية بقى يا جماعة..حتى الكورة اثقلتوهها بالقومية..
اتكلم عن ايه انا دلوقتي عشان احس اني سبوور..؟
هيفاء وهبي..؟
ممم..حتى هيفاء وهبي غنت لمصر ...
--------
هامش شبه بتاع عزيز: انا دماغي فيها حاجات كتير...قشرة طبعا..

OMS122
28th January 2010, 09:27 PM
أضغاث أحلام ..

هامش : معنديش رد غير ده :)

hussein boss
29th January 2010, 05:12 PM
نقطة ضعفك هي الشيء اللي بتحاول دايما تبعد عنه أو تقرب منه..!!

صح ولا لأ ؟؟

Black Fox
29th January 2010, 05:19 PM
دة على حسب انت عارف نقطة ضعفك و لا لأ
فى ناس كتير متعرفش نقاط ضعفها

الا اذا واحد عرفهالك

ساعتها نقطة ضعفك هتبقى دى انت اكتر حاجه بتخاف منها
و على حسب شخصتك و معالجتك للامور :

- لو انت من اللى بيحبوا الهروب هتبقى نقطة ضعفك دى اكتر حاجه انت بتحاول تبعد عنها و تبين للناس انها متهمكش و مش هتتكلم عنها خالص
و لو سيرة الكلام جت عليها انت هتبعد الكلام او هتبعد عن الكلام

- و لو انت من اللى بيواجههوا كل شئ هتبقى نقطة ضعفك دى بمثابة ترسانة متفجرات جواك انت خايف عليها اوى و عمال تقرب منها و تحميها علشان محدش ييجى جمبها و لو انت فى وسط كلام و جه عليها كلام هتبقى بندافع اوى عنها و بتبين للناس انها مش نقطة ضعف بس بطريقه غير مباشرة

بس لو انت عايز تعرف نقطة ضعف اللى قدامك هيبقى اسهل لو من النوع الاول

hussein boss
29th January 2010, 05:22 PM
طب لو إنت دايما من النوع اللي بيواجه...
و جه وقت عليك كان لازم المواجهة دي تبقى هروب...

إيه نوع تفسيرك للتغير الشاذ دة على أساس تقسيمك للبشر لنوع بيواجه ونوع بيهرب.؟!

Black Fox
29th January 2010, 05:38 PM
لو بالذات جه فى دى و هرب يبقى مش من النوع اللى بيواجه يبقى من النوع اللى بيهرب
و هو طول الوقت فاكر نفسه من النوع اللى بيواجه
لان المقياس الاكبر اللى بيقسم البشر للنوعين دول هو نقطة الضعف
حتى لو كان بيواجه حاجات كتير و هرب فى دى هو اذن من النوع اللى بيهرب
و العكس صحيح

و على فكرة النوع اللى بيهرب دة مش وحش
قالو زمان من خاف سلم
مش دايما المواجهه ايجابيه و مش دايها المواجهه حلوة و مش دايما اللى بيواجه شجاع
ساعات اللى بيواجه بيبقى احم ق و ساعات بيبقى اخرق و ساعات بيبقى مندفع

و الهروب مش دايما سلبيه
بالعكس ممكن يبقى هروب بتانى ممكن يبقى هروب بحساب هروب بتركيز

دايما فى الحلو و فى الوحش فى كل حاجه فى الدنيا
المهم ان الانسان يعرف يبقى حلو فى اللى هو فيه ازاى
مش يغير نفسه من حاجه لحاجه تانيه علشان هو متخيل ان دة الحلو

لا استغل الحلو فى المجال اللى انت فيه و متحاولش تغير نفسك بل طور نفسك

مش مثلا واحد بيهرب يفتكر ان الهروب دة وحش و انه لازم يواجه و ساعتها ممكن يخرب الدنيا بل بالعكس ممكن يستغل شخصيته فى اللى هو فيه

hussein boss
29th January 2010, 05:43 PM
مقصدتش من كلامي إن الهروب وحش..
لأن كل نوع من البشر له طريقته وكلهم صح..

ومقصدتش من كلامي إن مواجهته بدلا منها هرب..
قصدي هي المواجهة بالنسباله كانت هي الهروب..مش عارف فاهمني ولا لأ ..

زي مثلا مواجهة الإنسان شوك قدامه إنه يتفاداه..
ليه بقى مواجهته ليه مكانتش إنه يدوس على الشوك دة؟؟
أم إن المواجهة هي إنه يدوس عليه مش إنه يتفاداه..؟؟
أنا إحترت في النقطة دي..

Bent Misr
29th January 2010, 05:44 PM
- و لو انت من اللى بيواجههوا كل شئ هتبقى نقطة ضعفك دى بمثابة ترسانة متفجرات جواك انت خايف عليها اوى و عمال تقرب منها و تحميها علشان محدش ييجى جمبها و لو انت فى وسط كلام و جه عليها كلام هتبقى بندافع اوى عنها و بتبين للناس انها مش نقطة ضعف بس بطريقه غير مباشرة

غلط .. لو أنت من النوع الجرئ المواجه ، هتعترف بيها قدام الناس وقدام نفسك كملمح من ملامح كمالك الإنساني اللى مش بيكتمل غير بالضعف

Black Fox
29th January 2010, 05:51 PM
ردا على حسين فى الاول :

حسين المواجهه فى حد ذاتها هى مواجهة اللى قدمك بالمعطيات اللى عندك
يعنى المعطيات اللى عندك ان دة شوك
و لما حسبتها لقيت ان افضل مواجهه هى انك تبعد و تمشىفى طريق تانى

انت لو كنت دست عليه كنت هتبقى من النوع الوحش فى المواجهين

و ردا على منار ثانيا :
لا يا منار النوع اللى بتقولى عليه دة subtype حلو للنوع اللى بيواجه
بس دول قليلين
و لما باجى ادى سمات لنوع بدى السمه على حسب سمة اكتر ناس فى النوع دة
و سمة اكتر ناس فى النوع دة انهم بيواجهوو بالدفاع
انما فيهم اللى بيعترف
بل فيهم اللى بيعترف كمان و بيدور على حل ليها و دول اقل و اقل

hussein boss
29th January 2010, 06:09 PM
مممممم

قشطة...
يعني دي مواجهة مش هروب..

كويس..
على فكرة أنا بهرب برضك..بس لما أهرب أفضل متأرق لحد ما أواجه فأحس إن هم إنزاح من على قلبي...
لكن الهروب دايما بالنسبالي بسبب العصبية الـ***** فلازم أهدى قبل ما أواجه وإلا هخسر كتير لأني هواجه من غير تفكير..
وكانت من الحاجات اللي اتطلبت وقت كبير في حياتي على ما واجهتها أخدت حوالي 3 شهور-من عدم الراحة:|- ..بس ..

شكرا يا أحمد.. :)
إنت فكرتني بآخر مرة إتكلمنا فيها جد رمضان اللي فات لما كنا نايمين في معسكر المنوفية :d

Black Fox
29th January 2010, 06:15 PM
اها فاكر
على فكرة انا اسف ساعتها و الله انا كان نفسى ابقى فايف و اعرف اتكلم معاك
بس انت عارف اللى كان فيها

و على فكرة زى ما قلتلك الهروب حلو و متطلب كتير فعلا زى ماانت قلت فعلا علشان تبعد عن الموقف ساعة ما تكون متعصب علشان تعرف تحل بعد كدة
بدل ما تواجه مواجهه غلط باندفاع تكون عواقبها وخيمه

العفو يا حبى :-*:-*

Placebo
29th January 2010, 11:20 PM
أشعر بأن ذاتي تتهتك

- "إنشف ياض ما تبقاش سيس !"

هل لو انتزعت ما تبقى من ارادتي ، وسلمتها اليك في صندوق ، سيحل الموقف تلقائياً ؟

- "إجمد يله خليك راجل "

حاضر

Bent Misr
30th January 2010, 12:01 AM
- بست .. بست
* ايوه
- عليكي واحد
* ....

zizo4am
30th January 2010, 02:33 AM
أيوووة .. أخويا جاب لى عدد 2 أجندة جديدة من يومين .. من بتاعة 2010
مش بتكلم عن النوت بوك .. ولا الكشاكيل السلك الغريبة دى .. لأ .. بتكلم عن الأجندة
اللى هى فى الغالب بتكون عاملاها إحدى الشركات زى : الشرق للتأمين .. المقاولون العرب ..
أو حتى خلف التونى .. بتاع الصابون اللى على أول الشارع اللى ساكنة فيه أختى !

أجندة السنة دى مكتوب عليها "أبو حتة للإستيراد والتصدير"
مش عارف حد يعرف أبو حتة دة ولا لأ ..
عموما هم أحد أكبر تجار السيارات فى مصر .. وتقريبا واخد دلوقتى توكيل شيفروليه
إحم .. من بلدنا .. المنيا .. وصديق مقرب لأحد فروع عائلتنا :cool:

لفترة طويلة كانت علاقتى بلأجندة متوترة جدا .. وبدون سبب محدد
كنت بكره فكرة "الأجندة" .. بجد كنت مش لاقى ليها أى معنى .. وأنا مش بحب الحاجة اللى ملهاش معنى
الحاجة الوحيدة اللى كنت بشوفها مفيدة فى الأجندة ..
هى قراءة عناوين السفارات فى مصر .. والفنادق .. والمستشفيات .. والبنوك .. ومواعيد القطارات من القاهرة للإسكندرية والعكس .. وفهرس الإجازات الرسمية ..
وحتى دى مكنتش عارف هى هتفيدنى فى إيه !
نيجى بقة لأكتر جزء ممتع بالنسبة لى .. حاجة كدة زى فقرة الساحر فى المولد ..
فقرة "مفاتيح المكالمات التليفونية الدولية "
كنت بقعد بالأيام أحفظ أكواد مدن عجيبة .. وكل ما تجيلى أجندة جديدة .. اراجع عليهم لتكون واحدة إتغيرت ولا حاجة
ولغاية دلوقتى لسة حافظ معظمهم .. عندك مثلا :
أمريكا وكندا زى بعض .. وطبعا رقم 1
مفتاح بنما .. 507
جواتيمالا .. 502
ليتشنشتاين .. 41
وغيرهم كتير زى : نيبال .. ونيكاراجوا .. وسيراليون .. وبورتريكو .. وبابوا نيو غينيا

اللى كان بيضايقنى فى الأجندة الورق الكتير اللى كنت ببقى مش عارف أكتب فيه إيه
زمان .. أول ما كانت بتجيلى أجندة جديدة .. وعشان مقعدتش أفكر كتير هكتب إيه فى كل الورق دة ..
كنت بجيب قلم حبر محترم وأعمل خطين واحد بالطول .. وواحد بالعرض .. عشان أضمن إنى مش هكتب فيهم حاجة

بس الحقيقة بعد كدة .. نظرتى للأجندة إتغيرت .. كتير
بقيت مدمن أجندات ..
مقدرش أستغنى عن الأجندة أبدا طول ما أنا قاعد فى البيت ..
بكتب فيها كل حاجة .. أى أفكار .. أى عناوين .. وفى أول كل صفحة من فوق هامش بعنوان أغنية مرة لفيروز ومرة لمنير بالتبادل .. على حسب الموود

عندى دلوقتى صف مكون من 9 أجندات .. مكتوب فيهم كلام كتير .. صحيح هو لا يساوى شئ عند الناس ..
بس بالنسبة لى بيساوى كتير .. كتير أوى يعنى
وطبعا دول غير الإتنين اللى بكتب فيهم حاليا .. والإتنين الجداد

لما بقلب فى الأجندات القديمة .. بلاقى كلام غريب .. بقول لنفسى فعلا .. أنا مش عارف كتبت الكلام دة إزاى
عشان كدة .. لما فتحت الأجندة الجديدة على صفحة واحد يناير
مبقتش عارف أكتب إيه ..
خايف بعد عدة سنوات (وأنا متأكد إن دة هيحصل) لما آجى أفتح الأجندة دى وأشوف الكلام الى فيها
أقول : إيه القرف دة ؟ معقول أنا كنت بالغباء دة ؟ وإزاى كتبت كدة ؟
بس بتتابع السنين والتجارب .. إتعودت على الموضوع دة .. وبقة مش بيقلقنى أوى
ببساطة .. فتحت الأجندة وكتبت الكلام اللى أنا بكتبه دلوقتى دة
وهضطر أقفل هنا عشان بقالى5 أيام بكتب .. بقينا فى 5 يناير .. ولسة السنة طويلة

عايز بس .. أعتذر لذوات الخطين المتقاطعين .. أجنداتى السابقة
حقك عليا .. مكنتش أعرف قيمتك

هامش : الأغنية اللى فى أول صفحة 1 يناير هى أغنية صبحى الجيز
(http://www.youtube.com/watch?v=B6aTPEHx9r0)

Amjad
31st January 2010, 12:16 AM
نَشُكّ بإشياء أخرى ومن بينها الفُرص السانحة .. ولكنّنا لا نَشُكّ بنوستالجيا الرائحة ...

محمود درويش ...

Placebo
31st January 2010, 12:45 AM
هل يمكن أن أنجح في أن أكون منغلقاً ومتحفظاً إلى حد بعيد ، دون أن أصبغ ذلك بالدين ؟

cazablanca
31st January 2010, 01:00 AM
يسير قطار المترو فى النور لمسافة طويلة وبعد «السيدة زينب» يبدأ النفق، بمجرد أن يدخله القطار يشعر الراكب منا بالاختناق والكآبة، النفق المظلم يبدأ بسعد زغلول، ثم السادات، ثم عبدالناصر، ثم أحمد عرابى، ثم حسنى مبارك، وبعد الرئيس الحالى مباشرة يخرج القطار إلى وجه الأرض حيث النور والحياة.. لابد أن لهذا دلالة لا يفهمها إلا المترو !!!!!!!!
ـــــــــــــ
محمد صلاح العزب :d

Bent Misr
31st January 2010, 01:14 AM
هل يمكن أن أنجح في أن أكون منغلقاً ومتحفظاً إلى حد بعيد ، دون أن أصبغ ذلك بالدين ؟

هل يمكن أن أصبح عصريًا متمدنًا منفتحًا وقورًا ناجحًا، وأن أصبغ ذلك بالدين ؟

Placebo
31st January 2010, 01:26 AM
لا يستحيل ، لكن السلبية لها طعم مالح جميل

Bent Misr
31st January 2010, 01:28 AM
السلبية لها طعم الجيلي بالموز

رائع الحقيقة ، لكني لا افتأ أعشق الشطّة !!

Magestic
31st January 2010, 01:41 AM
هل يمكن أن أصبح عصريًا متمدنًا منفتحًا وقورًا ناجحًا، وأن أصبغ ذلك بالدين ؟

b-b

سبحان الله على توارد الأفكار ..

أنا كنت داخلة أكتب نفس صيغة السؤال اللى انتى كتبتيها دى ..;;)

هو ده السؤال الأهم إنه يتجاوب !!

و الإجابة هى ..

"نعم قطعا" ..

فرسولنا - صلى الله عليه و سلم - فى عصره كان منفتحا وقورا ناجحا .. :x

و هو قدوتنا .. لذا يمكننا الوصول إلى ذلك ..;;)

cazablanca
31st January 2010, 01:42 AM
هل كان علينا أن نسقط من عُلُوّ شاهق، ونرى دمنا على أيدينا… لنُدْرك أننا لسنا ملائكة.. كما كنا نظن؟ وهل كان علينا أيضاً أن نكشف عن عوراتنا أمام الملأ، كي لا تبقى حقيقتنا عذراء؟
كم كَذَبنا حين قلنا: نحن استثناء!
أن تصدِّق نفسك أسوأُ من أن تكذب على غيرك! أن نكون ودودين مع مَنْ يكرهوننا، وقساةً مع مَنْ يحبّونَنا - تلك هي دُونيّة المُتعالي، وغطرسة الوضيع!
أيها الماضي! لا تغيِّرنا… كلما ابتعدنا عنك! أيها المستقبل: لا تسألنا: مَنْ أنتم؟ وماذا تريدون مني؟ فنحن أيضاً لا نعرف. أَيها الحاضر! تحمَّلنا قليلاً، فلسنا سوى عابري سبيلٍ ثقلاءِ الظل!
الهوية هي: ما نُورث لا ما نَرِث. ما نخترع لا ما نتذكر. الهوية هي فَسادُ المرآة التي يجب أن نكسرها كُلَّما أعجبتنا الصورة! تَقَنَّع وتَشَجَّع، وقتل أمَّه.. لأنها هي ما تيسَّر له من الطرائد.. ولأنَّ جنديَّةً أوقفته وكشفتْ له عن نهديها قائلة: هل لأمِّك، مثلهما؟
لولا الحياء والظلام، لزرتُ غزة، دون أن أعرف الطريق إلى بيت أبي سفيان الجديد، ولا اسم النبي الجديد! ولولا أن محمداً هو خاتم الأنبياء، لصار لكل عصابةٍ نبيّ، ولكل صحابيّ ميليشيا! أعجبنا حزيران في ذكراه الأربعين إن لم نجد مَنْ يهزمنا ثانيةً هزمنا أنفسنا بأيدينا لئلا ننسى!
مهما نظرتَ في عينيّ.. فلن تجد نظرتي هناك. خَطَفَتْها فضيحة! قلبي ليس لي… ولا لأحد. لقد استقلَّ عني، دون أن يصبح حجراً. هل يعرفُ مَنْ يهتفُ على جثة ضحيّته - أخيه: «الله أكبر». أنه كافر إذ يرى الله على صورته هو: أصغرَ من كائنٍ بشريٍّ سويِّ التكوين؟
أخفى السجينُ، الطامحُ إلى وراثة السجن، ابتسامةَ النصر عن الكاميرا. لكنه لم يفلح في كبح السعادة السائلة من عينيه. رُبَّما لأن النصّ المتعجِّل كان أَقوى من المُمثِّل. ما حاجتنا للنرجس، ما دمنا فلسطينيين. وما دمنا لا نعرف الفرق بين الجامع والجامعة، لأنهما من جذر لغوي واحد، فما حاجتنا للدولة… ما دامت هي والأيام إلى مصير واحد؟.
لافتة كبيرة على باب نادٍ ليليٍّ: نرحب بالفلسطينيين العائدين من المعركة. الدخول مجاناً! وخمرتنا… لا تُسْكِر!. لا أستطيع الدفاع عن حقي في العمل، ماسحَ أحذيةٍ على الأرصفة. لأن من حقّ زبائني أن يعتبروني لصَّ أحذية ـ هكذا قال لي أستاذ جامعة!.
«أنا والغريب على ابن عمِّي. وأنا وابن عمِّي على أَخي. وأَنا وشيخي عليَّ». هذا هو الدرس الأول في التربية الوطنية الجديدة، في أقبية الظلام. من يدخل الجنة أولاً؟ مَنْ مات برصاص العدو، أم مَنْ مات برصاص الأخ؟ بعض الفقهاء يقول: رُبَّ عَدُوٍّ لك ولدته أمّك!. لا يغيظني الأصوليون، فهم مؤمنون على طريقتهم الخاصة. ولكن، يغيظني أنصارهم العلمانيون، وأَنصارهم الملحدون الذين لا يؤمنون إلاّ بدين وحيد: صورهم في التلفزيون!. سألني: هل يدافع حارس جائع عن دارٍ سافر صاحبها، لقضاء إجازته الصيفية في الريفيرا الفرنسية أو الايطالية… لا فرق؟ قُلْتُ: لا يدافع!. وسألني: هل أنا + أنا = اثنين؟ قلت: أنت وأنت أقلُّ من واحد!. لا أَخجل من هويتي، فهي ما زالت قيد التأليف. ولكني أخجل من بعض ما جاء في مقدمة ابن خلدون. أنت، منذ الآن، غيرك!.
ــــــــــــــــــــــــ
محمود درويش

الناس
31st January 2010, 02:38 PM
do u forget?
3ady y3ny lma forget
do u suffer from al zahimar?
la2 lsa shewya
5ali7a 3 allah

Mango
1st February 2010, 01:29 AM
أين زهوري اللعينة ؟؟؟؟؟

Optimestic
1st February 2010, 01:51 PM
http://2.bp.blogspot.com/_oSenO_uuf-U/SiQNwzLgWWI/AAAAAAAAAFc/-kKOk_G6fQk/s320/%D9%85%D9%84%D9%84.jpg

عارف .. احساسك انه مافيش جديد ... رغم ان كل يوم في احداث كتير .. اهو هو دة بقى :rolleyes:

السنة بدأت ... اخدنا راوندات ... بدأنا ندور على الدروس ... اخد مع فلان و لا علان ... :confused:

علان عاجبني اكتر ... طيب اكمل معاه و لا اسمعه في البيت ... لا هاكمل .. طيب يا بابا عايزة فلوس الدروس .. دفعناها ..
يا عيااااااال ... عايزين نخرج نتمشى ... ماشي ... حددوا يوم ... حددنا يوم :|

مصر هاتلعب النهاردة مع الجزاير ... يا رب نكسب ... و يا رب الماتش يعدي من غير مشاكل ... هييييييييييه ... كسبنا

الشوارع سهرانة تحتفل للصبح ..... :blow::blow:

فرح صاحبتي النهاردة ... مبرووووووووك ... رحت الفرح ... و رجعت ... انبسطت قوي ... مافيش ساعتين بعد ما رجعت ... المود رجع لحالة الاكتئاب الحاد مرة اخرى ...
النهاردة الدرس مااتلغاش ... قشطة ... هانحضر ... الدرس خلص ... جري ع البيت عشان الحق الشوط الاولاني من اوله ... وصلت ع الماتش بالظبط ... مالحقتش البس لبس بألوان علم مصر ... مش ازمة ... الاورانج شغال ... ياللا نخرج عشان نلحق الماتش

ايييييييه الماتش المتقفل دة ... الحداشر لعيب قاعدين جوا المرمى !!!! :tongue::tongue:

هيييييييييييييييييه ... جدو جدو جدو جدو ... برافو عليك يا وااااااااااااااد .... :blow::blow::blow:

مصر كسبت تاني ... الشوارع سهرانة - تاني - بتحتفل - تاني - للصبح - تاني برضه ..... :blow:

معرض الكتاب فتح ... قشطة ... ياللا نروح ... :|:|

رغي مع صحابي في التليفون لغاية نص الليل .... تشات ع الفيس بوك للصبح ... :bla::bla::bla:
المفروض اذاكر العملي عشان عندي درس بالليل ... المفروض اسمع الجاينا تاني عشان كنت قاعدة نايمة في الدرس :yawn::yawn:

اووووووووووووووووف ... زهقانة ... الحياة مافيهاش حاجة تتعمل ... الدنيا على قد ما هي مليانة ... بس فاضية برضه .... :rolleyes::rolleyes:

الحاجات الحلوة بقت فرحتها في وقتها بس ... :( :(

مجرد temporary analgesic

بعدها المود بيرجع لحالة الملل القاتلة .... :( :( ... انا بكره الملل اكتر من الحزن ... :(( ......

و نفس السؤال .. هنفضل كدة كتير ... و لا في نقطة نور (على رأي عمنا ... بهاء طاهر ) ... و الدنيا هتفتح حبة .؟؟؟ ... :(

Baddour
1st February 2010, 02:16 PM
موقع مكتبة الاسكندرية :)
http://alex.rewayat2.com/

Kito Kid
1st February 2010, 04:40 PM
فى مقولة جميلة اوى :
الانسان هو الحيوان الوحيد الذى يخجل لانه الوحيد الذى يفعل ما يخجل

JellyLola
1st February 2010, 08:20 PM
(مالوش إسم) عنوان كتاب العسيلي الأول .. المليء بالأسئلة

غالبا ما تواجه الكاتب مهمة شديدة الصعوبة والحساسية، تلك التى تتعلق باختيار عنوان كتابه الذى يعرض فى كلمات زهيدة منتجه الإبداعى بشكل مختلف يجذب إليه القارئ، أما هذا الكتاب فقد اختار مؤلفه أن يكون «ملوش اسم»، وهو العنوان الذى اعتبره كاتبه أحمد العسيلى تقديما لأولى تجاربه فى الكتابة بعد نجاحه الكبير الذى حققه كمقدم للبرامج فى الراديو والتليفزيون .

أول انطباع تحمله السطور الأولى لـ«كتاب ملوش اسم» ــ الذى صدر أخيرا عن دار الشروق فى 196 صفحة ــ هو احتفاظ العسيلى بروحه الخفيفة ونبرته الواثقة المعهودة من خلال فن الكتابة، وهى التجربة التى اعترف أنها أصابته ببعض الحيرة فى البداية لا سيما فى الاختيار ما بين الفصحى والعامية للتعبير عن أفكاره، وهى الإشكالية التى عبر عنها بقوله «بعد أن قررت أن أكتب كتابى الأول.. وقعت فى حيص بيص.. ما كنتش أعرف أكتب بالعامية ولأّ بالفصحى.. مشكلة معضلة جدا»، وكان كما يبدو من هذا البوح أنه سيستخدم العامية التى اعتبرها أقرب للقلب وتتحدث إلى كل الناس، وقال فى ذلك «المهم من غير رغى يعنى قررت أنى اكتب زى ما بفكّر بالعامية، ولو فى حاجة استعصت على، اكتبها بالفصحى».

اوعوا حد يفكر لوحده

المتابع لبرامج أحمد العسيلى يعلم جيدا قدر عشقه للتأملات وطرح التساؤلات وإبداء التعليقات والانتقادات، لا سيما للمشاهد والظواهر الاجتماعية السلبية، ومع ذلك لا يخلو حسه الناقد هذا من روح ساخرة وطريفة فى آن واحد، وهو ما ظهر جليا خلال هذا الكتاب الذى عدد فى فصوله تأملاته التى بدأها بفصل عنوانه «الله» بدأه برحلة بحث طفل حائر بسؤال «هو ربنا فين؟»، وتبع هذا السؤال فى الفصل التالى «اوعوا حد يفكر لوحده» الذى بدأه بقوله «العقدة الكبرى اللى بتواجه فهمنا لفكرة معقدة جدا وواسعة وشاملة ويفوق استيعابها قدراتنا المحدودة زى فكرة الله، وهى إن المجتمع بتاعنا ما بيديش فرصة لاكتشافه بأنفسنا، دايما بيفرض على كل واحد فينا وهو طفل صورة لربنا فى أغلب الأحيان بعيدة جدا عن الواقع، ببساطة لأننا منعرفش الواقع».

فى فصل «خداع بصر» عدد العسيلى ما اعتبرها مظاهر للتدين فى الظاهر المصرى،ومنها «تقول لحد صباح الخير يقولك عليكم السلام، تقول الرسول يقولوا عليه الصلاة والسلام، ناس تتخانق تقول لا إله إلا الله، ناس تتصالح يقولوا سبحان الله، تجيب حاجة جديدة «ما شاء الله»، تركب الأسانسير تقرا دعاء الركوب، تروح محل تسمع قرآن تركب تاكسى تسمع قرآن، تكلم حد فى التليفون ويحطّك على الـ waiting تسمع قرآن برده، والجوامع عامرة وعمرو خالد له ملايين المريدين، وملايين أكتر بيصلوا التروايح فى رمضان، ومش برامج دينية بقه لأ ده كان زمان، دى محطااااات.. الله الله، حلو أوى الكلام ده ولو حد شافنا بره يقول ده الناس دول كلهم هيروحوا الجنة طابور».

ويتابع بعدها فى تعقيبه على هذه المظاهر بقوله «المجتمع اللى مليان تدين ده لدرجة إنه بيدلدق فى الشارع، هو نفس المجتمع اللى البنت بتتعاكس بل وبيتحرش بها على مرأى ومسمع من الناس وما حدش بيتكلم حتى يقول عيب».
علامات استفهام

استخدم المؤلف صيغة الاستفهام فى عدد من فصول كتابه تماشيا مع تساؤلاته اللانهائية فى الوجود والعبودية والذات منها «ليه بنصلى؟» و«ليه الناس مش زى بعض؟» وإزاى الناس زى بعض؟»، «يقولوا عليا إيه؟» و«عايز إيه؟» و«إنت مين؟» و«عندك كام سنة؟»، وفى المقابل أطلق على فصول أخرى كلمات تجريدية مثل «الاستسلام»، «السعادة»، «الصبر» ، «الدعا»، «الحب»، «الموهبة»، «الشهرة»، «النفس» و«الموت» الذى قال عنه «ما حدش يقدر ينكر أبدا إن الموت عنده ميزات عبقرية، فجأة كده تخلص كل مسئوليات البنى آدم، كل حاجة خايف منها فى الدنيا، كل حاجة كانت قلقاه، كل حاجة كانت وراه وما بيعملهاش، ومحسساه إنه مقصّر، فجأة يبقى مش محتاج تانى ياخد قرار صعب، فجأة يبقى مش محتاج يبذل مجهود عشان يعرف يقول إيه ولاّ يتصرف ازاى،فجأة يبقى مش مهم خالص كل الناس فاكرين إيه، فجأة يبقى الماضى والمستقبل حاجة واحدة..ياااه»، وراح الكاتب يتأمل فى الموت كثيرا، وفى النهاية قال «وبعدين تعبت عينى من الدموع وأنا بكتب الموضوع ده ومش عارف سببها أصلا من كتر الحاجات اللى حاسس بيها.. فكفاية كده..»، واستهل العسيلى فصله عن «الحيرة» برباعية الشاعر والفيلسوف الكبير صلاح جاهين :

لا تجبر الإنسان ولا تحيره
يكفيه ما فيه من عقل بيحيره
اللى النهارده بيطلبه ويشتهيه
هو اللى بكرة هيشتهى يغيره

حلم يقظة

تحدث العسيلى فى بداية هذا الكتاب عن حلم يقظة كان يراوده كثيرا فى طفولته يقول عنه «قال اللهم اجعله خير طالع أنا فى التليفزيون بقول نظريات وأفكار ورأيى فى كل حاجة فى الدنيا، والمذيعة الحلوة منبهرة جدا بكل كلمة بقولها، وقاعد أنا بقه منجعص بثقة فى الكرسى بتاعى ومكتوب تحت صورتى بالبنط العريض المفكر الكبير: أحمد العسيلى، حلم غريب جدا، هى دى شغلانة يحلم بيها طفل دى؟ المفكر الكبير؟!».

ويتابع «الحمد لله جزء من النبوءة تحقق، بطلع فى التليفزيون وفى الراديو وبكتب مقالات وكمان بكتب كتب أهو، بس الأهم لإنه السبب فى كل ده إنى على طول بفكّر.. بفكّر.. بفكّر..».

Mango
3rd February 2010, 11:46 PM
ايزة أعمل حاجات جريئة .
حاجات الناس مش متعودة أني أعملها .
بس المشكلة أن نص الحاجات اللي بفكر فيها نصها مش قانوني .
و النص التاني حرام .

عايزة أتغير للاسوأ
عايزة اخيب امل الناس فيا .

Mermaid
4th February 2010, 08:09 AM
حياتنا

هكذا هي الحياة شجرة تداخلت فروعها ؛لتكون نسيجا هائلا من المشاعر والمواقف ؛
لتخلق بداخلنا مشاعر متضاربة من حب وكره حزن وفرح ؛ وتفتح امامنا الطريق لنصنع انفسنا .......
قد تكون هذه الطرق صعبة احيانا ؛متعبة ؛محبطة واخرى قد تكون سهلة بسيطة
خاصة عندما تكون محاطا بمن تحب .......
تلك المواقف التي تبلور شخصيانتا وتنحت بايديها ملامحنا تلك الملامح التي قد تبدو قاسية ف بعض الاحيان ولكنها تخفي بداخلها جبالا هائله من الحنان و الطيبة .... واحيانا اخرى رغم ما قد تبدو عليه هذه الملامح من برائة تخفي ورائها بحور عميقة من الحقد وا لكره قد تؤدي ثورتها الى دمار شامل قد يقلب موازين الحياه :وقد يغير نظرانتا للامور وكيفيه تعاملنا مع ما يواحهنا.....

فلنحيا حيانتنا كما نريد ولنتعلم من كل ما بصطدم به من المواقف ولنحولها الى سلالم نصعد بها الى اعلى درجات الرضا والسعاده ولا نسمح لاي شخص او موقف بان يهدم احلامنا فلا يوجد ما يستحق ولنفكر جيدا قبل ان نعطي ثقتنا الكاملة لاي شخص حتى لا نندم .......

midoman
4th February 2010, 08:37 PM
أحب حرف (ذ) ليس لأن الحرف يعنيني كثيراً..
أو أنني أحب شخصاً بهذا الاسم ..
ولكن لأنني أجده بعيداً ..
عن كل (صراعات الحروف) حيث يقطن في الركن
الأيسر من ( لوحة المفاتيح) أحب أن أعيش مثله بعيداً
عن مشاكل البشر ..!!

Baddour
4th February 2010, 08:54 PM
تلك الايام التى احاول ان اسقطها من حياتى تعود بارزة لى مخالبها
لا تعرف الهوادة
لا تأتينى بسلام ابدا
لا تحاول مهادتنى
بل تظهر فجأة كالروح الغاضبة الهائمة على وجهها بحثا عن ضحاياها,وعندما تجدنى بين طيات الزمن تظهر لى كوحش عثر على فريسة ثمينة لن تعوض !
لم انا ؟؟
كثر هم من تألموا فى تلك الايام بكل تأكيد
ام لك قدرة خفية على اكتشاف الضعف فى النفوس
هل تدركين شخصك المنشود الذى يحمل جرحك الدائم ,و الذى لا يندمل ابدا مع مرور غيرك من الايام وان كانت قاسية ايضا
كم تمنيت ان يكف هذا الكتاب عن فر ورقه
متى ستكف ؟؟!

كل المشاركات دي ممكن تتكتب في موضوع ادخل و اتكلم في اللي انت عايزه او قول كلمة للي في بالك ...

الغرض من الموضوع ده هو كتابة قطع ادبية فقط ..
اعتذر ولن تكرر :shy:,لانى شخصيا بحب الموضوع ده ;;)

Deedy
4th February 2010, 11:55 PM
ما المرأة إلا الأفق الذي تشرق منه شمس السعادة على هذا الكون فتنير ظلمته ، والبريد الذي يحمل على يده نعمة الخالق إلى المخلوق ، والهواء المتردد الذي يهب الإنسان حياته وقوّته ، والمعراج الذي تعرج عليه النفوس من الملأ الأدنى إلى الملأ الأعلى ، والرسول الإلهي الذي يطالع المؤمن في وجهه جمال الله وجلاله "...مصطفى لطفي المنفلوطي

يلا يا بنات ...افرحوا..

Amjad
5th February 2010, 12:49 AM
والظلّ يبكي خلف هستيريا حصان مسّه وتر .. وضاق به المدى بين المدى والهاوية .. فاختار قوس العنفوان

محمود درويش ..

munoise
5th February 2010, 10:31 AM
عارفين الست |سميرة سعيد غنيت ""عندى حالة ملل ليه؟؟؟""

عشان كانت بتتفرج على احد القنوات المصرية..بدون اى تحديد..كلهم واحد

عارفين ليه كانت ملاّنة وزهقانة؟؟

عشان الناس اللى جوا الفيلم ..هم هم اللى بيقدوما البرامج اللى بعد الفيلم.

هم هم ضيف البرنامج اللى بعد البرنامج اللى كانوا بيقدموه بعد الفيلم

هم هم اللى عاملين الاعلانات اللى بين البرنامج اللى بعد البرنامج اللى كان بعد الفيلم والفيلم اللى بعده

وهم هم اللى كانوا على قناة تانية خالص بيمثلوا المسلسل..

وهم هم اللى بيقدموا البرنامج اللى بعد المسلسل

وهم هم الضيوف فى البرنامج اللى بعد البرنامج اللى كان بعد المسلسل..

همممم..وهم هم للى بيعملوا الاعلانات اللى...................

عندكوا وقت؟؟

طب زهقتوا ولا لسه؟؟!!

طب بينا نكمّل...

و لا بلاش...خللى الست |سميرة (http://www.youtube.com/watch?v=uZSDyswvblA) هى اللى تكمل....

يا حبيبى يا منفلوطى:shy:

شكرا يا ديدى على نفحة الامل..;;)

Mermaid
5th February 2010, 06:39 PM
لن ابكي على سذاجتي....... فلو لا سذاجتي لم تالمت...... و لو لم اتالم لما حزنت.... و لو لم احزن لما فكرت بالتغير ..... و لو لا التغير لما خلعت عني رداء السذاجة .....

Mango
5th February 2010, 07:54 PM
أمبارح رحت أشتري جزمة vans
الجزمة أللي بتبقى قماش مرسوم عليها لو حد ميعرفهاش .

كان عليها عرض كانت ب 385 و بقت ب 195 يعني فرق مهول .

أنا قلت أستغل العرض و أجيب واحدة .

جربتها عليا و رحت احاسب الكاشير قالتلي 270

ليه ؟؟؟
عشان مقاسك كبير .

لحد دلوقتي مش فاهمة ادفع 80 جنيه زيادة عشان رجلي كبيرة لبه ؟؟؟؟

طبعا ماشترتهاش و سبت المحل و طلعت .

بس كنت متضايقة جدا .

تقريبا ده أنتقام المحل من اللي رجليهم كبيرة .

DR.EX
5th February 2010, 08:36 PM
من روائع المليجى ....

انتهى الدرس يا غبى .......!!!!

http://www.youtube.com/watch?v=4oFUO4D3HjU&feature=related

zizo4am
6th February 2010, 02:06 AM
قبل أى حاجة ياريت الناس اللى بتضايقهم كلمة "زبلة" لأسباب خاصة بيهم يحاولوا ميقروش الموضوع دة ..
لأنه ممكن يكون فيه حقائق وصدمات أنتم مش واخدين بالكم منها .. وهتكون صعبة عليكم شوية ؟؟

طبعا لفظ " زبلة" من الألفاظ الشهيرة فى مجتمعنا المصرى ..
يمكن يكون من أهم الألفاظ التى يتم إطلاقها على بعض الشخصيات .. بعينهم
"زبلة" لقب إعتدنا إطلاقه على هؤلاء أصحاب الحجم الضئيل ..
بتقول عليه: دة قصير وزبلة ..
وأحيانا : دة عيل مأذعر (مقذعر) وزبلة

أنا متأكد إن كل واحد فينا شاف قبل كدة زبلة .. أو على الأقل يعرف واحد إسمه زبلة
أنا أعرف واحد زبلة ..
هو الحقيقة إسمه " أحمد عثمان " بس الناس إعتادت إطلاق إسم " زبلة " عليه ..
حتى أصبحت حقيقة واقعة .. ولو ناديت عليه بإسمه الحقيقى "أحمد عثمان" .. ولا هيعبّرك

أنا بعتذرلك يا زبلة جدا .. مش تحيز ضدك والله ولا حاجة .. ولا حتى ضد باقى الناس الزبلة اللى أنا مش أعرفهم
بس أنا أصلى لازم أوضحلكم حاجة .. يمكن تكونوا مش واخدين بالكم منها

أنت عارف يعنى إيه زبلة ؟!
تضاربت الأقاويل حول تفسير معنى الزبلة ..
لكنها دائما تتراوح بين روث الماعز .. أو روث الحمام ..
آه والله .. تخيل !

يعنى لما يكون كل الإختلاف بين الناس عن معنى إسمك .. وتكون الخيارات ما بين روث الماعز وروث الحمام ..
الحقيقة حاجة فى منتهى الحقارة .

شوف .. أنا عارف إنك فى حالة نفسية غير مناسبة لسماع مثل هذه الحقائق الأليمة .. بس أهو
خاطر جالى .. ولازم تعرفه

أنا عارف إنك هتقولى : "وأنا مالى .. أنا طلعت قصير ودى حاجة مش بإيدى .. كنت هعمل إيه يعنى"
أنا معاك إن دى حاجة مش بإيدك ..
بس كانوا سموك إيه إسم تانى يعبر عن قصر القامة .. غير زبلة !

ومتفق معاك تماما إن اللى إخترع لفظ "زبلة" وقرر إنه يطلقه على أى حد قصير دة راجل دماغه سم ..
وأكيد كان مخنوق - من واحد قصير - جدا للدرجة اللى تخليه ينعته بهذه الصفة النكراء .

بس برضو أرجع أقول إن العيب أكيد فيك ..
أكيد أنت مش كويس من جوة .. ونيتك مش صافية ..
وإلا مكنش ربنا أراد أن يلازمك هذا اللقب طيلة حياتك ..
أكيد أنت عملت حاجة مش كويسة .. ومين عارف يمكن لو مكنش إسمك زبلة كنت عملت بلاوى ..
وأكيد فى حكمة من إنك تعيش ذليل ونفسك مكسورة للأبد .

معلش يا زبلة .. أنا عارف إن مفيش حاجة فى إيدك ممكن تعملها ..
هو دة قدرك يا بنى !

DR.ROMA
6th February 2010, 01:26 PM
فكر في كل لحظة حلوة .... مهما كانت قصيرة
و احمد ربنا انك تقدر تفرح و تقدر تستمتع بطعم السعادة
----------
فكر في كل لحظة وحشة ... مهما كانت طويلة
و احمد ربنا انك تقدر تدمع و تخرج الحزن ده على شكل قطيرات مائية مملحة
----------
فكر و قول بصوت عالي ليه ربنا خلقنا في التناقض ( التقابل- التضاد) ده
شمس و قمر , ليل و نهار, صدق و كدب
تخيل لو انت طوووووول الوقت عمال بتضحك و البسمة تملأ شدقيك و بطنك وجعتك من كتر الضحك
مش هتحس بملل
لأ و سبحان الله .. هتلاقي بطنك وجعتك و هيزيد الوجع و تعيط و تجري تاخد قرص بسكوبان
شفت ان التناقض مش بمزاجنا ...
و لو كنت طووووول الوقت زعلان و بتعيط و حزين هتبص في المراية هتلاقي منخيرك حمرا و وشك أحمر فهتضحك
أو تيجي على بالك لحظة فرحة تخليك تبتسم .. هتزعل أينعم ان عقلك الباطن بيختار أوقات غير مناسبة
بس هتنس الحزن

لذلك .. هنرفع شعار .. كانت كاتباه هناء ( هيرمي ) في توقيعها
يحيا التناقض

Dr.Mohannad.M
6th February 2010, 09:25 PM

بعد التحية والسلام .. وبعد غيبة طويلة أعود "لأدخل وأكتب اللي أنا عايزه" ..

الجميع يعرفون حقا أنني من أولئك الذين يعانون إمساكا فكريا مزمنا ، وأصدقك القول أنني حاولت كثيرا أن أرغم نفسي على الكتابة ولكنني في كل مرة أؤثر السلامة وأكف عن المحاولة تحت وطأة آلام الحزق التي تكاد تودي بتلافيفي المخية إلى أقرب حاتي "بيبيع لحمة راس" ..

ولعلك تتساءل الآن - خير اللهم اجعله خير - عن سر هذه الانفراجة والفيض النوراني الذي يغشاني اليوم ،ولكن الصورة تتحدث عن نفسها أخي "الذكي" .. حتما هو د.جلال أمين ! .. ذلك العملاق الذي كلما اقتربت منه شعرت بأنك تتضاءل .. وكلما حاولت أن تتفاصح معه خرجت كلماتك أقرب إلى "نغنغات" الرضّع و "جغجغاتهم" .. بقولك جلال أمين أصحى معايا !!

وحيث كانت دار الشروق قد أعلنت أنه سيكون يوم السادس من فبراير يوم حضور المفكر العظيم للتوقيع على كتاباته كنت قد أخلصت النية وشددت العزم على ألا أفوت فرصة اللقاء وبالفعل جاء جلال أمين مبكرا عن موعده بربع الساعة والتف حوله مريدوه واستطعت أن أسرق منه هذه الصورة لأثبت حالة اللقاء كما حظيت من نبع الحكمة بضع قطرات هي كافية لتدل على صفاء الفكر وجلاء الرؤية ..

سألني الرجل بكل الود عن اسمي ليكتب الإهداء على مجموعة كتبه المعنونة بـ " ماذا حدث للمصريين ؟ " فأخبرته أنني "مهند حاج" ،ويبدو أنه استغرب الاسم ليستفسر عن "من أين أنا؟" فقلت أنني من بلاد النوبة فابتسم .. سألني ماذا أدرس وعن الفرع الذي أفضل التخصص فيه فأجبت ..وأشهد أنه مع كل سؤال يبتسم ابتسامة الحكماء الدافئة التي تملؤك رغبة بالقفز في حضنه رأسا وأنت تصرخ "بابا .. بابا" .. الرجل رائع حقا .. وإن فهمت أن غرضي أن أصل إلى هذا المعنى من خلال هذه الكتابة فقد فقأت عين الصواب بسهم الحقيقة ..

وماكنت لأترك رجلا كهذا دون أن أسأله عمّن سيرشح في الانتخابات المقبلة فضحك وقال : "أرشحك إنتَ" .. فقلت له وأخمصي تكاد تطأ الثريّا من شدة "الزقططة" : أنه والله يا دكتور نفسي أبقى رئيس . فقال وقد غمرته الحماسة وهو ينظر مباشرة إلى عيني كأنما يحاول قراءة روحي أو ربما يحاول امتصاص طاقة الشباب : إنه في كل مرة حد بيسأله السؤال دا - اللي هو ترشح مين للرئاسة؟ - بيرد يقول إنه مستعد يطلع لهم في الشارع اللي هو ساكن فيه اتنين ينفعوا يبقوا رؤساء وإن الحكام عايزينا نحس إنه مافيش حد يصلح لمسؤولية زي دي .. قلتله : خلاص يا دكتور المرة الجاية لما يسألوك قول لهم "أرشح مهند حاج" .. فضحك:)) .. وقالي : يبقى كده في 3 في الشارع بتاعي :)) .. عندك كام سنة ؟ قلت له : 20 .. قالي خلاص أديلك كمان 10 سنين وابتسم :) .. أنا كمان ابتسمت ثم شكرته حتى يستغيث وبس خلاص :((

دعني أخبرك أن كلامه عميق أكثر مما يبدو .. الرجل لا يجامل .. ولولا سوء استخدامي لموهبتي في الاستعراض ولولا أنني "باضرب لخمة" وأفقد قدرتي على التحليل والتفكير السريع وكأن عقلي غرز في مستنقع للرمال المتحركة قدام اثنين ليس لهما ثالث : الستات والمشاهير لكنت ناقشته أكثر ..
هو بلا شك كان يقصد بقوله "أرشحك إنت" أنه يرشح الجيل الجديد ذا الدماء الحارة .. فقد عبثت الأرضة في جذع الحرس القديم بما يكفي .. عمرو موسى صاحب الشخصية القوية التي أثارت حماس الشعب المصري بات مترددا في ترشحه للرئاسة .. و البرادعي لم يقم بأي حركة فعالة للرد على سيل العرم الذي صبته الجرائد الرسمية عليه .. والإخوان بلا مشروع سياسي واضح والأحزاب مهمشة والعسكر يحكمون ليخلفهم أبناء العسكر ..نحن بلا شك بحاجة لدماء جديدة كما قال جلال أمين ..

فقط كنت أتمنّى أن أكون بالقوة والسخرية الكافية لأقول له لما قال " أرشحك إنت" : على فكرة يا دكتور أنا فاهم إنك تقصد بكلامك دا إنك بترشح الشباب بس أتمنى مايكونش قصدك على ممثل الشباب الأول بالوصاية السيد ابن أبوه .. فاهمني طبعا هه ؟! ;) .. كنت أتمنّى أن أسمع للسؤال جوابا ولكن ما باليد حيلة ..

شكرا جلال أمين على أن منحتني ذكرى أحكيها لأبنائي .. وماتنساش تديني صوتك بعد 10 سنين :))

مهند حاج
6.2.2010

Baddour
7th February 2010, 12:32 AM
تم انقاذ القطة بنجاح تام:yahooo:
ايون ,ايون القطة :d
تتلخص الحكاية فيما يلى : (هتكلم بالبلدى لا مؤاخذة :hush:)
راجعين من بردة,عادى كل الناس بترجع من برة :p
لا لا ,انا اول ما نزلت من العربية عشان افتح البوابة سمعت صوت نونوة رقيقة جدا
فى الاول افتكرت انها قطعة صغيرة حبسناها جوة ولا حاجة واحنا مش واخدين بالنا
فتحت البوابة بسرعة ,وبصيت يمين وشمال ملقتش حاجة
قلت يمكن فى الجراج ,لكن الصوت كان اختفى ,وملقتش حاجة فى الجراج
باب دخل وركن العربية وكله تمام يا فل
خرجنا ,ولقيت بابا مشى خطوتين و وقف يبص لفوق على بيت جيرانا
فيه ايه يا بابا يلا نمشى
بابا :القطة ............وبصيت مكان ما السيد الوالد بيبص
عارفين الحتت المنحدرة دى اللى بيعملوها عشان لو فيه مطرة تنزل ,معرفش الصراحة اسمها ايه ,الست هانم بقى كانت واقفة عليها ومش عارفة تنط ,وفيه يا عينى كام قطة مستنين تحت بيونسوها
وفى وسط مناقشاتى انا وبابا ,فتح جارنا البلكونة
ازيك يا حاج محمد ,اتفضلوا
لا الف شكر يا احمد ,وشاورله على القطة
ايه ده ,بتعمل ايه هنا ,واذا وصلت لهنا
ولقينا كام حد صغير كدة خرجوا يدحرجوا و وقفوا جنب ابوهم
هشام "احد الحاجات الصغيرة اللى ادحرجت ":لا دى هى كدة
فى بالى يعنى ايه هى كدة ؟؟
هى كدة من الصبح
الصبح !!!!!!!!!!!!!!
بابا :خلاص انا هروح لو لقيت سلم هاجى انزلها
اول ما دخلنا البيت ,فين السلم
ماما :مفيش هنا سلم ,اللى هنا وصلة ومكسورة ,ليه؟
انا :عشان ننزل القطة
قطة ايه ؟ ............وشرحت الموقف :bla:
بابا دخل جاب السلم
حاول ويوقفه ,بس كان صغير حاجة بسيطة انه يوصل للقطة
الاستاذ احمد :آجى اسندلك السلم وانت تطلع تجبها :p
بابا :لا لا
انا :طيب اسنده انت يا بابا وانا اطلع :cool:
بابا :لا ,دى تهبش وشك :o
وقام بابا رافع السلم على سلم خرصانى قريب وحطه بالورب بحيث انه اتسند على الحيطة اللى جنب القطة
بابا :كدة قريب منها عشان تنزل عليه
انا :وهى هتفهم
القطة قعدت تبصلنا بشك ,لكن فجأة قامت متوجهة ناحية السلم ونزلت عليه :applause:
انا :هييييييييييييه هيييييييييييييه :chillin::chillin:
الاستاذ احمد لبابا وهو بيشيل السلم :استنى انزل اشيله معاكم
بابا :لا لا خليك
انا : زى ما جابه هيوديه :p
بس ايه القطة اول ما نزلت طارت هى واعوانها :))
:blow::blow::blow::blow:

jo ki lee
7th February 2010, 01:48 AM
لطالما كرهت بين البين...
و أن أكون وسطاً
و حتى فى مذاهبى السياسية أكره الوسط
فأنا يسارى أعشق اليسار
ولكن كرهى للوسطية لم يستعطف القدر بالقدر الكافى كى يُنحِنيِها فى أسرتى
فقد رزقنيها اللى فى أسرتى
فأنا طفل ما بين أثنين
أقع تحت سطوة الكبير
و إلتزامى بالعطف على ذلك الصغير
فطالما كرهت وضعى الذى يؤهلنى دائما للقيام بدور " الجوكر " بالمنزل ( بتاع كله )
وإن كنت منسجم فى الخاص من شؤونى
ولكن بعد ما مرت الأيام أدركت أنى الاخر ليا سطوة وشعبية بالمنزل >:)
وأنى لى حق العصيان وهم لهم حق الترجى
وكان ما كان من اسوء إستغلال :d
ولكن بمرور الايام ادركت أن الوسطية
لها دور جيد فى الاسرة
فلو كنت مثلى ستدرك أنك ذو رأى مسموع فى تلك الأسرة القاهرة
ومذ تلك الحظة و أنا استرجع كل الذكريات الأليمة و أطرحها عليهم >:)

Placebo
7th February 2010, 02:01 AM
يوم مكتظ ، الكثير من المدخلات ، والمفاجآت ، السارة ، والصعوبات المضحكة

لا شيء أجمل من عازف أوكورديون روسي عجوز يبحث عن وزارة الطاقة ليخبرهم بنظريته عن قرب انهيار السد العالي لتسليتك وانت راكب الاوتوبيس ! ، يعزف لك أشهر الألحان الروسية مقابل جنيه واحد :d

Bent Misr
7th February 2010, 02:53 AM
:nailbitting::nailbitting:

صراع نفسي رهيب ..أتغير ولا لأ .. اتخلى عن مبادئي ؟؟ و لا أتتخلى عن حياة اجتماعية مستقرة ؟؟

لكن .. بقيت عاملة زي العصفور اللي خرج من القفص ..لكن نفسه يرجعله تاني ..
بحن للأيام دي .. أيام المثالية ..
نسيت الكلام اللي كان بيضايقني ... و أفتكرت احلى كلام مكنتش باخد بالي منه قبلها

:(:(:(:(

join the club عن جدارة واستحقاق...

لو سكتي على نفسك شوية .. هتغرسي في مستنقع متتخيليهوش !!

كمية الشكوك والصراعات النفسية اللى لم ولن تتخيليها
حالة معلقة ما بين الصح والغلط ... لا احنا فى الهوة ، ولا احنا على القمة
ملصمة نفسك بالعافية ، كل اللى محتاجاه انك تغفلي عن نفسك ثانية .. تلاقي نفسك فى القاع !!

DR.ROMA
7th February 2010, 01:35 PM
إنك تبقى وحيد مش هي دي المشكلة بل هي مش مشكلة على الإطلاق
إنما إنك تبقى وحيد وسط كم مهول من البشر اللي انت متأكد إنهم بيحبوك هي دي المشكلة
عايزة بس أوضح اني بحب الوحدة جدا ... بتولد عندك شعور لذيذ إنك سيد نفسك و إن كل اللي حواليك ماهم إلا كماليات
هتعمل اللي نفسك فيه و يريحك فهتحس بمتعه كبيرة
بس طبعا مش ف كل الأوقات بحب أكون وحيدة
يعني أوقات كتير لما أكون مع كل الأحباب و الصحاب بيبقى نفسي إني أنسى إني بحب الوحدة
بابقى عايزة اللحظات دي قمة في الإنغماس مع الغير
المشكلة اللي باتكلم عليها انك لما تكون _مش وحيد _و عايز تنغمس وسط البشر ... برضو بيجيلك إحساس إنك وحيد
إحساس مش يعرفه إلا اللي يجربه
إنك تبقى مع الجماعة جسدا فقط ...
طب إيه الحل ؟؟

حلم روح
7th February 2010, 01:53 PM
إنك تبقى وحيد مش هي دي المشكلة بل هي مش مشكلة على الإطلاق
إنما إنك تبقى وحيد وسط كم مهول من البشر اللي انت متأكد إنهم بيحبوك هي دي المشكلة
عايزة بس أوضح اني بحب الوحدة جدا ... بتولد عندك شعور لذيذ إنك سيد نفسك و إن كل اللي حواليك ماهم إلا كماليات
هتعمل اللي نفسك فيه و يريحك فهتحس بمتعه كبيرة
بس طبعا مش ف كل الأوقات بحب أكون وحيدة
يعني أوقات كتير لما أكون مع كل الأحباب و الصحاب بيبقى نفسي إني أنسى إني بحب الوحدة
بابقى عايزة اللحظات دي قمة في الإنغماس مع الغير
المشكلة اللي باتكلم عليها انك لما تكون _مش وحيد _و عايز تنغمس وسط البشر ... برضو بيجيلك إحساس إنك وحيد
إحساس مش يعرفه إلا اللي يجربه
إنك تبقى مع الجماعة جسدا فقط ...
طب إيه الحل ؟؟

الكلام اللي حضرتك كتبتيه ده كله حسيته حرف حرف وكلمه كلمه وسطر سطر
مش هقول لحضرتك ده شعور مؤلم
للأسف دا قمة الالم
بس اكيد فى حد بيهتم بينا وبيحاول
يسعدنا وحتى لو مفيش يبقى مينفعش نستسلم للحزن ولازم نحاول نلاقى السعادة
بس عايزه اقول لحضرتك اللي بيكون كده بيعمل ايه
بيغرق نفسه في اسعاد الاخريين
لو حضرتك بصيتى هتلاقى ناس اكتر من حضرتك عندهم شعور بالوحده اكتر واكتر
في دور الايتام ودور المسنيين
والمستشفيات
صدقيني هنحمد ربنا علي كل حاجه حتي الوحده
ربنا يريح قلب حضرتك قادر ياكريم

humanity
7th February 2010, 02:28 PM
قريت بس الصفحه الاخيرا او الاخير+ القبل الاخيرا لقيت مشاعر واحاسيس وافكار بتدور فى بالى فرحت انى مش لوحدى كنت حاسس انى بقيت مريض نفسى
لقيت ان احنا المفروض نروح نتعالج فى الكليه دى مش نتعلم :D

اعتقد وجدنا مع بعض ومنظومه الكليه الى احنا فيها هيا السبب مش السبب ان احنا نكون مرضى نفسيين:d

السبب ان الافكار دى تدور فى بالنا وان احنا نحاول نبذل اقصى ما عندا والسبب فى شئ من الانانيه او اكتر من مجرد شئ انه يستحوذ علينا
والسبب فى حاجات كتير تانيه مش هقدر احصرها كلها

المهم نستونى كنت داخل اكتب ايه لكن لقيت حاجه اهم اكتبها
ويا رب افتكر وابقى ادخل اكتبها تانى

what matter iam not alone in this:hehehehe:

Shemo
7th February 2010, 10:31 PM
ايه ده
مكنتش فاكره انها بقت كده/:)
لازم الاقي حل او سكه تانيه
مش نافع كده:(
لازم ارجع تاني

Manar elansary
8th February 2010, 12:07 AM
هذا ما أفعله دائما طلبا للراحة النفسية و العقلية ..

هل تحب أن تفعله معي ؟؟

إذا ... فلنبدأ ..

استرخ في مقعدك ... استرخ تماما .. أغمض عينيك ..

سنبدأ الرحلة !!

الآن أنت تنطلق .. إلى أعلى .. إلى أعلى ..
تخترق كل السقوف و الحواجز ..
الآن ... أنت في السماء ..

هل تحب أن تطير بنفسك .. أم محمولا على السحاب ؟

عن نفسي ... سأفعل الاثنين !!

الهواء البارد يحيط بك تماما ... لكنه منعش جدا ... ممتع جدا ..

تنظر إلى أسفل ..
إن الأرض من هذا المكان تبدو رائعة ..

تستمر في الطيران .. تبتعد ... تبتعد ..

إنه البحر ..

متى وصلت إلى هنا ؟؟

لا يهم ... المهم أنك الآن هنا ..

هل تحب السباحة ؟؟

البحر الآن سيكون رائعا ..

هيا نطفو على الماء ..
الماء بارد .. لكنه منعش جدا .. ممتع جدا ..

الآن ننظر لأعلى ..

إن السماء جميلة إلى أقصى حد ..

النجوم لامعة كاللآلئ ..
و القمر مكتمل ..

ماذا ؟؟
تحبه هلالا ؟؟

إنه كذلك ..

الآن كل شيء كما نحب ..

كل شيء كأفضل ما يكون ..

عش في هذا الحلم كما شئت ..

عن نفسي ..

لن أستيقظ أبدا

dr.bloody
8th February 2010, 12:19 AM
الرجل قال لابد أن تقوم برفع أثقال فكرية و أنا اقتنعت
و بعيدا عن من هو هذا الحكيم الذي قال....
عندما يفكر المرء يوميا _و آسف علي اللفظ_و يبصق ما فكر فيه شئ ليس سئ بالمرة
و سواء كانت عملية البصق علي ورق بينه و بين نفسه أو علي مرأى و مسمع من الجميع فهي ليست سيئة

يجب أن نفكر اذن ..... أو أفكر أنا وحدي علي الأقل ....

"حتي الطقس يتغير بين الفصول....الأغبياء هم من لا يفعلون"

سمعتها في فيلم أجنبي لم اعرف اسمه و لم اتابعه لنهايته حتي و لكنها أعجبتني،التغيير... أمر يستحق التفكير بالفعل

تعودت كشخص علي أسلوب حياة واحد استمر فترة لا بأس بها من حياتي و اقناع شخص مثلي بالتغيير أصعب من عصير الحجر ان كان هذا موجودا أصلا

أنا اتحدث عن الاقناع و لم اتحدث عن التغيير نفسه الذي يحدث للبني آدم دون أن يأخذ رأيه، أنت تتغير و الأدهي أن ذلك يحدث دون أن تعلم أو يحذرك أحد و تدركه عندما يقابلك زميل قديم للغاية أو زميل جديد للغاية
القديم و فهمنا لماذا ينبهك للتغيير و هذا لا يحتاج لشرح.... الجديد أيضا يفعل عندما ينبهك لصفات لم تنتبه لها من قبل و قد أصبحت موجودة الآن

تنتبه فجأة أنك أصبحت كسول و غير منظم و مواعيدك زبالة و لبسك كمان بقي ذوقه نيلة و .... شعرك بقا مجعد فجأة و كمان بقيت تشتم شتايم قبيحة و صوتك علي فجأة و بقيت بتكذب و بقيت دلوقتي حبيب الجامعة و الجامعات المجاورة رغم أنك كنت بتتكسف تعدي قدام محل جزم حريمي

التغيير شئ بيحصل بدون تركيز أو انتباه و البني آدم بطبعه اللي ربنا خلقه عليه بيتغير لحظيا
هوا قبل ما تعمل أي ذنب بتكون مواطن عادي و بعد ما تعمله بتتحول لمذنب لغاية أما تتوب يعني عن الذنب الأول...يعني لحظة تفصلك بين وضع و وضع آخر معاكس تماما

التقلب في الشخصية اذن ليس عيبا و لكنه معدل التقلب هو الموضوع أصلا.....كم شخصية تتخذ في اليوم أو في السنة؟ ماذا عن أفكارك و سرعة تغييرها ؟ و ماذا عن سهولة اقناعك بشئ ما ؟
الاجابة علي أسئلة كهذا قد تحدد صفاتك بالفعل
فهل أنت شخص متردد أم واثق، يبحث عن نفسه أم استقر بالفعل علي فكرة معينة و اتجاه واحد و التغيرات ستكون طفيفة بعد ذلك

هناك أيضا التغيير الأكبر..... دوما هناك اعتقاد بأن التغيير سيكون للأسوأ علي طول الخط....و الله ممكن يكون الكلام صح و لكن بمبدأ اللي يخاف من العفريت

غصبا عنك سيأتي الشتاء و من بعده الربيع و من بعده الصيف و من بعده الخريف و تتكرر الدورة و من حكمة ربك أن شتاء هذا العام لا يكون مثل سابقه و هكذا....

هناك تغيير ....و سيحدث..... غصبا عنك و عن اللي يتشددلك و لكن السؤال الحقيقي....هل أحضرت مايوهك لتنزل البحر؟!

:bla::bla::bla::bla:

zizo4am
8th February 2010, 12:43 AM
هى مشاركة سخيفة أنا عارف .. بس لازم أكتبها

من إمبارح والنهاردة حسيت فعلا إن بلاطى روحه رجعتله .. ورجع تانى زى زمان .. لما كان ممتع

شكرا مهند حاج .. نيرمين .. لبيب .. منار (الأنصارى) .. Anti stupidity

الدور على منار (بنت مصر) .. دكتور بلو .. بلاسيبو .. سالى .. بخارى .. ناردين .. شوفولوفو

بس مش فى يوم واحد .. عشان تقيماتى بتخلص :d

Bent Misr
8th February 2010, 01:18 AM
دي مشاركة مهمة جداً على فكرة مش سخيفة خالص :d

انا عندي حالة إمساك فكري غير مسبوق .. طول عمري عندي كلام اقوله :p
انا اخري كان موود nostalgic .. وحلو اوي على كده :d

حلم روح
8th February 2010, 11:52 AM
اليومين دول نفسى اكتب حاجات كتير جوايا مش عارفه لية

انا اما احتار احب اطلع اللى جوايا

مش عارفه هوا الواحد ممكن يعمل ايه عشان يسعد انسان ؟؟

يحبه يقف جنبه مش يتخلى عنه

طيب لو انتا حاسس انك عاوز تعمل كل ده واكتر

وهوا مش مساعدك ايون انت حاسس بكده انه مش عاوز يفرح

طبعا مش فيه حد مش عاوز يفرح او هيقول للفرح لأ شكرا

مش ممكن العيب فيا انا

والله ما انا عارفه بس كل اللى عاوزاه انى احس انه فرحان من قلبه

هوا بيقول انه فرحان بس مليون حاجه بتثبتلى انه العكس

ساعتها بحس انه بيرضينى بس هوا مش فرحان ولا حاجه

طيب لية بيرضينى مش اللى بيحب حد بيبقى سعيد معاه

كل كلامه بيقول انى مش رقم واحد فى حياته

اماتبقى فرحان اوى ومشتاق اوى وبتخلص اوى وتحس انه قلبه وعقله مش معاك انتا

مش هتزعل صح الواحد لازم يبقى مبسوط بالناس اللى بيحبهم وخلاص

بس انا موش عاوزه كده

ما يمكن انا السبب !!!!

ساعات بحس بكده بس مش كل اللى بحس بيه بقدر اقوله احيانا

نفسى احس انه مرتاح البال دايما مش مره ساعات ساعات

ياااااااه شعور جميل انك تحس ان حد قرب منك اوى وبقيت كل حاجه بالنسباله

بس شعور مؤلم اما تحس العكس

نفسى اقوله حاجه وبس

انا مش عاوزة غير راحة بالك والله

مش المهم انا ابقى فرحان لأ المهم انتا اللى تبقى فرحان

وفى النهاية

ربنا يفرج همك ويفك كربك ويسعدك وين ما تروح

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

DR.ROMA
8th February 2010, 04:33 PM
من يعرف كيف يكون محبوباً بين الناس.. يسعى و يحاول نشر السعادة
من يسعى للوصول لقلوب جميع الناس... هو من يعطي الطفل الإفادة
تخيّل أنّ الكون... لاطعم له أو لون
أو أنّ التلفزيون ...من غير سبيس تون
هذا محال صديقي تعال
لنشاهد أفلام وبرامج للأطفال
لحظات لا تنسى مع كلّ الأبطال
لا تنسى أن تبقى... مع سبيس تون

Bent Misr
8th February 2010, 06:20 PM
يحكي عن الخلف،،،
انه لا بأس في ترك ما فعله السلف

ويروي عن السلف،،،
أن البأس - كل البأس- فيما فعله الخلف

يروى عن قّلة من الخلف .. الصالح،،،
أننا ضالون إن لم نتبع السلف فى الصغيرة قبل الكبيرة

يروى عن قلة من السلف ..الصالح،،،
أننا ضالون إن اتبعنا السلف فى كل كبيرة و صغيرة

يحتدم الجدل .. واتساءل عن تعريف ( الصالح ) ؟!

munoise
8th February 2010, 08:32 PM
روح...ربنا يسمحك..

اهداااء الى كل|سائقى الميكروباص فى بلدنا..

مع كل رحلة اضطر فيها آسفة ان اركب تلك المواصلة المرعبة..

اختتمها محدثة نفسى بنفس تلك الجملة فى كل مرة..

واهبط من تلك الارجوحة الطائرة على الاسفلت اتحسس الاسفلت تحت قدمى..

احاول التقاط انفاسى اللاهثة..ان لم يكن من فرط سرعة السائق..فهى من فرط قله الهواء الناجمة عن الزحمة

او من فرط سوء الرائحة الناجمة عن قذارة الارجوحة_اعنى العربة_او للاسف المصدر آدمى؟؟!! "وهذا هو الاسوأ""

لذا لكل سائقى تللك العربات الطائشة

روحوا ربنا ما يّتملكوا ..ولا ييتملنا عيل..:nailbitting: